1. Definisi
Tanah,
pada mulanya, terletak hak pada Kerajaan Negeri. Ianya kemudiannya,
membenarkan penggunaannya atau pendudukan di atasnya secara pegangan hakmilik,
lesen pendudukan sementara, atau secara perizapan, atau untuk pengeluaran bahan
batuan yang diberi secara pengeluaran permit atau apa-apa hak lain di bawah
KTN. Apabila pemberimilikan disempurnakan, iaitu setelah hakmilik bagi
sesekeping tanah itu didaftarkan, hak atasnya berpindah daripada Pihak Berkuasa
Negeri kepada orang atau badan yang namanya tercatat dalam hakmilik itu
tertakluk kepada syarat-syarat tertentu. Petuntukan-peruntukan berhubung
pemberimilikan kebanyakannya didapati di Bahagian Lima KTN.
Dalam
seksyen 5, KTN, “berimilik” bermakna “melupuskan tanah Kerajaan untuk
selama-lamanya atau untuk suatu tempoh beberapa tahun, sebagai balasan bayaran
cukai tanah, dan selainnya selaras dengan peruntukan seksyen 76, atau apabila
digunakan berkaitan dengan tempoh sebelum mula berkuatkuasa Akta ini,
untuk melupuskan tanah Kerajaan untuk selama-lamanya atau untuk suatu tempoh
beberapa tahun di bawah undang-undang tanah terdahulu (yang bukannya
undang-undang mengenai lombong). Dalam seksyen yang sama “tanah berimilik”
bermakna “mana-mana tanah (termasuk mana-mana petak bangunan yang dipecah
bahagi) berkenaan dengannya suatu hakmilik berdaftar pada masa itu sedia ada
baginya, sama ada tetap atau sementara, sama ada untuk selama-lamanya atau
untuk suatu tempoh beberapa tahun, dan sama ada diberikan oleh oleh Pihak
Berkuasa Negeri di bawah Akta ini atau dalam menjalankan kuasa-kuasa yang
diberikan oleh mana-mana undang-undang tanah terdahulu, tetapi tidak termasuk
tanah lombong”.
2. Peruntukan
Undang-Undang
Seksyen 43
2.1 Seksyen 43 KTN menyenaraikan orang atau badan yang boleh memohon
pemberimilikan tanah Kerajaan. Mereka ialah:-
(a) orang sebenar yang telah mencapai umur dewasa (menurut Akta Umur Dewasa,
1971) – seksyen 43(a) KTN.
(b)
perbadanan yang mempunyai kuasa di bawah perlembagaannya untuk memiliki tanah
(seksyen 43(b) KTN – mereka terdiri daripada:-
(i) perbadanan yang didaftarkan di bawah Akta Syarikat, 1965 yang diberi kuasa
memiliki tanah di bawah memorandum persatuannya;
(ii) pertubuhan perbadanan yang ditubuhkan di bawah undang-undang
Persekutuan atau Negeri dan yang diberi kuasa untuk memiliki tanah di bawah
Akta atau Enakmen yang mewujudkannya – misalnya Pesuruhjaya Tanah Persekutuan
di bawah Akta Pesuruhjaya Tanah Persekutuan 1957, Perbadanan Pembangunan Bandar
di bawah Akta Perbadanan Pembangunan Bandar 1971 sekarang telah dibubarkan,
Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor di bawah Enakmen Perbadanan Kemajuan Negeri
Selangor 1964 dan Setiausaha Kerajaan, Perak di bawah Enakmen Setiausaha
Kerajaan Negeri Perak (Pemerbadanan) 1951; dan
(iii) syarikat kerjasama yang ditubuhkan di bawah Akta Koperasi 1993;
(c) raja pemerintah, kerajaan, pertubuhan dan orang-orang lain yang dibenarkan
memiliki tanah di bawah undang-undang yang pada masa ini berkuatkuasa berhubung
dengan hubungan diplomatik, hubungan konsular dan pertubuhan antarabangsa
(seksyen 43(c) KTN); dan
(d) pertubuhan yang didaftarkan di bawah Akta Pertubuhan 1966 dan kesatuan
sekerja yang didaftarkan di bawah Akta Kesatuan Sekerja 1959 (seksyen 43(d)
KTN).
Dalam hal perbadanan yang ditubuhkan di bawah Akta Syarikat, 1965, PT hendaklah
memastikan daripada memorandum persatuannya sama ada ia boleh memiliki tanah
atau tidak. Berhubung dengan mana-mana pertubuhan perbadanan yang
ditubuhkan di bawah undang-undang Persekutuan atau Negeri, ia hendaklah
menyemak sama ada undang-undang yang menubuhkan badan tersebut membenarkan ia
memiliki tanah atau tidak.
Dalam pelbagai undang-undang perizapan Melayu, permohonan tanah daripada
orang bukan Melayu tidak boleh dilayan jika ia memohon tanah dalam kawasan
rizab Melayu. Sungguhpun demikian, ada pengecualian ke atas sekatan
ini. Dalam Enakmen Perizapan Melayu NMB Bab 142) misalnya, badan-badan
yang dikecualikan daripada sekatan ini ialah mereka yang tersenarai dalam
Jadual Ketiga Enakmen tersebut. Antara badan yang tersenarai ialah
Pesuruhjaya Tanah Persekutuan dan syarikat kerjasama (tertakluk kepada syarat
tambahan negeri masing-masing).
Di negeri Kelantan, tanah Kerajaan tidak boleh diberimilik kepada orang yang
bukan anak Kelantan seperti yang ditakrifkan dalam Enakmen Tanah Kelantan, 1938
tanpa kebenaran Pihak Berkuasa Negeri. Peruntukan ini dipelihara melalui
Jadual Kedua Belas KTN.
Bahagian Tiga Puluh Tiga (A) KTN juga menghalang tanah Kerajaan diberimilik
kepada individu warganegara asing (bukan warganegara) dan syarikat asing tanpa
memperolehi terlebih dahulu kelulusan Pihak Berkuasa Negeri kecuali
pemberimilikan untuk tujuan perusahaan. Walau bagaimanapun dengan
berkuatkuasanya Akta KTN (Pindaan) 2001 (Akta A1104), kaedah-kaedah boleh
dibuat oleh Pihak Berkuasa Negeri untuk mengecualikan mereka daripada Bahagian
Tiga Puluh Tiga (A) selaras dengan arahan yang diberi oleh Majlis Tanah Negara.
Seksyen
76
2.2
Seksyen 76, KTN, 1965 Pemberimilikan Tanah Kerajaan di bawah Akta ini hendaklah
mengandungi pelupusannya oleh Pihak Berkuasa Negeri:-
(a) Untuk satu tempoh yang tidak lebih dari sembilan puluh sembilan tahun;
(aa) Untuk selama-lamanya:-
(i) di mana Kerajaan Persekutuan memerlukan Pihak Berkuasa Negeri memberi
pemberimilikan untuk selama-lamanya kepada Kerajaan Persekutuan atau pihak
berkuasa awam atau jika Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri bersetuju
untuk memberi suatu geran kekal kepada Kerajaan Persekutuan;
(ii) di mana Pihak Berkuasa Negeri berpuas hati bahawa tanah itu akan
digunakan untuk tujuan awam; atau
(iii) di mana Pihak Berkuasa Negeri berpuas hati bahawa terdapat
keadaan-keadaan khas yang memerlukan pemberimilikan untuk selama-lamanya
(b) sebagai balasan pembayaran cukai sewa tahunan;
(c) Sebagai balasan pembayaran premium, kecuali Pihak Berkuasa Negeri fikiran
patut untuk melepaskan daripadanya dalam mana-mana hal tertentu;
(d) Kecuali Pihak Berkuasa Negeri mengarahkan sebaliknya menurut seksyen kecil
(5) seksyen 52, tertakluk kepada suatu jenis penggunaan tanah yang ditentukan
menuurut subseksyen (2) dan (3) seksyen itu; dan
(e) Tertakluk kepada apa-apa syarat dan sekatan kepentingan sebagaimana yang
dikenakan oleh Pihak Berkuasa Negeri di bawah mana-mana peruntukan Akta ini
atau boleh dikenakan kepadanya oleh sebab peruntukan Akta ini;
Dengan syarat bahawa tiada apa
jua dalam perenggan (aa) boleh membenarkan Pihak Berkuasa Negeri untuk
melupuskan mana-mana bahagian tepi pantai atau dasar laut untuk suatu tempoh
tidak melebihi sembilan puluh sembilan tahun; dan perenggan (d) tidak akan
dipakai mengenai pemberimilikan tanah di bawah Akta ini menurut kelulusan yang
diberi oleh Pihak Berkuasa Negeri sebelum permulaan akta ini.
3. Pekeliling-Pekeling Dan
Surat-Surat Arahan:
3.1 5/87, 6/87, 7/88, 1/89, 3/96, 1/94, 2/94, 4/94 dan
1/96
3.2 2/2001 – tempoh sah ulasan jabatan teknikal
3.3 Pekeliling KPTG Bil. (19) 80 untuk menyambung
tempoh pajakan.
3.4 Pekeliling KPTG Bil. 1/1997 – premium namaan
RM1,000.00 setiap tapak sekolah.
3.5 Pekeliling SUK Bil (3) 2004 Garis Panduan
Penyediaan Kertas MMK - Surat PTG/PP/S/45(7) bth. 14/10/93
3.6 Surat PTG/G/001(126) bth. 10/3/94 – penentuan kadar
bayaran premium pemberimilikan semula di Kampong Baru yang tamat tempoh.
3.7 Surat PTG/PMP/SPS/310(6) bth. 13.3.2000 –
Pekeliling 7/88 – rayuan bayaran ansuran.
3.8 Bil. 146 dlm. PTG/G/001 bth. 25.7.1996 – pelarasan
tamat tempoh pajakan di Perkampungan Baru – 31.12.2020.
3.9 Arahan PTG Bil. 1/2000 – draf Kertas MMK bagi semua
permohonan tanah.
3.10 Penurunan kuasa melanjutkan bayaran pemium sehingga 6 bulan
sahaja. PTG/PP/S/45(49) – 21/10/93.
3.11 Tapak kubur/tempat bakar mayat – semua institusi agama – Geran
selama-lamanya – PTG/G/001(125) – 26.2.96.
3.12 Surat PTG/PP/1077(25) bth. 10.3.94 – kadar bayaran premium
yang berpatutan bagi tanah Kerajaan Negeri yang diberimilik kepada Kerajaan
Persekutuan
3.13 Arahan PTG/389 – pengeluaran hakmilik bagi rumah kos
rendah kerajaan (jenis teres).
2 ulasan:
Mantap..😊
Wow... Ilmu yang bermanfaat. Tak tahu pula selama ni
Catat Ulasan