Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:
1. Kanun Tanah Negara (KTN)
1965 dan lain-lain undang-undang tanah.
2. Manual Kanun
Tanah Negara (KTN) dan lain-lain manual Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian
(JKPTG).
4. Pekeliling-pekeliling Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) dan Pekeliling-pekeliling Ketua Pengarah Ukur dan Pemetaan
(KPUP/JUPEM).
Perkara Berkaitan Pentadbiran Tanah:
1. Unit
pelan PTD dan PTG secara umumnya tugasnya ialah:
- Mencatat laporan awal untuk semua permohonan
tanah permit dan galian.
- Menyediakan laporan pelukis pelan serta
membuat charting dan merekod ke dalam buku carta untuk semua permohonan
tanah dan permit galian.
- Menguruskan permohonan, melihat, membeli dan
mendapatkan pelan tanah.
- Menyediakan pelan untuk ulasan/rujukan jabatan
teknikal, pelan kertas mesyuarat dan lain-lain pelan yang berkaitan urusan
tanah.
- Mengawasi dan mengemaskini pelan litho (syit),
pelan topo dan lain-lain pelan.
2. Oleh
itu, berdasarkan pemerhatian didapati bahawa ‘Format Laporan Pelukis Pelan’ di pentadbiran tanah tidak
diurus dengan sebaiknya mengikut kehendak KTN, Manual KTN,
Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) dan Pekeliling-pekeliling Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG). Di mana pekerja dalam pejabat melaksanakan tugas masing-masing berasaskan
pengetahuan yang dipelajari dari pengalaman dan tunjuk ajar pekerja-pekerja
lama. Seringkali pengetahuan tersebut tidak berasaskan kepada cara-cara bekerja
yang seragam dan hanya berasaskan kepada kefahaman pegawai-pegawai lama. Dengan
yang demikian terdapat pekerja-pekerja yang menjalankan tugas tanpa mengetahui
cara-cara bekerja dengan betul dan tidak jelas dengan bidang kuasa
masing-masing. Keadaan ini melambatkan penyelesaian ke atas sesuatu tugas dan
proses permohonan tanah.
3. Justeru
itu dengan adanya ‘Format Laporan Pelukis Pelan’ yang seragam dapat mendokumentasikan secara sistematik susunan cara bekerja mereka.
Tiap-tiap kerja mempunyai tatacara yang tertentu. Kerja yang dijalankan dengan
tidak mengikut format laporan yang telah ditetapkan boleh menyebabkan laporan
diberikan tidak tepat, lengkap dan membantu Pentadbiran Tanah dalam penyediaan
seperti Kertas Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK).
4. Sehubungan
itu, Laporan Pelukis Pelan yang lengkap hendaklah melaporkan mengenai tanah
tersebut, sama ada tanah itu berjenis tanah desa, pekan,
atau bandar, atau bahagian pantai pasang surut, dasar laut atau
tanah bawah tanah;
i.
sama ada tanah itu merupakan tanah Kerajaan, tanah
milik, tanah yang dirizabkan untuk maksud awam, tanah lombong atau rizab hutan;
ii.
sama ada tanah itu terletak di dalam atau di luar
perizapan Melayu;
iii.
sama ada lesen pendudukan sementara ada dikeluarkan
dan masih berkuatkuasa;
iv.
sama ada terdapat permohonan terdahulu atau tidak;
dan
v.
perkara lain mengenai tanah yang dipohon.
Perkara-perkara yang disebut pada perenggan (i)
hingga (v) di atas adalah perlu kerana:
(a) perlu
diketahui perkara yang dinyatakan dalam perenggan (i) memandangkan penjenisan
ini menentukan jenis hakmilik yang akan diterima oleh pemohon sama ada hakmilik
Pejabat Pendaftar atau hakmilik Pejabat Tanah;
(b) perkara
yang dinyatakan dalam perenggan (i) juga penting disebabkan tanah yang dipohon
boleh terdiri daripada lebih satu jenis – misalnya sebahagian tanah desa dan
sebahagian lain tanah bandar, maka jelas bahawa dua hakmilik berasingan
hendaklah didaftarkan dan dengan itu dua permohonan tanah kena dibuat;
(c) perkara
yang dinyatakan dalam perenggan (ii) penting disebabkan hanya tanah Kerajaan
boleh diberimilik;
(d) perkara
yang dinyatakan dalam perenggan (iii) perlu ditentukan disebabkan tanah dalam
rizab sedemikian hanya boleh diberimilik kepada orang atau badan tertentu
sahaja;
(e) perkara
yang dinyatakan dalam perenggan (iv) di atas penting disebabkan tanah Kerajaan
yang diduduki di bawah lesen pendudukan sementara tidak boleh kemudiannya
dilupuskan selagi lesen tidak tamat tempohnya.
5. Selain itu juga, setiap laporan yang
dibuat oleh Pelukis Pelan hendaklah melampiran Salinan Warta Kerajaan,
Pelan-pelan berkaitan dan apa-apa dokumen berkaitan seperti Salinan Buku
Farhasat Lot.
6. Antara Pelan yang perlu diberikan bersama
Laporan Pelukis Pelan ialah:
i.
Certified Plan (Pelan Akui); Ianya boleh ditakrifkan sebagai satu pelan
yang menunjukkan sempadan hakmilik bagi tujuan pendaftaran tanah. Diberikan
nombor rujukan serta diakui benar oleh Pengarah Ukur Negeri. Pelan
Akui disediakan mengikut format yang telah ditetapkan oleh JUPEM. Ciri-ciri
yang ditunjukkan adalah sempadan lot dalam pelbagai skala yang disusun mengikut
nombor Pelan Akui. Maklumat berkaitan lot seperti lokasi, nombor lot, keluasan
lot, bearing dan jarak sempadan juga dipaparkan.
ii.
Standard Sheet (Lembar Piawai); Lembar Piawai yang juga dikenali sebagai Peta
Kadaster disediakan mengikut format dan skala yang telah ditetapkan oleh Jabatan.
Ianya menunjukkan susunan lengkap sempadan lot-lot daripada Pelan Akui yang
telah diluluskan oleh Pengarah Ukur dan Pemetaan Negeri (PUN). Pelan Akui yang
baru diluluskan oleh PUN akan dicarta dalam lembar piawai. Ciri-ciri yang
ditunjukkan adalah sempadan antarabangsa, negeri, daerah, mukim dan lot dalam
pelbagai skala seperti 4 rantai dan 8 rantai. Maklumat-maklumat seperti
sempadan pentadbiran, nombor Pelan Akui dan nombor lot juga dipaparkan mengikut
kesesuaian persembahan. Lembar Piawai adalah dalam unjuran Cassini Soldner dan
boleh diperolehi dalam bentuk berdigit dan juga bercetak.
iii.
Pelan Warta; disediakan mengikut format dan skala yang telah ditetapkan oleh JUPEM.
Pelan warta mempunyai empat kategori iaitu, pengisytiharan, pindaan, tambahan, pengeluaran,
dan pemansuhan. Pelan warta mengandungi tajuk warta, penunjuk utara, skala, no.
lembar piawai, no. fail jabatan/fail pemohon, sempadan pentadbiran, abuttal,
nombor lot berhampiran beserta no. PA, keluasan kawasan, nombor PT/HS(M)/lot,
nama penyemak, nama PUPN dan nombor pelan warta. Format yang boleh diperolehi
adalah dalam format data grafik vektor sebagai contoh *.shp, *.tab, *.dxf,
*.dgn dan lain-lain. Pelan Warta terbahagi kepada 4 jenis iaitu Pelan Warta
Kawasan Larangan, Pelan Warta Pilihan Raya, Pelan Warta Pindaan Sempadan
Pentadbiran dan Pelan Warta Hutan Simpan.
iv.
Lain-lain Pelan Warta yang
dibuat oleh Jabatan Ternikal seperti Pelan Warta oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) yang
diwartakan dibawah Akta Jalan Persekutuan 1959 dan Jabatan Pengairan dan
Saliran (JPS) diwartakan dibawah Akta Pengairan 1953. Selaras mematuhi seksyen 5
KTN; "reserved
land" means land for the time being reserved for a public purpose in
accordance with the provisions of section 62 or of any previous land law;
v.
Peta
Topo/Topografi;
Peta yang memberi maklumat tentang kewujudan, kolasi dan jarak di antara fitur
yang ada di permukaan bumi, untuk membolehkan kita membuat perancangan
perjalanan dan perhubungan. Peta juga memberi maklumat kepelbagaian bentuk dan
ketinggian muka bumi serta jenis tumbuhan yang ada. Sangat penting kepada pihak
tentera untuk mempertahankan negara, menentukan cara pertahanan, pengangkutan
dan logistik yang perlu ada. Oleh itu, peta jangan sampai jatuh kepada musuh.
Setiap operasi tentera, penyelamat dan perancang memerlukan peta yang tepat,
tetapi peta yang baik tidak ada makna jika kita tidak tahu baca peta (sekiranya
perlu – Dokumen Rahsia).
6. Sehubungan itu, Pentadbiran ini hendaklah
membuat ‘Bengkel Penulisan Laporan Pelukis Pelan untuk Pelukis-pelukis Pelan di
PTD dan PTG’ yang sama seperti dibuat kepada Penolong Pegawai Tanah, untuk Pelukis Pelan. Kajian semula dan
pengemaskinian laporan ini hendaklah dilakukan bagi memastikan ianya sesuai
dijadikan dokumen rujukan utama bagi pegawai dan staf pejabat pada setiap masa.
Laporan yang kemaskini boleh membantu dengan berkesan pegawai dan staf yang
baru melaporkan diri di pejabat berkenaan.
7.
Oleh demikian, sekiranya bengkel di para 6. dapat dilaksanakan dengan jayanya
dan Pelukis Pelan dapat menyediakan ‘Laporan Pelukis Pelan’ yang lengkap
seperti yang dicadangkan ini, ia dapat membantu keputusan Pentadbir Tanah yang
akan memutuskan sama ada untuk membuat penolakan terus/ringkas (summary
rejection) atau menerima permohonan untuk diproses ke peringkat seterusnya
berdasarkan laporan tersebut. Selaras Penurunan
kuasa Pihak Berkuasa Negeri kepada Pentadbir Tanah di bawah Seksyen 13. Kanun
Tanah Negara untuk menolak permohonan-permohonan yang tidak layak dipertimbangan.
8.
Justeru itu, penolakan ringkas/terus (summary rejection) pada peringkat
awal oleh Pentadbir Tanah ini
dijangka dapat meningkatkan kecekapan dan keberkesanan sistem urusan tanah kepada
orang ramai amnya dan Pentadbiran Tanah khususnya.
Perkara Untuk Tindakan Pentadbiran Tanah:
Pentadbiran ini dapat mewujudkan
format Laporan Pelukis Pelan yang seragam di peringkat PTD dan PTG.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan