Khamis, 11 Februari 2021

KEPERLUAN PENTADBIRAN TANAH UNTUK MENGUSULKAN KEPADA MAJLIS MESYUARAT KERAJAAN (MMK) BAGI MEWUJUDKAN ‘JAWATANKUASA PENGURUSAN PENDAFTARAN JURUKUR TANAH BERLESEN PERINGKAT NEGERI’ UNTUK MENYELARASKAN FUNGSI KUASA PERUNDANGAN & TEKNIKAL UKUR TANAH DI ANTARA KERAJAAN PERSEKUTUAN, KERAJAAN NEGERI DAN TEMPATAN

 Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:

 

1. Kanun Tanah Negara 1965 (Akta 56).

 

2. Akta Juruukur Tanah Berlesen (Akta 458) & Peraturan Juruukur Tanah Berlesen 1959.

 

3. Akta Perancang Bandar dan Desa 1976 & Undang-undang Kecil di bawah Akta Kerajaan Tempatan 1976.

 

4. Kaedah-kaedah Negeri.

 

5.Pekeliling-pekeliling Ketua Pengarah Tanah dan Galian (KPTG), Pekeliling-pekeliling Ketua Pengarah Ukur dan Pemetaan (KPUP), dan Arahan-arahan Pengarah Tanah dan Galian (PTG).

 

6. lain-lain Undang-undang dan Pekeliling yang berkenaan.

 

Perkara Berkaitan Dengan Pentadbiran Tanah:

 

1. Akta Juruukur Tanah Berlesen (Akta 458) (Akta JTB) diperkenalkan untuk melesen dan mengawal JTB dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan ukur tanah atau ukuran hakmilik. JTB yang namanya didaftarkan dan membayar yuran tahunan boleh menjalankan praktis kerja ukuran hakmilik tanah. Orang awam boleh menjalankan kerja selain ukuran hakmilik seperti kejuruteraan, hidrografi, pemetaan dan lain-lain. JTB atau pembantunya boleh memasuki manamana tanah yang hendak diukur pada siang hari, termasuk tanah/bangunan bersebelahan, menanam tanda sempadan, merintis tanaman/hutan untuk garisan ukuran. JTB juga boleh mendapatkan data ukuran di JUPEM, mengambil salinan (dengan bayaran) tetapi tidak dibenarkan membawa keluar dokumen asal dan bertanggungjawab atas kerosakan. JTB juga boleh memeriksa dokumen di JUPEM tanpa dikenakan bayaran menyemak.

 

2. Justeru itu, pelan pra-pengiraan perlu disediakan oleh juruukur tanah berlesen. Ini adalah untuk menjamin bahawa pelan itu adalah tepat (accurate) seperti yang dikehendaki dalam takrif ‘pre-computation plan’ dalam seksyen 5 Kanun Tanah Negara 1965. Berkemungkinan terdapat individu yang boleh menyediakan pelan pra-pengiraan. Walau bagaimanapun, individu tersebut tidak tertakluk kepada mana-mana undang-undang sebagaimana juruukur tanah berlesen yang tertakluk kepada Akta Juruukur Tanah Berlesen 1958 (Akta 458) dan Peraturan-peraturan di bawahnya. Tambahan pula, menurut seksyen 13 Akta 458 dan juga seksyen 400A Kanun Tanah Negara 1965, hanya juruukur tanah berlesen dan Pegawai Ukur yang dilantik di bawah Kanun Tanah Negara 1965 sahaja boleh menjalankan ukur hakmilik (title survey). Penyediaan pelan pra-pengiraan ini adalah sebahagian daripada ukur hakmilik berdasarkan kepada takrif ‘title survey’ dalam seksyen 2 Akta 458.

 

3. Selepas ukuran hakmilik disiapkan, JTB yang bertanggungjawab perlu menyerahkan kepada JUPEM pelan ukur yang ditandatangani bersama-sama dengan dokumen yang berkaitan, kertas pengiraan dan maklumat ukur. Jika dipersetujui oleh KPUP atau mana-mana pegawai yang dilantik olehnya untuk meluluskan bagi pihaknya, dokumen-dokumen tersebut akan menjadi harta kerajaan dan akan difailkan sebagai rekod ukur yang tetap. Tidak ada ukuran hakmilik atau pelan ukur boleh diterima atau digunapakai untuk tujuan manamana undang-undang melainkan ianya telah diluluskan oleh KPUP atau mana-mana pegawai yang dilantik olehnya untuk meluluskan pelan tersebut bagi pihaknya.

 

4. Sehubungan itu, Illegal Practice seseorang itu boleh didenda tidak melebihi RM500 setiap kesalahan dan penalti RM50 setiap hari tambahan jika melakukan kesalahan berikut:

  1. Seorang yang bukannya JTB secara tidak jujur mengaku atau menggunakan nama sebagai JTB.
  2. Seorang yang bukan JTB atau juruukur kerajaan mengesahkan sesuatu ukuran hakmilik atau pelan ukur.
  3. Seorang yang bukan pembantu JTB atau dibawah seliaan JTB, menjalankan atau mengambil kerja ukuran hakmilik.

 

5. Oleh itu, Peraturan Juruukur Tanah Berlesen 1959 (Peraturan JTB) telah dibuat mengikut peruntukan Seksyen 21 Akta JTB 1958. Peraturan JTB mengandungi enam (6) bahagian dan 101 seksyen. Semua JTB adalah tertakluk kepada semua undang-undang dan peraturan hakmilik tanah yang berkaitan dengannya. Ini termasuklah pekeliling-pekeliling KPUP, KPTG dan lain-lain peraturan. Dalam menjalankan ukur hakmilik, JTB perlu mematuhi kehendak jabatan-jabatan kerajaan seperti JUPEM, Pejabat Tanah dan Daerah, PTG, Jabatan Perancang Bandar dan Desa (JPBD), Majlis Perbandaran dan lain-lain.

 

6. Oleh demikian, dengan adanya Jawatankuasa Pengurusan Pendaftaran Jurukur Tanah Berlesen Peringkat Negeri’ boleh memastikan JTB mematuhi cadangan ukuran hakmilik mereka adalah mematuhi semua kehendak perundangan yang ditetapkan oleh JUPEM, Pejabat Tanah, Pihak Berkuasa Perancang Bandar dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) sebelum kerja-kerja ukur dijalankan.

 

7. Sekiranya jawatankuasa ini diwujudkan bolehlah mengurus dan membuat suatu kaedah pendaftaran rekod juruukur tanah berlesen (JTB) yang aktif di sesebuah Negeri, serta memastikan JTB mematuhi kehendak perundangan dan pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan.

 

 

Perkara Untuk Tindakan Pentadbiran Tanah:

 

Pentadbiran Tanah dapat membuat Kertas Cadangan Khas/khusus kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) untuk mewujudkan penubuhan jawatankuasa di atas.

Sehubungan itu, saya sertakan draf ‘Garis Panduan Penubuhan dan Peranan Jawatankuasa Pengurusan Pendaftaran Jurukur Tanah Berlesen Peringkat Negeri seperti dilampiran untuk tindakan selanjutnya. Pentadbiran ini bolehlah merujuk perkara ini kepada YB Penasihat Undang-Undang Negeri (PUUN) kerana cadangan jawatankuasa ini berkaitan dengan isu perundangan di antara Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan semasa.

Justeru itu, dengan tubuhnya jawatankuasa ini akan memudahkan pengurusan pentadbiran Kerajaan Negeri amnya dan pentadbiran tanah khususnya dalam mengurus teknikal ukur tanah, bagi mematuhi peruntukan Undang-undang sediada selaras mengikut kehendak Dasar Kerajaan Negeri.

 

 

GARIS PANDUAN

PENUBUHAN DAN PERANAN

JAWATANKUASA PENGURUSAN PENDAFTARAN JURUKUR TANAH BERLESEN PERINGKAT NEGERI

KANDUNGAN

 

1.0 PENUBUHAN JAWATANKUASA

 

2.0 KEANGGOTAAN JAWATANKUASA

 

3.0 KEKERAPAN MESYUARAT

 

4.0 LAPORAN MESYUARAT

 

5.0 BIDANG TUGAS JAWATANKUASA

 

6.0 PERTANYAAN

GARIS PANDUAN PENUBUHAN DAN PERANAN

JAWATANKUASA PENGURUSAN PENDAFTARAN JURUKUR TANAH BERLESEN PERINGKAT NEGERI

 

1.0 PENUBUHAN JAWATANKUASA

 

Satu Jawatankuasa Pengurusan Pendaftaran Jurukur Tanah Berlesen Peringkat Negeri hendaklah ditubuhkan untuk menyelaraskan fungsi kuasa-kuasa Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan di bawah perundangan, berhubung pelan pra-pengiraan yang disediakan oleh juruukur tanah berlesen. Ini adalah untuk menjamin bahawa pelan itu adalah tepat (accurate) seperti yang dikehendaki dalam takrif ‘pre-computation plan’ dalam seksyen 5 Kanun Tanah Negara 1965. Berkemungkinan terdapat individu yang boleh menyediakan pelan pra-pengiraan. Walau bagaimanapun, individu tersebut tidak tertakluk kepada mana-mana undang-undang sebagaimana juruukur tanah berlesen yang tertakluk kepada Akta Juruukur Tanah Berlesen 1958 (Akta 458) dan Peraturan-peraturan di bawahnya. Tambahan pula, menurut seksyen 13 Akta 458 dan juga seksyen 400A Kanun Tanah Negara 1965, hanya juruukur tanah berlesen dan Pegawai Ukur yang dilantik di bawah Kanun Tanah Negara 1965 sahaja boleh menjalankan ukur hakmilik (title survey). Penyediaan pelan pra-pengiraan ini adalah sebahagian daripada ukur hakmilik berdasarkan kepada takrif ‘title survey’ dalam seksyen 2 Akta 458.

 

2.0 KEANGGOTAAN JAWATANKUASA

 

2.1    Jawatankuasa ini, kecuali jawatan Setiausaha, hendaklah dianggotai oleh semua ketua/wakil jabatan Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan yang berkenaan. Jawatankuasa ini terdiri dari:

 

(i) Pengerusi (Dicadangkan YB Penasihat Undang-Undang Negeri)

(ii) Timbalan Pengerusi (Dicadangkan Pengarah Tanah dan Galian)

(iii) Setiausaha (Dicadangkan Pegawai Undang-undang PTG)

(iv) Ahli-Ahli (Dicadangkan):

- Wakil Pejabat PTG (Pembangunan).

- Wakil Lembaga Jurukur Tanah Malaysia (LJTM).

- Wakil-wakit Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

- Wakil Jabatan Perancang Bandar dan Desa (JPBD).

- Wakil Jabatan Ukur dan Pemetaan Pulau Pinang (JUPEM).

- Pentadbir-pentadbir Tanah Daerah.

- Lain-lain wakil ditentukan oleh Pengerusi.

 

2.2    Majlis Mesyuarat Kerajaan hendaklah melantik dan memilih Pengerusi, Timbalan Pengerusi dan Ahli-Ahli Jawatankuasa. Kehadiran ahli mesyuart khas hendaklah tidak kurang daripada dua per tiga (2/3).

2.3    Pengerusi hendaklah melantik Setiausaha dari jabatan sendiri atau jabatan lain.

2.4    Jawatankuasa ini hendaklah dipilih mengikut keperluan semasa.

(i) Pengerusi

(ii) Timbalan Pengerusi

(iii) Setiausaha

(iv) Ahli-Ahli

 

3.0 KEKERAPAN MESYUARAT

 

Mesyaurat Jawatankuasa hendaklah diadakan sekurang-kurangnya setahun dua (2) kali dan kehadiran ahli mesyarat hendaklah tidak kurang daripada dua per tiga (2/3).

 

4.0 LAPORAN MESYUARAT

 

Laporan mesyuarat hendaklah dikemukakan dalam tahun semasa kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK).

 

5.0 BIDANG TUGAS JAWATANKUASA

 

5.1    Mengurus dan mendaftar rekod juruukur tanah berlesen (JTB) yang aktif di Negeri, serta memastikan JTB mematuhi kehendak perundangan dan pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan.

5.2    Memantau dan mengawasi prestasi isu/perkara berbangkit pelan pra-pengiraan yang disediakan oleh JTB di bawah bidang kuasa Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan.

5.2 Bertindak sebagai pengantara perhubungan di antara Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan dalam mencari penyelesaian bersama mengenai isu/perkara berbangkit perundangan dan teknikal ukur tanah semasa.

5.3  Menimbangkan dan menyelaras secara bersama isu/perkara berbangkit perundangan dan teknikal ukur tanah semasa.

5.4   Membantu agensi Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan berhubung isu/perkara berbangkit perundangan dan teknikal ukur tanah semasa.

5.5    Mengemukakan apa jua pandangan dan cadangan lain kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan.

5.6    Membantu Majlis Mesyuarat Kerajaan ke arah pentadbiran baik, terurus dan dinamik serta mencapai hasrat dasar Pentadbiran Kerajaan Negeri.

5.7    Membantu Majlis Mesyuarat Kerajaan membuat dasar-dasar kerajaan selaras peruntukkan undang-undang semasa dan tadbir urus teratur di antara Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan secara bersama serta harmorni.

 

 

 

6.0 PERTANYAAN

Sebarang pertanyaan mengenai perlaksanaan Jawatankuasa ini bolehlah menghubungi jabatan berikut:

 

(a)        Setiausaha,

Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri

 

(b)        Pengarah,

Pejabat Pengarah Tanah dan Galian Negeri


Tiada ulasan:

PENTADBIRAN TANAH HENDAKLAH AKUR KEHENDAK PEKELILING KETUA PENGARAH TANAH DAN GALIAN PERSEKUTUAN BIL. 2/2023 TENTANG ‘TATACARA PENGGUNAAN TANAH KATEGORI BANGUNAN DAN INDUSTRI BAGI TUJUAN SELAIN KATEGORI ATAU SYARAT BANGUNAN DAN INDUSTRI’

  Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:   1. Sub eksyen 22(3) Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 [Akta 172] : 22. Layanan terhadap p...