Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:
1. Perkara 85(1), (2)
dan 166 (3) Perlembagaan Persekutuan:
Pemberian kepada
Persekutuan tanah yang dirizabkan bagi maksud persekutuan
85. (1) Jika mana-mana tanah di sesuatu Negeri dirizabkan bagi apa-apa
maksud persekutuan, maka Kerajaan Persekutuan boleh menghendaki Kerajaan Negeri,
dan kemudiannya menjadi kewajipan Kerajaan itu, untuk menyebabkan tanah itu
diberikan kepada Persekutuan untuk selama-lamanya tanpa sekatan tentang
kegunaan tanah itu, tetapi tertakluk kepada pembayaran premium yang hendaklah
ditentukan mengikut Fasal (2) dan kepada pembayaran cukai tanah yang berkenaan
pada tiap-tiap tahun.
(2) Premium yang disebut dalam Fasal (1)
hendaklah sama banyak dengan nilai pasaran tanah itu ditolak—
(a) nilai pasaran bagi apa-apa pemajuan yang dibuat (selain atas perbelanjaan
Negeri) semasa tanah itu digunakan bagi maksud persekutuan; dan
(b) amaun, jika ada, yang telah dibayar oleh Persekutuan, atau yang telah
dibayar sebelum Hari Merdeka oleh Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu, berkenaan
dengan kos pengambilan apa-apa kepentingan mengenai tanah itu oleh Kerajaan
Negeri.
Pewarisan harta
166.(3) Mana-mana tanah yang terletak hak pada Negeri Melaka atau Negeri
Pulau Pinang yang sebaik sebelum Hari Merdeka telah diduduki atau digunakan
oleh Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Baginda Ratu atau oleh mana-mana pihak
berkuasa awam bagi maksud yang mengikut peruntukan Perlembagaan ini menjadi
maksud persekutuan hendaklah pada dan selepas Hari Merdeka diduduki, digunakan,
dikawal dan diuruskan oleh Kerajaan Persekutuan atau, mengikut mana-mana yang
berkenaan, oleh pihak berkuasa awam yang tersebut, selagi tanah itu dikehendaki
bagi maksud persekutuan, dan—
(a) tidaklah boleh dilupuskan atau digunakan bagi apa-apa maksud selain
maksud persekutuan tanpa persetujuan Kerajaan Persekutuan; dan
(b) tidaklah boleh digunakan bagi maksud persekutuan yang berlainan daripada
maksud yang baginya tanah itu telah digunakan sebaik sebelum Hari Merdeka tanpa
persetujuan Kerajaan Negeri itu.
2. Seksyen 416B Kanun
Tanah Negara (KTN) 1965:
416B. Provisions in respect of lands falling under Article 166(3) of the
Constitution.
Where any land in Malacca or Penang is occupied,
used, controlled and managed by the transferor under Clause (3) of Article 166
of the Constitution immediately before a statutory vesting takes effect, the
State Authority may, by virtue of paragraph (a) of Clause (3) of Article 166,
with the written consent of the Federal Government and upon application in
writing by the transferee-
(a) permit the whole or part of such land to be occupied, used,
controlled and managed by the transferee on such terms and conditions as may be
agreed between the Federal Government, the State Authority, and the transferee;
or
(b) alienate such land to the transferee on such terms and conditions as
may be specified by the State Authority, under and in accordance with this Act,
and agreed upon by the Federal Government and accepted by the transferee
3. Akta Kerajaan
Tempatan 1976.
4. Manual Kanun Tanah
Negara (JKPTG) Bab 14 ‘Pendaftaran Perletakhakan Statutori’; Lampiran E – ‘Melaksanakan
Perletakhakan Statutori Berkenaan Dengan Tanah Mengikut Perkara 166(3)
Perlembagaan Persekutuan’.
5. Pekeliling
Persuruhjaya Tanah Persekutuan (PTP) Bilangan 3 Tahun 2008; ‘FUNGSI PESURUHJAYA
TANAH PERSEKUTUAN, PERANAN KEMENTERIAN/JABATAN PENGGUNA DALAM PEROLEHAN TANAH
UNTUK KEGUNAAN KERAJAAN PERSEKUTUAN DAN PENGURUSAN TANAH-TANAH PERSEKUTUAN
SELEPAS PEROLEHAN’.
6.
Pekeliling Ketua Pengarah Tanah Dan Galian Persekutuan (KPTG) Bilangan 2 Tahun
2015; ‘Kaedah Penyerahan Balik Tanah Milik Persekutuan Atau Pelepasan Tanah
Rizab Persekutuan Kepada Kerajaan Negeri Bagi Maksud Negeri’, dan Edaran Khas
KPTG Bilangan 4 Tahun 2008; ‘PEMATUHAN
KEHENDAK PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN BERHUBUNG DENGAN PERMOHONAN PEROLEHAN
TANAH-TANAH KERAJAAN UNTUK PROJEK KERAJAAN PERSEKUTUAN MELALUI PESURUHJAYA
TANAH PERSEKUTUAN’.
4. lain-lain Undang-undang dan
Pekeliling yang berkenaan.
Perkara Berkaitan Dengan Pentadbiran Tanah:
1. Peruntukan dalam Akta A832 seperti yang
dinyatakan dalam huraian kepada Rang Undang-Undang KTN (Pindaan) 1992 bertujuan
menghapuskan ketidakcukupan ini dan mengadakan sistem yang lebih baik bagi
pendaftaran sesuatu perletakhakan statutori.
2. Oleh
itu, Akta A832 memperluaskan hak-hak yang boleh didaftarkan mengikut peruntukan
berkaitan dengan perletakhakan statutori suatu tanah mengikut Perkara 166(3)
Perlembagaan Persekutuan. Mengikut peruntukan perletakhakan statutori, mana-mana
pihak yang telah diletakhakan dengan mana-mana hak di atas mengikut suatu
undang-undang, boleh memohon kepada Pentadbir Tanah untuk mendapatkan hak itu
didaftarkan atas namanya.
3. Justeru itu, undang-undang
yang meletakhakan hak sedemikian boleh jadi undang-undang Persekutuan atau
undang-undang negeri. Dalam hal
tanah yang termasuk di bawah Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan,
perletakhakan dibuat oleh Pihak Berkuasa Negeri Melaka atau Pulau Pinang dengan
kelulusan bertulis daripada Kerajaan Persekutuan membenarkan badan berkenaan
untuk menduduki, menggunakan, mengawal atau menguruskannya atau membenarkan
pemberimilikan kepada badan itu apabila permohonan mengikut seksyen 416B Kanun
Tanah Negara 1965 diterima. Tatacara prosedur dalam melaksanakan peletakhakan
berhubung dengan tanah mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan ialah
rujuk lampiran Manual
Kanun Tanah Negara (JKPTG) Bab 14 ‘Pendaftaran Perletakhakan Statutori’; Lampiran
E – ‘Melaksanakan Perletakhakan Statutori Berkenaan Dengan Tanah Mengikut
Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan’.
4.
Sehubungan itu, urusan
permohonan pemberimilikan tanah kerajaan oleh PTP melalui Pentadbir Tanah,
permohonan oleh PTP tersebut menyatakan bahawa permohonan dibuat bagi pihak
Kerajaan Persekutuan melalui kehendak Perkara 83 (1) Perlembahaan Persekutuan
di mana adalah menjadi kewajipan Kerajaan Negeri, setelah adanya perundingan
kedua-dua pihak, menyebabkan tanah kerajaan tersebut diberimilik kepada
Persekutuan secara pegangan kekal dan tanpa sebarang sekatan penggunaan tanah, tertakluk
kepada bayaran premium dan cukai tanah yang berpatutan. Terdapat sebilangan kes
di mana Kerajan Negeri telah menolak permohonan pemberimilikan tanah oleh
Persekutuan yang mana penolakan ini adalah bercanggah dengan kehendak Perkara
83 (1) Perlembagaan.
6. Oleh yang demikian sekiranya
Kerajan Negeri menolak permohonan tanah oleh Persekutuan, tanpa alasan yang
munasabah, adalah bercanggah dan melampaui (ultra vires) Perlembagaan
Persekutuan. Dimana adalah wajar bagi PTG menasihatkan Kerajaan Negeri melalui
pernyataan maklumat dalam kertas MMK mengenai kehendak Perlembagan Persekutuan tersebut.
7. Dengan
adanya ‘Jawatankuasa
Pengurusan Tanah Mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan Peringkat
Negeri Pulau Pinang’, ianya boleh memastikan menyelaraskan peranan/fungsi Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri
dan Kerajaan Tempatan di bawah peruntukan perundangan semasa, berhubung melaksanakan
perletakhakkan statutori berkenaan dengan tanah mengikut Perkara 166(3)
Perlembagaan Persekutuan. Ini adalah untuk menjamin bahawa keputusan untuk
melaksanakan perletakan hak ini adalah tepat (accurate) seperti yang dikehendaki
dalam seksyen 416B ‘Peruntukan-peruntukan mengenai tanah-tanah yang terjatuh di
bawah Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan’ Kanun Tanah Negara 1965.
8. Selain itu juga, dengan adanya jawatankuasa tersebut dapat menyelesaikan
isu/perkara perbangkit tanah di bawah Perkara 166(3) Perlembagaan
Persekutuan, seperti:
Bil. |
Senario |
Isu/perkara berbangkit |
|
01. |
-Tapak ‘Malay School’ di atas lot 578 &
681, Mukim 11, DBD. |
-Sekarang ditukarguna untuk Sekolah Jenis
Kebangsaan Tamil Bayan Lepas. |
|
|
Tindakan: Jawatankuasa hendaklah mengangkat
kertas MMK kepada PBN untuk JKPTG/PTP untuk meluluskan tukar kegunaan tanah dari
‘Malay School’ kepada Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Bayan Lepas dan meminta mereka
mengemukakan permohonan pemberimilikkan selaras mematuhi kehendak seksyen 416B KTN. |
||
Bil. |
Senario |
Isu/perkara berbangkit |
|
02. |
-Tapak ‘Police Station’ di atas lot 144, Bandar
Balik Pulau, DBD. |
-Sekarang ditukarguna untuk Agensi Anti
Dadah Kebangsaan DBD. |
|
|
Tindakan: Jawatankuasa hendaklah mengangkat
kertas MMK kepada PBN untuk JKPTG/PTP untuk meluluskan tukar kegunaan tanah dari
‘Police Station’ kepada Agensi Anti Dadah Kebangsaan DBD dan perlu
mengemukakan permohonan pemberimilikkan selaras mematuhi kehendak seksyen 416B KTN. |
||
Bil. |
Senario |
Isu/perkara berbangkit |
|
02. |
-Tapak ‘Chinese Cemetery’ di atas lot 378, Mukim
E, DBD. |
-Lulus pemberimilikan sebahagian lot untuk
laluan masuk fail PTBD/A/10/2017. -Pengurusan kubur tidak patuh seksyen 97. Penggalian mayat,
Akta Kerajaan Tempatan
1976 |
|
|
Tindakan: Pada masa akan datang Jawatankuasa
hendaklah mengangkat kertas MMK kepada PBN untuk pemohon patuh seksyen 97. Penggalian mayat, Akta Kerajaan Tempatan 1976 dan meminta
pihak pengurusan ‘Chinese Cemetery’ mengemukakan permohonan pemberimilikkan
selaras mematuhi kehendak seksyen 416B
KTN. |
||
9. Sekiranya jawatankuasa ini diwujudkan
bolehlah mengurus dan mendaftar rekod
tanah
mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan di Negeri Pulau Pinang, serta memastikan
mematuhi kehendak perundangan dan pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan
Kerajaan Tempatan. Seterusnya dapat memantau dan mengawasi prestasi isu/perkara
berbangkit tanah
mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan di bawah bidang peranan/fungsi Kerajaan Persekutuan,
Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan.
Perkara Untuk Tindakan Pentadbiran Tanah:
Pentadbiran ini dapat membuat
Kertas Cadangan
Khas/khusus kepada Jawatankuasa Tanah
Negeri (JKTN) dan
Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) untuk mewujudkan penubuhan Jawatankuasa di atas.
Sehubungan itu, saya sertakan
draf ‘Garis Panduan Penubuhan dan Peranan ‘Jawatankuasa Pengurusan Tanah Mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan
Persekutuan Peringkat Negeri Pulau Pinang’ seperti dilampiran untuk tindakan selanjutnya. Pentadbiran ini bolehlah merujuk perkara ini kepada
YB Setiausaha Kerajaan (SUK) dan YB Penasihat Undang-Undang Negeri (PUUN)
kerana cadangan jawatankuasa ini berkaitan dengan isu pentadbiran dan perundangan
semasa.
Justeru itu, dengan tubuhnya Jawatankuasa ini akan memudahkan pengurusan pentadbiran Kerajaan Negeri amnya dan pentadbiran tanah khususnya dalam mengurus isu tanah, bagi mematuhi peruntukan Undang-undang sediada selaras mengikut kehendak Dasar Kerajaan Negeri Pulau Pinang.
GARIS PANDUAN
PENUBUHAN DAN PERANAN
JAWATANKUASA PENGURUSAN TANAH MENGIKUT PERKARA 166(3) PERLEMBAGAAN
PERSEKUTUAN PERINGKAT NEGERI PULAU PINANG
KANDUNGAN
1.0 PENUBUHAN
JAWATANKUASA
2.0 KEANGGOTAAN
JAWATANKUASA
3.0 KEKERAPAN MESYUARAT
4.0 LAPORAN MESYUARAT
5.0 BIDANG TUGAS
JAWATANKUASA
6.0 PERTANYAAN
GARIS PANDUAN PENUBUHAN DAN PERANAN
JAWATANKUASA PENGURUSAN TANAH MENGIKUT PERKARA 166(3) PERLEMBAGAAN
PERSEKUTUAN PERINGKAT NEGERI PULAU PINANG
1.0 PENUBUHAN
JAWATANKUASA
Satu Jawatankuasa
Pengurusan Tanah Mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan Peringkat
Negeri Pulau Pinang hendaklah ditubuhkan
untuk menyelaraskan peranan/fungsi Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan
Kerajaan Tempatan di bawah peruntukan perundangan semasa, berhubung melaksanakan
perletakhakkan statutori berkenaan dengan tanah mengikut Perkara 166(3)
Perlembagaan Persekutuan. Ini adalah untuk menjamin bahawa keputusan untuk
melaksanakan perletakan hak ini adalah tepat (accurate) seperti yang dikehendaki
dalam seksyen 416B ‘Peruntukan-peruntukan mengenai tanah-tanah yang terjatuh di
bawah Perkara 166(3) Perlembagaan’ Kanun Tanah Negara 1965. Dalam hal tanah
yang termasuk di bawah Perkara 166(3) Perlembagaan, perletakhakan dibuat oleh
Pihak Berkuasa Negeri Melaka atau Pulau Pinang dengan kelulusan bertulis
daripada Kerajaan Persekutuan membenarkan badan berkenaan untuk menduduki,
menggunakan, mengawal atau menguruskannya atau membenarkan pemberimilikan
kepada badan itu apabila permohonan mengikut seksyen 416B Kanun Tanah Negara
1965 diterima.
2.0 KEANGGOTAAN JAWATANKUASA
2.1 Jawatankuasa
ini, kecuali jawatan Setiausaha, hendaklah dianggotai oleh semua ketua/wakil
jabatan Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan yang berkenaan.
Jawatankuasa ini terdiri dari:
(i) Pengerusi (Dicadangkan Pengarah Tanah dan
Galian)
(ii) Timbalan Pengerusi (Dicadangkan Timbalan Pengarah
Tanah dan Galian)
(iii) Setiausaha (Dicadangkan Ketua/Penolong Pengarah
Tanah dan Galian)
(iv) Ahli-Ahli (Dicadangkan):
- Wakil Jabatan Ketua Pengarah
Tanah dan Galian Pulau
Pinang (JKPTG).
- Wakil Majlis Bandaraya
Pulau Pinang (MBPP).
- Wakil Majlis Bandaraya
Seberang Perai (MBSP).
- Wakil Jabatan Ukur dan
Pemetaan Pulau Pinang.
- Pegawai Undang-undang PTG
- Pentadbir Tanah DBD.
- Pentadbir Tanah DTL.
- Pentadbir Tanah SPS.
- Pentadbir Tanah SPT.
- Pentadbir Tanah SPU.
- Wakil-wakil jabatan
teknikal ditentukan oleh Pengerusi.
- Lain-lain wakil agensi
Kerajaan ditentukan oleh Pengerusi.
2.2 Pengarah Tanah
dan Galian hendaklah melantik dan memilih
Timbalan Pengerusi dan Ahli-Ahli Jawatankuasa. Kehadiran ahli mesyuarat khas hendaklah
tidak kurang daripada dua per tiga (2/3).
2.3 Pengerusi
hendaklah melantik Setiausaha dari jabatan sendiri.
2.4 Pra
Jawatankuasa ini hendaklah dipilih mengikut keperluan semasa.
(i) Timbalan Pengerusi
(ii) Setiausaha
(iii) Ahli-Ahli
2.2 Majlis
Mesyuarat Kerajaan hendaklah melantik dan memilih Pengerusi, Timbalan Pengerusi
dan Ahli-Ahli Jawatankuasa. Kehadiran ahli mesyuart khas hendaklah tidak kurang
daripada dua per tiga (2/3).
2.3 Pengerusi
hendaklah melantik Setiausaha dari jabatan sendiri atau jabatan lain.
2.4 Jawatankuasa
ini hendaklah dipilih mengikut keperluan semasa.
(i) Pengerusi
(ii) Timbalan Pengerusi
(iii) Setiausaha
(iv) Ahli-Ahli
3.0 KEKERAPAN MESYUARAT
Mesyaurat Jawatankuasa hendaklah diadakan sekurang-kurangnya setahun
dua (2) kali dan kehadiran ahli mesyarat hendaklah tidak kurang daripada dua
per tiga (2/3).
4.0 LAPORAN MESYUARAT
Laporan mesyuarat hendaklah dikemukakan dalam tahun semasa kepada Majlis Mesyuarat
Kerajaan (MMK).
5.0 BIDANG TUGAS
JAWATANKUASA
5.1 Mengurus
dan mendaftar rekod tanah
mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan di Negeri Pulau Pinang, serta memastikan
mematuhi kehendak perundangan dan pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan.
5.2 Memantau
dan mengawasi prestasi isu/perkara berbangkit tanah mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan
Persekutuan di bawah bidang peranan/fungsi
Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan.
5.2 Bertindak
sebagai pengantara perhubungan di antara Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri
dan Kerajaan Tempatan dalam mencari penyelesaian bersama mengenai isu/perkara berbangkit
perundangan dan teknikal tanah semasa.
5.3 Menimbangkan
dan menyelaras secara bersama isu/perkara berbangkit perundangan dan teknikal tanah
semasa.
5.4 Membantu
agensi Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan berhubung isu/perkara
berbangkit perundangan dan teknikal tanah semasa.
5.5 Mengemukakan
apa jua pandangan dan cadangan lain kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan.
5.6 Membantu Majlis Mesyuarat Kerajaan ke arah pentadbiran baik, terurus dan
dinamik serta mencapai hasrat ‘Penang 2030’.
5.7 Membantu
Majlis Mesyuarat Kerajaan membuat dasar-dasar kerajaan selaras peruntukkan
undang-undang semasa dan tadbir urus teratur di antara Kerajaan Persekutuan,
Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan secara bersama serta harmorni.
6.0 PERTANYAAN
Sebarang pertanyaan mengenai perlaksanaan Jawatankuasa ini
bolehlah menghubungi jabatan berikut:
(a)
Setiausaha,
Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang
Tingkat 25,
KOMTAR, 10503 Pulau Pinang,
MALAYSIA.
(Telefon: 04-2621957/Fax: 04-2633010)
(b)
Pengarah,
Pejabat Pengarah Tanah dan Galian,
Tingkat 3, 21 & 22,
KOMTAR, 10503 Pulau Pinang,
MALAYSIA.
(Telefon: 04-6505211/Fax: 04-2619588)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan