Khamis, 20 Mei 2021

KEPERLUAN PENTADBIRAN TANAH UNTUK MEWUJUDKAN ‘JAWATANKUASA PENGURUSAN TANAH MENGIKUT PERKARA 166(3) PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN PERINGKAT NEGERI PULAU PINANG’ UNTUK MENYELARASKAN PERANAN/FUNGSI PERUNDANGAN & TEKNIKAL TANAH DI ANTARA KERAJAAN PERSEKUTUAN, KERAJAAN NEGERI DAN TEMPATAN

 Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:

 

1. Perkara 85(1), (2) dan 166 (3) Perlembagaan Persekutuan:

 

Pemberian kepada Persekutuan tanah yang dirizabkan bagi maksud persekutuan

 

85. (1) Jika mana-mana tanah di sesuatu Negeri dirizabkan bagi apa-apa maksud persekutuan, maka Kerajaan Persekutuan boleh menghendaki Kerajaan Negeri, dan kemudiannya menjadi kewajipan Kerajaan itu, untuk menyebabkan tanah itu diberikan kepada Persekutuan untuk selama-lamanya tanpa sekatan tentang kegunaan tanah itu, tetapi tertakluk kepada pembayaran premium yang hendaklah ditentukan mengikut Fasal (2) dan kepada pembayaran cukai tanah yang berkenaan pada tiap-tiap tahun.

 

(2) Premium yang disebut dalam Fasal (1) hendaklah sama banyak dengan nilai pasaran tanah itu ditolak—

(a) nilai pasaran bagi apa-apa pemajuan yang dibuat (selain atas perbelanjaan Negeri) semasa tanah itu digunakan bagi maksud persekutuan; dan

(b) amaun, jika ada, yang telah dibayar oleh Persekutuan, atau yang telah dibayar sebelum Hari Merdeka oleh Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu, berkenaan dengan kos pengambilan apa-apa kepentingan mengenai tanah itu oleh Kerajaan Negeri.

 

Pewarisan harta

 

166.(3) Mana-mana tanah yang terletak hak pada Negeri Melaka atau Negeri Pulau Pinang yang sebaik sebelum Hari Merdeka telah diduduki atau digunakan oleh Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Baginda Ratu atau oleh mana-mana pihak berkuasa awam bagi maksud yang mengikut peruntukan Perlembagaan ini menjadi maksud persekutuan hendaklah pada dan selepas Hari Merdeka diduduki, digunakan, dikawal dan diuruskan oleh Kerajaan Persekutuan atau, mengikut mana-mana yang berkenaan, oleh pihak berkuasa awam yang tersebut, selagi tanah itu dikehendaki bagi maksud persekutuan, dan—

(a) tidaklah boleh dilupuskan atau digunakan bagi apa-apa maksud selain maksud persekutuan tanpa persetujuan Kerajaan Persekutuan; dan

(b) tidaklah boleh digunakan bagi maksud persekutuan yang berlainan daripada maksud yang baginya tanah itu telah digunakan sebaik sebelum Hari Merdeka tanpa persetujuan Kerajaan Negeri itu.

 

2. Seksyen 416B Kanun Tanah Negara (KTN) 1965:

 

416B. Provisions in respect of lands falling under Article 166(3) of the Constitution.

Where any land in Malacca or Penang is occupied, used, controlled and managed by the transferor under Clause (3) of Article 166 of the Constitution immediately before a statutory vesting takes effect, the State Authority may, by virtue of paragraph (a) of Clause (3) of Article 166, with the written consent of the Federal Government and upon application in writing by the transferee-

(a) permit the whole or part of such land to be occupied, used, controlled and managed by the transferee on such terms and conditions as may be agreed between the Federal Government, the State Authority, and the transferee; or

(b) alienate such land to the transferee on such terms and conditions as may be specified by the State Authority, under and in accordance with this Act, and agreed upon by the Federal Government and accepted by the transferee

 

3. Akta Kerajaan Tempatan 1976.

 

4. Manual Kanun Tanah Negara (JKPTG) Bab 14 ‘Pendaftaran Perletakhakan Statutori’; Lampiran E – ‘Melaksanakan Perletakhakan Statutori Berkenaan Dengan Tanah Mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan’.

 

5. Pekeliling Persuruhjaya Tanah Persekutuan (PTP) Bilangan 3 Tahun 2008; ‘FUNGSI PESURUHJAYA TANAH PERSEKUTUAN, PERANAN KEMENTERIAN/JABATAN PENGGUNA DALAM PEROLEHAN TANAH UNTUK KEGUNAAN KERAJAAN PERSEKUTUAN DAN PENGURUSAN TANAH-TANAH PERSEKUTUAN SELEPAS PEROLEHAN’.

 

6. Pekeliling Ketua Pengarah Tanah Dan Galian Persekutuan (KPTG) Bilangan 2 Tahun 2015; ‘Kaedah Penyerahan Balik Tanah Milik Persekutuan Atau Pelepasan Tanah Rizab Persekutuan Kepada Kerajaan Negeri Bagi Maksud Negeri’, dan Edaran Khas KPTG Bilangan 4 Tahun 2008; ‘PEMATUHAN KEHENDAK PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN BERHUBUNG DENGAN PERMOHONAN PEROLEHAN TANAH-TANAH KERAJAAN UNTUK PROJEK KERAJAAN PERSEKUTUAN MELALUI PESURUHJAYA TANAH PERSEKUTUAN’.

 

4. lain-lain Undang-undang dan Pekeliling yang berkenaan.

 

 

Perkara Berkaitan Dengan Pentadbiran Tanah:

 

1. Peruntukan dalam Akta A832 seperti yang dinyatakan dalam huraian kepada Rang Undang-Undang KTN (Pindaan) 1992 bertujuan menghapuskan ketidakcukupan ini dan mengadakan sistem yang lebih baik bagi pendaftaran sesuatu perletakhakan statutori.

 

2. Oleh itu, Akta A832 memperluaskan hak-hak yang boleh didaftarkan mengikut peruntukan berkaitan dengan perletakhakan statutori suatu tanah mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan. Mengikut peruntukan perletakhakan statutori, mana-mana pihak yang telah diletakhakan dengan mana-mana hak di atas mengikut suatu undang-undang, boleh memohon kepada Pentadbir Tanah untuk mendapatkan hak itu didaftarkan atas namanya.

 

3. Justeru itu, undang-undang yang meletakhakan hak sedemikian boleh jadi undang-undang Persekutuan atau undang-undang negeri. Dalam hal tanah yang termasuk di bawah Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan, perletakhakan dibuat oleh Pihak Berkuasa Negeri Melaka atau Pulau Pinang dengan kelulusan bertulis daripada Kerajaan Persekutuan membenarkan badan berkenaan untuk menduduki, menggunakan, mengawal atau menguruskannya atau membenarkan pemberimilikan kepada badan itu apabila permohonan mengikut seksyen 416B Kanun Tanah Negara 1965 diterima. Tatacara prosedur dalam melaksanakan peletakhakan berhubung dengan tanah mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan ialah rujuk lampiran Manual Kanun Tanah Negara (JKPTG) Bab 14 ‘Pendaftaran Perletakhakan Statutori’; Lampiran E – ‘Melaksanakan Perletakhakan Statutori Berkenaan Dengan Tanah Mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan’.

 

4. Sehubungan itu, urusan permohonan pemberimilikan tanah kerajaan oleh PTP melalui Pentadbir Tanah, permohonan oleh PTP tersebut menyatakan bahawa permohonan dibuat bagi pihak Kerajaan Persekutuan melalui kehendak Perkara 83 (1) Perlembahaan Persekutuan di mana adalah menjadi kewajipan Kerajaan Negeri, setelah adanya perundingan kedua-dua pihak, menyebabkan tanah kerajaan tersebut diberimilik kepada Persekutuan secara pegangan kekal dan tanpa sebarang sekatan penggunaan tanah, tertakluk kepada bayaran premium dan cukai tanah yang berpatutan. Terdapat sebilangan kes di mana Kerajan Negeri telah menolak permohonan pemberimilikan tanah oleh Persekutuan yang mana penolakan ini adalah bercanggah dengan kehendak Perkara 83 (1) Perlembagaan.

 

6. Oleh yang demikian sekiranya Kerajan Negeri menolak permohonan tanah oleh Persekutuan, tanpa alasan yang munasabah, adalah bercanggah dan melampaui (ultra vires) Perlembagaan Persekutuan. Dimana adalah wajar bagi PTG menasihatkan Kerajaan Negeri melalui pernyataan maklumat dalam kertas MMK mengenai kehendak Perlembagan Persekutuan tersebut.

 

7. Dengan adanya ‘Jawatankuasa Pengurusan Tanah Mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan Peringkat Negeri Pulau Pinang’, ianya boleh memastikan menyelaraskan peranan/fungsi Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan di bawah peruntukan perundangan semasa, berhubung melaksanakan perletakhakkan statutori berkenaan dengan tanah mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan. Ini adalah untuk menjamin bahawa keputusan untuk melaksanakan perletakan hak ini adalah tepat (accurate) seperti yang dikehendaki dalam seksyen 416B ‘Peruntukan-peruntukan mengenai tanah-tanah yang terjatuh di bawah Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan’ Kanun Tanah Negara 1965.

 

8. Selain itu juga, dengan adanya jawatankuasa tersebut dapat menyelesaikan isu/perkara perbangkit tanah di bawah Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan, seperti:

 

Bil.

Senario

Isu/perkara berbangkit

 

01.

 

-Tapak ‘Malay School’ di atas lot 578 & 681, Mukim 11, DBD.

 

-Sekarang ditukarguna untuk Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Bayan Lepas.

 

 Tindakan: Jawatankuasa hendaklah mengangkat kertas MMK kepada PBN untuk JKPTG/PTP untuk meluluskan tukar kegunaan tanah dari ‘Malay School’ kepada Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Bayan Lepas dan meminta mereka mengemukakan permohonan pemberimilikkan selaras  mematuhi kehendak seksyen 416B KTN.

 

Bil.

Senario

Isu/perkara berbangkit

 

02.

 

-Tapak ‘Police Station’ di atas lot 144, Bandar Balik Pulau, DBD.

 

-Sekarang ditukarguna untuk Agensi Anti Dadah Kebangsaan DBD.

 

 Tindakan: Jawatankuasa hendaklah mengangkat kertas MMK kepada PBN untuk JKPTG/PTP untuk meluluskan tukar kegunaan tanah dari ‘Police Station’ kepada Agensi Anti Dadah Kebangsaan DBD dan perlu mengemukakan permohonan pemberimilikkan selaras  mematuhi kehendak seksyen 416B KTN.

 

Bil.

Senario

Isu/perkara berbangkit

 

02.

 

-Tapak ‘Chinese Cemetery’ di atas lot 378, Mukim E, DBD.

 

-Lulus pemberimilikan sebahagian lot untuk laluan masuk fail PTBD/A/10/2017.

-Pengurusan kubur tidak patuh seksyen 97. Penggalian mayat, Akta Kerajaan Tempatan 1976

 

 Tindakan: Pada masa akan datang Jawatankuasa hendaklah mengangkat kertas MMK kepada PBN untuk pemohon  patuh seksyen 97. Penggalian mayat, Akta Kerajaan Tempatan 1976 dan meminta pihak pengurusan ‘Chinese Cemetery’ mengemukakan permohonan pemberimilikkan selaras  mematuhi kehendak seksyen 416B KTN.

 

9. Sekiranya jawatankuasa ini diwujudkan bolehlah mengurus dan mendaftar rekod tanah mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan di Negeri Pulau Pinang, serta memastikan mematuhi kehendak perundangan dan pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan. Seterusnya dapat memantau dan mengawasi prestasi isu/perkara berbangkit tanah mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan di bawah bidang peranan/fungsi Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan.

 

Perkara Untuk Tindakan Pentadbiran Tanah:

 

Pentadbiran ini dapat membuat Kertas Cadangan Khas/khusus kepada Jawatankuasa Tanah Negeri (JKTN) dan Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) untuk mewujudkan penubuhan Jawatankuasa di atas.

Sehubungan itu, saya sertakan draf ‘Garis Panduan Penubuhan dan Peranan Jawatankuasa Pengurusan Tanah Mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan Peringkat Negeri Pulau Pinang’ seperti dilampiran untuk tindakan selanjutnya. Pentadbiran ini bolehlah merujuk perkara ini kepada YB Setiausaha Kerajaan (SUK) dan YB Penasihat Undang-Undang Negeri (PUUN) kerana cadangan jawatankuasa ini berkaitan dengan isu pentadbiran dan perundangan semasa.

Justeru itu, dengan tubuhnya Jawatankuasa ini akan memudahkan pengurusan pentadbiran Kerajaan Negeri amnya dan pentadbiran tanah khususnya dalam mengurus isu tanah, bagi mematuhi peruntukan Undang-undang sediada selaras mengikut kehendak Dasar Kerajaan Negeri Pulau Pinang.


GARIS PANDUAN

PENUBUHAN DAN PERANAN

JAWATANKUASA PENGURUSAN TANAH MENGIKUT PERKARA 166(3) PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN PERINGKAT NEGERI PULAU PINANG

KANDUNGAN

 

1.0 PENUBUHAN JAWATANKUASA

 

2.0 KEANGGOTAAN JAWATANKUASA

 

3.0 KEKERAPAN MESYUARAT

 

4.0 LAPORAN MESYUARAT

 

5.0 BIDANG TUGAS JAWATANKUASA

 

6.0 PERTANYAAN

GARIS PANDUAN PENUBUHAN DAN PERANAN

JAWATANKUASA PENGURUSAN TANAH MENGIKUT PERKARA 166(3) PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN PERINGKAT NEGERI PULAU PINANG

 

1.0 PENUBUHAN JAWATANKUASA

 

Satu Jawatankuasa Pengurusan Tanah Mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan Peringkat Negeri Pulau Pinang hendaklah ditubuhkan untuk menyelaraskan peranan/fungsi Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan di bawah peruntukan perundangan semasa, berhubung melaksanakan perletakhakkan statutori berkenaan dengan tanah mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan. Ini adalah untuk menjamin bahawa keputusan untuk melaksanakan perletakan hak ini adalah tepat (accurate) seperti yang dikehendaki dalam seksyen 416B ‘Peruntukan-peruntukan mengenai tanah-tanah yang terjatuh di bawah Perkara 166(3) Perlembagaan’ Kanun Tanah Negara 1965. Dalam hal tanah yang termasuk di bawah Perkara 166(3) Perlembagaan, perletakhakan dibuat oleh Pihak Berkuasa Negeri Melaka atau Pulau Pinang dengan kelulusan bertulis daripada Kerajaan Persekutuan membenarkan badan berkenaan untuk menduduki, menggunakan, mengawal atau menguruskannya atau membenarkan pemberimilikan kepada badan itu apabila permohonan mengikut seksyen 416B Kanun Tanah Negara 1965 diterima.

 

2.0 KEANGGOTAAN JAWATANKUASA

 

2.1    Jawatankuasa ini, kecuali jawatan Setiausaha, hendaklah dianggotai oleh semua ketua/wakil jabatan Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan yang berkenaan. Jawatankuasa ini terdiri dari:

 

(i) Pengerusi (Dicadangkan Pengarah Tanah dan Galian)

(ii) Timbalan Pengerusi (Dicadangkan Timbalan Pengarah Tanah dan Galian)

(iii) Setiausaha (Dicadangkan Ketua/Penolong Pengarah

Tanah dan Galian)

(iv) Ahli-Ahli (Dicadangkan):

- Wakil Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Pulau

Pinang (JKPTG).

- Wakil Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP).

- Wakil Majlis Bandaraya Seberang Perai (MBSP).

- Wakil Jabatan Ukur dan Pemetaan Pulau Pinang.

- Pegawai Undang-undang PTG

- Pentadbir Tanah DBD.

- Pentadbir Tanah DTL.

- Pentadbir Tanah SPS.

- Pentadbir Tanah SPT.

- Pentadbir Tanah SPU.

- Wakil-wakil jabatan teknikal ditentukan oleh Pengerusi.

- Lain-lain wakil agensi Kerajaan ditentukan oleh Pengerusi.

 

2.2    Pengarah Tanah dan Galian hendaklah melantik dan memilih Timbalan Pengerusi dan Ahli-Ahli Jawatankuasa. Kehadiran ahli mesyuarat khas hendaklah tidak kurang daripada dua per tiga (2/3).

2.3    Pengerusi hendaklah melantik Setiausaha dari jabatan sendiri.

2.4    Pra Jawatankuasa ini hendaklah dipilih mengikut keperluan semasa.

(i) Timbalan Pengerusi

(ii) Setiausaha

(iii) Ahli-Ahli

 

2.2    Majlis Mesyuarat Kerajaan hendaklah melantik dan memilih Pengerusi, Timbalan Pengerusi dan Ahli-Ahli Jawatankuasa. Kehadiran ahli mesyuart khas hendaklah tidak kurang daripada dua per tiga (2/3).

2.3    Pengerusi hendaklah melantik Setiausaha dari jabatan sendiri atau jabatan lain.

2.4    Jawatankuasa ini hendaklah dipilih mengikut keperluan semasa.

(i) Pengerusi

(ii) Timbalan Pengerusi

(iii) Setiausaha

(iv) Ahli-Ahli

 

3.0 KEKERAPAN MESYUARAT

 

Mesyaurat Jawatankuasa hendaklah diadakan sekurang-kurangnya setahun dua (2) kali dan kehadiran ahli mesyarat hendaklah tidak kurang daripada dua per tiga (2/3).

 

4.0 LAPORAN MESYUARAT

 

Laporan mesyuarat hendaklah dikemukakan dalam tahun semasa kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK).

 

5.0 BIDANG TUGAS JAWATANKUASA

 

5.1    Mengurus dan mendaftar rekod tanah mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan di Negeri Pulau Pinang, serta memastikan mematuhi kehendak perundangan dan pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan.

5.2    Memantau dan mengawasi prestasi isu/perkara berbangkit tanah mengikut Perkara 166(3) Perlembagaan Persekutuan di bawah bidang peranan/fungsi Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan.

5.2    Bertindak sebagai pengantara perhubungan di antara Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan dalam mencari penyelesaian bersama mengenai isu/perkara berbangkit perundangan dan teknikal tanah semasa.

5.3    Menimbangkan dan menyelaras secara bersama isu/perkara berbangkit perundangan dan teknikal tanah semasa.

5.4    Membantu agensi Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan berhubung isu/perkara berbangkit perundangan dan teknikal tanah semasa.

5.5    Mengemukakan apa jua pandangan dan cadangan lain kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan.

5.6    Membantu Majlis Mesyuarat Kerajaan ke arah pentadbiran baik, terurus dan dinamik serta mencapai hasrat ‘Penang 2030’.

5.7    Membantu Majlis Mesyuarat Kerajaan membuat dasar-dasar kerajaan selaras peruntukkan undang-undang semasa dan tadbir urus teratur di antara Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan secara bersama serta harmorni.

 

 

 

6.0 PERTANYAAN

Sebarang pertanyaan mengenai perlaksanaan Jawatankuasa ini bolehlah menghubungi jabatan berikut:

 

(a)        Setiausaha,

Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang

Tingkat 25,

KOMTAR, 10503 Pulau Pinang,

MALAYSIA.

(Telefon: 04-2621957/Fax: 04-2633010)

 

(b)        Pengarah,

Pejabat Pengarah Tanah dan Galian,

Tingkat 3, 21 & 22,

KOMTAR, 10503 Pulau Pinang,

MALAYSIA.

(Telefon: 04-6505211/Fax: 04-2619588)


Tiada ulasan:

PENTADBIRAN TANAH HENDAKLAH AKUR KEHENDAK PEKELILING KETUA PENGARAH TANAH DAN GALIAN PERSEKUTUAN BIL. 2/2023 TENTANG ‘TATACARA PENGGUNAAN TANAH KATEGORI BANGUNAN DAN INDUSTRI BAGI TUJUAN SELAIN KATEGORI ATAU SYARAT BANGUNAN DAN INDUSTRI’

  Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:   1. Sub eksyen 22(3) Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 [Akta 172] : 22. Layanan terhadap p...