Isnin, 15 Februari 2021

KEPERLUAN PENTADBIRAN TANAH MEWUJUDKAN FORMAT LAPORAN PELUKIS PELAN YANG SERAGAM DI PERINGKAT PEJABAT TANAH DAERAH (PTD) DAN PEJABAT TANAH DAN GALIAN (PTG)

 Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:

 

1. Kanun Tanah Negara (KTN) 1965 dan lain-lain undang-undang tanah.

 

2. Manual Kanun Tanah Negara (KTN) dan lain-lain manual Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG).

 

4. Pekeliling-pekeliling Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) dan Pekeliling-pekeliling Ketua Pengarah Ukur dan Pemetaan (KPUP/JUPEM).

 

Perkara Berkaitan Pentadbiran Tanah:

 

1. Unit pelan PTD dan PTG secara umumnya tugasnya ialah:

  1. Mencatat laporan awal untuk semua permohonan tanah permit dan galian.
  2. Menyediakan laporan pelukis pelan serta membuat charting dan merekod ke dalam buku carta untuk semua permohonan tanah dan permit galian.
  3. Menguruskan permohonan, melihat, membeli dan mendapatkan pelan tanah.
  4. Menyediakan pelan untuk ulasan/rujukan jabatan teknikal, pelan kertas mesyuarat dan lain-lain pelan yang berkaitan urusan tanah.
  5. Mengawasi dan mengemaskini pelan litho (syit), pelan topo dan lain-lain pelan.

 

2. Oleh itu, berdasarkan pemerhatian didapati bahawa ‘Format Laporan Pelukis Pelan’ di pentadbiran tanah tidak diurus dengan sebaiknya mengikut kehendak KTN, Manual KTN, Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) dan Pekeliling-pekeliling Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG). Di mana pekerja dalam pejabat melaksanakan tugas masing-masing berasaskan pengetahuan yang dipelajari dari pengalaman dan tunjuk ajar pekerja-pekerja lama. Seringkali pengetahuan tersebut tidak berasaskan kepada cara-cara bekerja yang seragam dan hanya berasaskan kepada kefahaman pegawai-pegawai lama. Dengan yang demikian terdapat pekerja-pekerja yang menjalankan tugas tanpa mengetahui cara-cara bekerja dengan betul dan tidak jelas dengan bidang kuasa masing-masing. Keadaan ini melambatkan penyelesaian ke atas sesuatu tugas dan proses permohonan tanah.

 

3. Justeru itu dengan adanya ‘Format Laporan Pelukis Pelan’ yang seragam dapat mendokumentasikan secara sistematik susunan cara bekerja mereka. Tiap-tiap kerja mempunyai tatacara yang tertentu. Kerja yang dijalankan dengan tidak mengikut format laporan yang telah ditetapkan boleh menyebabkan laporan diberikan tidak tepat, lengkap dan membantu Pentadbiran Tanah dalam penyediaan seperti Kertas Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK).

 

4. Sehubungan itu, Laporan Pelukis Pelan yang lengkap hendaklah melaporkan mengenai tanah tersebut, sama ada tanah itu berjenis tanah desapekan, atau bandar, atau bahagian pantai pasang surut, dasar laut atau tanah bawah tanah;

     i.        sama ada tanah itu merupakan tanah Kerajaan, tanah milik, tanah yang dirizabkan untuk maksud awam, tanah lombong atau rizab hutan;

   ii.        sama ada tanah itu terletak di dalam atau di luar perizapan Melayu;

  iii.        sama ada lesen pendudukan sementara ada dikeluarkan dan masih berkuatkuasa;

 iv.        sama ada terdapat permohonan terdahulu atau tidak; dan

   v.        perkara lain mengenai tanah yang dipohon.

 

Perkara-perkara yang disebut pada perenggan (i) hingga (v) di atas adalah perlu kerana:

(a) perlu diketahui perkara yang dinyatakan dalam perenggan (i) memandangkan penjenisan ini menentukan jenis hakmilik yang akan diterima oleh pemohon sama ada hakmilik Pejabat Pendaftar atau hakmilik Pejabat Tanah;

(b) perkara yang dinyatakan dalam perenggan (i) juga penting disebabkan tanah yang dipohon boleh terdiri daripada lebih satu jenis – misalnya sebahagian tanah desa dan sebahagian lain tanah bandar, maka jelas bahawa dua hakmilik berasingan hendaklah didaftarkan dan dengan itu dua permohonan tanah kena dibuat;

(c) perkara yang dinyatakan dalam perenggan (ii) penting disebabkan hanya tanah Kerajaan boleh diberimilik;

(d) perkara yang dinyatakan dalam perenggan (iii) perlu ditentukan disebabkan tanah dalam rizab sedemikian hanya boleh diberimilik kepada orang atau badan tertentu sahaja;

(e) perkara yang dinyatakan dalam perenggan (iv) di atas penting disebabkan tanah Kerajaan yang diduduki di bawah lesen pendudukan sementara tidak boleh kemudiannya dilupuskan selagi lesen tidak tamat tempohnya.

 

5. Selain itu juga, setiap laporan yang dibuat oleh Pelukis Pelan hendaklah melampiran Salinan Warta Kerajaan, Pelan-pelan berkaitan dan apa-apa dokumen berkaitan seperti Salinan Buku Farhasat Lot.

 

6. Antara Pelan yang perlu diberikan bersama Laporan Pelukis Pelan ialah:

 

             i.        Certified Plan (Pelan Akui); Ianya boleh ditakrifkan sebagai satu pelan yang menunjukkan sempadan hakmilik bagi tujuan pendaftaran tanah. Diberikan nombor rujukan serta diakui benar oleh Pengarah Ukur Negeri. Pelan Akui disediakan mengikut format yang telah ditetapkan oleh JUPEM. Ciri-ciri yang ditunjukkan adalah sempadan lot dalam pelbagai skala yang disusun mengikut nombor Pelan Akui. Maklumat berkaitan lot seperti lokasi, nombor lot, keluasan lot, bearing dan jarak sempadan juga dipaparkan.

           ii.        Standard Sheet (Lembar Piawai); Lembar Piawai yang juga dikenali sebagai Peta Kadaster disediakan mengikut format dan skala yang telah ditetapkan oleh Jabatan. Ianya menunjukkan susunan lengkap sempadan lot-lot daripada Pelan Akui yang telah diluluskan oleh Pengarah Ukur dan Pemetaan Negeri (PUN). Pelan Akui yang baru diluluskan oleh PUN akan dicarta dalam lembar piawai. Ciri-ciri yang ditunjukkan adalah sempadan antarabangsa, negeri, daerah, mukim dan lot dalam pelbagai skala seperti 4 rantai dan 8 rantai. Maklumat-maklumat seperti sempadan pentadbiran, nombor Pelan Akui dan nombor lot juga dipaparkan mengikut kesesuaian persembahan. Lembar Piawai adalah dalam unjuran Cassini Soldner dan boleh diperolehi dalam bentuk berdigit dan juga bercetak.

          iii.        Pelan Warta; disediakan mengikut format dan skala yang telah ditetapkan oleh JUPEM. Pelan warta mempunyai empat kategori iaitu, pengisytiharan, pindaan, tambahan, pengeluaran, dan pemansuhan. Pelan warta mengandungi tajuk warta, penunjuk utara, skala, no. lembar piawai, no. fail jabatan/fail pemohon, sempadan pentadbiran, abuttal, nombor lot berhampiran beserta no. PA, keluasan kawasan, nombor PT/HS(M)/lot, nama penyemak, nama PUPN dan nombor pelan warta. Format yang boleh diperolehi adalah dalam format data grafik vektor sebagai contoh *.shp, *.tab, *.dxf, *.dgn dan lain-lain. Pelan Warta terbahagi kepada 4 jenis iaitu Pelan Warta Kawasan Larangan, Pelan Warta Pilihan Raya, Pelan Warta Pindaan Sempadan Pentadbiran dan Pelan Warta Hutan Simpan.

          iv.        Lain-lain Pelan Warta yang dibuat oleh Jabatan Ternikal seperti Pelan Warta oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) yang diwartakan dibawah Akta Jalan Persekutuan 1959 dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) diwartakan dibawah Akta Pengairan 1953. Selaras mematuhi seksyen 5 KTN; "reserved land" means land for the time being reserved for a public purpose in accordance with the provisions of section 62 or of any previous land law;

           v.        Peta Topo/Topografi; Peta yang memberi maklumat tentang kewujudan, kolasi dan jarak di antara fitur yang ada di permukaan bumi, untuk membolehkan kita membuat perancangan perjalanan dan perhubungan. Peta juga memberi maklumat kepelbagaian bentuk dan ketinggian muka bumi serta jenis tumbuhan yang ada. Sangat penting kepada pihak tentera untuk mempertahankan negara, menentukan cara pertahanan, pengangkutan dan logistik yang perlu ada. Oleh itu, peta jangan sampai jatuh kepada musuh. Setiap operasi tentera, penyelamat dan perancang memerlukan peta yang tepat, tetapi peta yang baik tidak ada makna jika kita tidak tahu baca peta (sekiranya perlu – Dokumen Rahsia).

 

6. Sehubungan itu, Pentadbiran ini hendaklah membuat ‘Bengkel Penulisan Laporan Pelukis Pelan untuk Pelukis-pelukis Pelan di PTD dan PTG’ yang sama seperti dibuat kepada Penolong Pegawai Tanah, untuk Pelukis Pelan. Kajian semula dan pengemaskinian laporan ini hendaklah dilakukan bagi memastikan ianya sesuai dijadikan dokumen rujukan utama bagi pegawai dan staf pejabat pada setiap masa. Laporan yang kemaskini boleh membantu dengan berkesan pegawai dan staf yang baru melaporkan diri di pejabat berkenaan.

 

7. Oleh demikian, sekiranya bengkel di para 6. dapat dilaksanakan dengan jayanya dan Pelukis Pelan dapat menyediakan ‘Laporan Pelukis Pelan’ yang lengkap seperti yang dicadangkan ini, ia dapat membantu keputusan Pentadbir Tanah yang akan memutuskan sama ada untuk membuat penolakan terus/ringkas (summary rejection) atau menerima permohonan untuk diproses ke peringkat seterusnya berdasarkan laporan tersebut. Selaras Penurunan kuasa Pihak Berkuasa Negeri kepada Pentadbir Tanah di bawah Seksyen 13. Kanun Tanah Negara untuk menolak permohonan-permohonan yang tidak layak dipertimbangan.

 

8. Justeru itu, penolakan ringkas/terus (summary rejection) pada peringkat awal oleh Pentadbir Tanah ini dijangka dapat meningkatkan kecekapan dan keberkesanan sistem urusan tanah kepada orang ramai amnya dan Pentadbiran Tanah khususnya.

 

Perkara Untuk Tindakan Pentadbiran Tanah:

 

Pentadbiran ini dapat mewujudkan format Laporan Pelukis Pelan yang seragam di peringkat PTD dan PTG.

Justeru itu, dengan ada format laporan Pelukis Pelan yang lengkap dan seragam akan memudahkan pengurusan pentadbiran tanah di peringkat PTD dan PTG dalam mengurus permohonan di bawah pentadbiran tanah, bagi mematuhi peruntukan Undang-undang sediada selaras mengikut kehendak Dasar Kerajaan Negeri.

Tiada ulasan:

PENTADBIRAN TANAH HENDAKLAH AKUR KEHENDAK PEKELILING KETUA PENGARAH TANAH DAN GALIAN PERSEKUTUAN BIL. 2/2023 TENTANG ‘TATACARA PENGGUNAAN TANAH KATEGORI BANGUNAN DAN INDUSTRI BAGI TUJUAN SELAIN KATEGORI ATAU SYARAT BANGUNAN DAN INDUSTRI’

  Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:   1. Sub eksyen 22(3) Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 [Akta 172] : 22. Layanan terhadap p...