Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:
1. Kanun Tanah Negara
1965 (Akta 56).
2. Akta
Juruukur Tanah Berlesen (Akta 458) & Peraturan Juruukur Tanah Berlesen 1959.
3. Akta Perancang
Bandar dan Desa 1976 & Undang-undang Kecil di bawah Akta Kerajaan Tempatan
1976.
4.
Kaedah-kaedah Negeri.
5.Pekeliling-pekeliling Ketua Pengarah Tanah dan
Galian (KPTG), Pekeliling-pekeliling Ketua Pengarah Ukur dan Pemetaan
(KPUP), dan Arahan-arahan Pengarah Tanah dan Galian (PTG).
6.
lain-lain Undang-undang dan Pekeliling yang berkenaan.
Perkara Berkaitan Dengan Pentadbiran Tanah:
1. Akta Juruukur Tanah Berlesen (Akta 458) (Akta
JTB) diperkenalkan untuk melesen dan mengawal JTB dalam perkara-perkara yang
berkaitan dengan ukur tanah atau ukuran hakmilik. JTB yang namanya didaftarkan
dan membayar yuran tahunan boleh menjalankan praktis kerja ukuran hakmilik
tanah. Orang awam boleh menjalankan kerja selain ukuran hakmilik seperti kejuruteraan,
hidrografi, pemetaan dan lain-lain. JTB atau pembantunya boleh memasuki
manamana tanah yang hendak diukur pada siang hari, termasuk tanah/bangunan bersebelahan,
menanam tanda sempadan, merintis tanaman/hutan untuk garisan ukuran. JTB juga
boleh mendapatkan data ukuran di JUPEM, mengambil salinan (dengan bayaran)
tetapi tidak dibenarkan membawa keluar dokumen asal dan bertanggungjawab atas
kerosakan. JTB juga boleh
memeriksa dokumen di JUPEM tanpa dikenakan bayaran menyemak.
2. Justeru itu, pelan pra-pengiraan perlu disediakan oleh
juruukur tanah berlesen. Ini adalah untuk menjamin bahawa pelan itu adalah tepat
(accurate) seperti yang dikehendaki dalam takrif ‘pre-computation
plan’ dalam seksyen 5 Kanun Tanah Negara 1965. Berkemungkinan terdapat
individu yang boleh menyediakan pelan pra-pengiraan. Walau bagaimanapun,
individu tersebut tidak tertakluk kepada mana-mana undang-undang sebagaimana
juruukur tanah berlesen yang tertakluk kepada Akta Juruukur Tanah Berlesen 1958
(Akta 458) dan Peraturan-peraturan di bawahnya. Tambahan pula, menurut seksyen
13 Akta 458 dan juga seksyen 400A Kanun Tanah Negara 1965, hanya juruukur tanah
berlesen dan Pegawai Ukur yang dilantik di bawah Kanun Tanah Negara 1965 sahaja
boleh menjalankan ukur hakmilik (title survey). Penyediaan pelan
pra-pengiraan ini adalah sebahagian daripada ukur hakmilik berdasarkan kepada
takrif ‘title survey’ dalam seksyen 2 Akta 458.
3.
Selepas ukuran hakmilik
disiapkan, JTB yang bertanggungjawab perlu menyerahkan kepada JUPEM pelan ukur
yang ditandatangani bersama-sama dengan dokumen yang berkaitan, kertas pengiraan
dan maklumat ukur. Jika dipersetujui oleh KPUP atau mana-mana pegawai yang dilantik
olehnya untuk meluluskan bagi pihaknya, dokumen-dokumen tersebut akan menjadi
harta kerajaan dan akan difailkan sebagai rekod ukur yang tetap. Tidak
ada ukuran hakmilik atau pelan ukur boleh diterima atau digunapakai untuk
tujuan manamana undang-undang melainkan ianya telah diluluskan oleh KPUP atau
mana-mana pegawai yang dilantik olehnya untuk meluluskan pelan tersebut bagi
pihaknya.
4.
Sehubungan itu, Illegal
Practice seseorang itu boleh
didenda tidak melebihi RM500 setiap kesalahan dan penalti RM50 setiap hari
tambahan jika melakukan kesalahan berikut:
- Seorang yang bukannya JTB secara tidak jujur
mengaku atau menggunakan nama sebagai JTB.
- Seorang yang bukan JTB
atau juruukur kerajaan mengesahkan sesuatu ukuran hakmilik atau pelan
ukur.
- Seorang yang bukan
pembantu JTB atau dibawah seliaan JTB, menjalankan atau mengambil kerja
ukuran hakmilik.
5.
Oleh itu, Peraturan Juruukur
Tanah Berlesen 1959 (Peraturan JTB) telah dibuat mengikut peruntukan Seksyen 21
Akta JTB 1958. Peraturan JTB mengandungi enam (6) bahagian dan 101 seksyen. Semua
JTB adalah tertakluk kepada semua undang-undang dan peraturan hakmilik tanah
yang berkaitan dengannya. Ini termasuklah pekeliling-pekeliling KPUP, KPTG dan
lain-lain peraturan. Dalam menjalankan ukur hakmilik, JTB perlu mematuhi
kehendak jabatan-jabatan kerajaan seperti JUPEM, Pejabat Tanah dan Daerah, PTG,
Jabatan Perancang Bandar dan Desa (JPBD), Majlis Perbandaran dan lain-lain.
6. Oleh demikian, dengan
adanya ‘Jawatankuasa Pengurusan Pendaftaran Jurukur Tanah Berlesen
Peringkat Negeri’ boleh memastikan JTB mematuhi cadangan ukuran
hakmilik mereka adalah mematuhi semua kehendak perundangan yang ditetapkan oleh
JUPEM, Pejabat Tanah, Pihak Berkuasa Perancang Bandar dan Pihak Berkuasa
Tempatan (PBT) sebelum kerja-kerja ukur dijalankan.
7. Sekiranya
jawatankuasa ini diwujudkan bolehlah mengurus dan membuat suatu kaedah pendaftaran rekod juruukur
tanah berlesen (JTB) yang aktif di sesebuah Negeri, serta memastikan JTB mematuhi
kehendak perundangan dan pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan.
Perkara Untuk Tindakan Pentadbiran Tanah:
Pentadbiran Tanah dapat membuat
Kertas Cadangan
Khas/khusus kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) untuk mewujudkan penubuhan jawatankuasa di atas.
Sehubungan itu, saya sertakan
draf ‘Garis Panduan Penubuhan dan Peranan Jawatankuasa Pengurusan Pendaftaran Jurukur Tanah Berlesen
Peringkat Negeri’ seperti dilampiran untuk tindakan
selanjutnya. Pentadbiran ini bolehlah
merujuk perkara ini kepada YB Penasihat Undang-Undang Negeri (PUUN) kerana cadangan
jawatankuasa ini berkaitan dengan isu perundangan di antara Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan semasa.
GARIS PANDUAN
PENUBUHAN DAN PERANAN
JAWATANKUASA PENGURUSAN PENDAFTARAN JURUKUR TANAH BERLESEN PERINGKAT
NEGERI
KANDUNGAN
1.0 PENUBUHAN
JAWATANKUASA
2.0 KEANGGOTAAN
JAWATANKUASA
3.0 KEKERAPAN MESYUARAT
4.0 LAPORAN MESYUARAT
5.0 BIDANG TUGAS
JAWATANKUASA
6.0 PERTANYAAN
GARIS PANDUAN PENUBUHAN DAN PERANAN
JAWATANKUASA PENGURUSAN PENDAFTARAN JURUKUR TANAH BERLESEN PERINGKAT NEGERI
1.0 PENUBUHAN
JAWATANKUASA
Satu Jawatankuasa
Pengurusan Pendaftaran Jurukur Tanah Berlesen Peringkat Negeri hendaklah ditubuhkan untuk menyelaraskan fungsi kuasa-kuasa
Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan di bawah perundangan, berhubung pelan
pra-pengiraan yang disediakan oleh juruukur tanah berlesen. Ini adalah untuk
menjamin bahawa pelan itu adalah tepat (accurate) seperti yang dikehendaki
dalam takrif ‘pre-computation plan’ dalam seksyen 5 Kanun Tanah Negara
1965. Berkemungkinan terdapat individu yang boleh menyediakan pelan pra-pengiraan.
Walau bagaimanapun, individu tersebut tidak tertakluk kepada mana-mana
undang-undang sebagaimana juruukur tanah berlesen yang tertakluk kepada Akta
Juruukur Tanah Berlesen 1958 (Akta 458) dan Peraturan-peraturan di bawahnya.
Tambahan pula, menurut seksyen 13 Akta 458 dan juga seksyen 400A Kanun Tanah
Negara 1965, hanya juruukur tanah berlesen dan Pegawai Ukur yang dilantik di
bawah Kanun Tanah Negara 1965 sahaja boleh menjalankan ukur hakmilik (title
survey). Penyediaan pelan pra-pengiraan ini adalah sebahagian daripada ukur
hakmilik berdasarkan kepada takrif ‘title survey’ dalam seksyen 2 Akta 458.
2.0 KEANGGOTAAN JAWATANKUASA
2.1 Jawatankuasa
ini, kecuali jawatan Setiausaha, hendaklah dianggotai oleh semua ketua/wakil
jabatan Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan yang berkenaan.
Jawatankuasa ini terdiri dari:
(i) Pengerusi (Dicadangkan YB Penasihat
Undang-Undang Negeri)
(ii) Timbalan Pengerusi (Dicadangkan Pengarah Tanah
dan Galian)
(iii) Setiausaha (Dicadangkan
Pegawai Undang-undang PTG)
(iv) Ahli-Ahli
(Dicadangkan):
- Wakil Pejabat PTG (Pembangunan).
- Wakil Lembaga Jurukur
Tanah Malaysia (LJTM).
- Wakil-wakit Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).
- Wakil Jabatan Perancang Bandar dan Desa (JPBD).
- Wakil Jabatan Ukur dan
Pemetaan Pulau Pinang (JUPEM).
- Pentadbir-pentadbir Tanah Daerah.
- Lain-lain wakil ditentukan
oleh Pengerusi.
2.2 Majlis
Mesyuarat Kerajaan hendaklah melantik dan memilih Pengerusi, Timbalan Pengerusi
dan Ahli-Ahli Jawatankuasa. Kehadiran ahli mesyuart khas hendaklah tidak kurang
daripada dua per tiga (2/3).
2.3 Pengerusi
hendaklah melantik Setiausaha dari jabatan sendiri atau jabatan lain.
2.4 Jawatankuasa
ini hendaklah dipilih mengikut keperluan semasa.
(i) Pengerusi
(ii) Timbalan Pengerusi
(iii) Setiausaha
(iv) Ahli-Ahli
3.0 KEKERAPAN MESYUARAT
Mesyaurat Jawatankuasa hendaklah diadakan sekurang-kurangnya setahun
dua (2) kali dan kehadiran ahli mesyarat hendaklah tidak kurang daripada dua
per tiga (2/3).
4.0 LAPORAN MESYUARAT
Laporan mesyuarat hendaklah dikemukakan dalam tahun semasa kepada Majlis Mesyuarat
Kerajaan (MMK).
5.0 BIDANG TUGAS
JAWATANKUASA
5.1 Mengurus
dan mendaftar rekod juruukur
tanah berlesen (JTB) yang aktif di Negeri, serta memastikan JTB mematuhi
kehendak perundangan dan pentadbiran Kerajaan
Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan.
5.2 Memantau
dan mengawasi prestasi isu/perkara berbangkit pelan pra-pengiraan yang disediakan oleh
JTB di bawah bidang kuasa Kerajaan Persekutuan,
Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan.
5.2 Bertindak
sebagai pengantara perhubungan di antara Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri
dan Kerajaan Tempatan dalam mencari penyelesaian bersama mengenai isu/perkara
berbangkit perundangan dan teknikal ukur tanah semasa.
5.3 Menimbangkan
dan menyelaras secara bersama isu/perkara berbangkit perundangan dan teknikal
ukur tanah semasa.
5.4 Membantu
agensi Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan berhubung isu/perkara
berbangkit perundangan dan teknikal ukur tanah semasa.
5.5 Mengemukakan
apa jua pandangan dan cadangan lain kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan.
5.6 Membantu Majlis Mesyuarat Kerajaan ke arah pentadbiran baik, terurus dan
dinamik serta mencapai hasrat dasar Pentadbiran Kerajaan Negeri.
5.7 Membantu
Majlis Mesyuarat Kerajaan membuat dasar-dasar kerajaan selaras peruntukkan
undang-undang semasa dan tadbir urus teratur di antara Kerajaan Persekutuan,
Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan secara bersama serta harmorni.
6.0 PERTANYAAN
Sebarang pertanyaan mengenai perlaksanaan Jawatankuasa ini
bolehlah menghubungi jabatan berikut:
(a)
Setiausaha,
Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri
(b)
Pengarah,
Pejabat Pengarah Tanah dan Galian Negeri
Tiada ulasan:
Catat Ulasan