Khamis, 21 Oktober 2021

KECENDERUNGAN PERJAWATAN PENOLONG PEGAWAI TANAH, DI PENTADBIRAN TANAH DALAM MEMBUAT KERJA LUAR / SAMBILAN DENGAN TERLIBAT UNTUK PENYEDIAAN PELAN PRA-PENGIRAAN / PRA-PENGHITUNGAN DI BAWAH SEKSYEN 5 KANUN TANAH NEGARA 1965 BAGI PERMOHONAN DI BAWAH SEKSYEN 141(1)(c) KANUN TANAH NEGARA 1965 DENGAN KERJASAMA JURUKUR TANAH BERLESEN

 Perkara Yang Untuk Perhatian:

 

1. Seksyen 5, 137(1)(b), 141(1)(c), 124A, 204D(1)(c) Kanun Tanah Negara (KTN) 1965:

a)   Seksen 5 KTN; "pre-computation plan" means a plan of the layout of lots prepared by Director of Survey and Mapping or licensed land surveyor showing the intended new boundaries and areas of those lots which are based on computation from existing survey data and other relevant data, where the linear misclosure of the computation is not less than one part in four thousand;

 

b)   Seksyen 141(1)(c);141. Conditions for approval of partition.

(1) No partition shall be approved by the State Director or, as the case may be, Land Administrator unless-

(c) the conditions specified in sub-section (1) of section 136 for approval of the sub-division of land are, mutatis mutandis, with the omission of paragraph (ca) and subparagraph (f)(i) of that subsection, satisfied.

 

 

2. Pekeliling Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan Bilangan 1/1994; ‘Pelan Pra-Perngiraan (Pre-Computetion Plan) (Disemak 2007)’, Pekeliling Ketua Pengarah Tanah Dan Galian Persekutuan Bilangan 2/2008; ‘Pengukuran Tanah oleh Jurukur Tanah Berlesen’ dan Pekeliling Ketua Pengarah Tanah Dan Galian Persekutuan Bilangan 2/2009; ‘Penerimaan Pelan Pra-Pengiraan (Pre-Computetion Plan)’.

 

3. Surat Pekeliling Ketua Pengarah Ukur dan Pemetaan Bilangan 3/2008; ‘Pindaan kepada Takrifan Pelan Pra-Hitungan (Pre-Computetion Plan)’, Pekeliling Ketua Pengarah Ukur dan Pemetaan Bilangan 3/1993; ‘Pelan Pra-Hitungan (Pre-Computetion Plan)’ dan Pekeliling Ketua Pengarah Ukur dan Pemetaan Bilangan 2/2002; ‘Garis Panduan Pemeriksaan Di Lapangan Bagi Kerja-kerja Jurukur Tanah Berlesen’.

 

4. surat edaran JPA.BK(S)223/8/2-3 Jld. 4 (56) bertarikh 07 Jun 2013 dan JPA.BK(S)201/8(29) bertarikh 06 Mac 2014; ’Pemantauan ke atas penjawat awam yang menjalankan perniagaan dalam talian’.

 

Perkara Berkaitan:

 

1.   Pelan pra-pengiraan perlu disediakan oleh juruukur tanah berlesen. Ini adalah untuk menjamin bahawa pelan itu adalah tepat (accurate) seperti yang dikehendaki dalam takrif ‘pre-computation plan’ dalam seksyen 5 Kanun Tanah Negara 1965. Berkemungkinan terdapat individu yang boleh menyediakan pelan pra-pengiraan. Walau bagaimanapun, individu tersebut tidak tertakluk kepada mana-mana undang-undang sebagaimana juruukur tanah berlesen yang tertakluk kepada Akta Juruukur Tanah Berlesen 1958 (Akta 458) dan Peraturan-peraturan di bawahnya. Tambahan pula, menurut seksyen 13 Akta 458 dan juga seksyen 400A Kanun Tanah Negara 1965, hanya juruukur tanah berlesen dan Pegawai Ukur yang dilantik di bawah Kanun Tanah Negara 1965 sahaja boleh menjalankan ukur hakmilik (title survey). Penyediaan pelan pra-pengiraan ini adalah sebahagian daripada ukur hakmilik berdasarkan kepada takrif ‘title survey’ dalam seksyen 2 Akta 458.

 

2.   Oleh itu Penolong Pegawai Tanah tidak boleh terlibat dalam penyediaan pelan pra-pengiraan yang disediakan oleh juruukur tanah berlesen.

 

3.   Justeru itu, hanya Juruukur Tanah Berlesen yang telah diberi lesen oleh Lembaga Juruukur Tanah Semenanjung Malaysia di bawah Akta Juruukur Tanah Berlesen 1958 (Akta 458) sahaja boleh menjalankan kerja-kerja pengukuran tanah khasnya amalan ukur kadaster. Di bawah seksyen 13, Akta Juruukur Tanah Berlesen 1958, Juruukur Tanah Berlesen dibenarkan mengukur tanah bagi tujuan mendapat hakmilik tetap atau “title survey” seperti yang diperuntukkan di bawah seksyen 398 dan 398A Kanun Tanah Negara 1965 seperti pemberimilikan tanah, pecah sempadan, pecah bahagian, penyatuan tanah, penyerahan dan pemberimilikan tanah semula, stratum dan hakmilik strata di bawah Akta Hakmilik Strata 1985.

 

4.   Jika Juruukur Tanah Berlesen hanya memperakukan, mengecapkan atau menandatangani lukisan atau pelan yang tidak disediakannya atau di bawah seliaannya, sebaliknya dibuat oleh Penolong Pegawai Tanah bagi maksud memperoleh kelulusan daripada mana-mana pihak berkuasa. Jurukur itu tidak mematuhi ‘AKTA JURUUKUR TANAH BERLESEN 1958 - PERATURAN-PERATURAN JURUUKUR TANAH BERLESEN 2011’ di bawah Peraturan 29(h):

 

Tatalaku profesional

29. (1) Tiap-tiap juruukur tanah berlesen hendaklah—

 

(h) tidak memperakukan, mengecapkan atau menandatangani lukisan atau pelan yang tidak disediakannya atau di bawah seliaannya bagi maksud memperoleh kelulusan daripada mana-mana pihak berkuasa;

 

5.   Oleh demikian, secara tidak langsung Jurukur tersebut tidak mematuhi ‘AKTA JURUUKUR TANAH BERLESEN 1958 - PERATURAN-PERATURAN JURUUKUR TANAH BERLESEN 2011’ di bawah Peraturan 29 (a) hingga (e):

 

Tatalaku profesional

29. (1) Tiap-tiap juruukur tanah berlesen hendaklah—

(a) mematuhi peruntukan Kanun Tanah Negara 1965, Akta, mana-

mana kaedah-kaedah dan peraturan-peraturan yang dibuat di

bawahnya dan mana-mana undang-undang lain yang berkuat kuasa

berhubung dengan kewajipan profesionalnya;

(b) mengawal kelakuannya supaya dapat menjaga maruah, kedudukan dan reputasi profesion;

(c) tidak merayu atau menolong mendapatkan pekerjaan profesional atau menawarkan untuk mendapatkan melalui komisyen atau juga bayaran bagi memperkenalkan pekerjaan itu;

(d) tidak disabitkan atas kesalahan yang membuatnya tidak layak menjadi anggota bagi profesionnya;

(e) jujur atau tidak menipu dalam menjalankan kewajipan

profesionalnya;

 

6.   Justeru itu, sekiranya Jurukur Tanah Berlesen (JUBL) tidak dapat mematuhi kehendak penyediaan Pelan Pra-hitung seperti dikehendakkan. Sepatutnya Pentadbir Tanah bolehlah membuat aduan kepada Jabatan Ukur dan Pemetaan (JUPEM) selaras Seksyen 16(1) Akta Jurukur Tanah Berlesen 1958; Seksyen 16(1) Akta Juruukur Tanah Berlesen 1958 telah memperuntukkan kuasa kepada Ketua Pengarah Ukur Dan Pemetaan (KPUP) atau mana-mana pegawai yang diberi kuasa olehnya bagi memeriksa kerja-kerja JUBL di lapangan. Bagi melaksanakan kuasa dan tugas ini, pegawai-pegawai dari Seksyen Naziran JUBL Ibu Pejabat JUPEM telah diberikan tanggungjawab untuk membuat pemeriksaan tersebut. Ini bersesuaian dengan tugas Seksyen berkenaan iaitu untuk menyelaras, mengawal dan mengawasi prestasi serta kualiti kerja-kerja yang dijalankan oleh JUBL di seluruh Semenanjung Malaysia:

 

Correction of errors

16. (1) The Director General of Survey or any Government surveyor so authorized by him may at any time undertake such field and office checks on the title survey work of a licensed land surveyor as he thinks fit.

(2) The Director General of Survey or other person authorized by him to approve survey plans, may by notice in writing, instruct any licensed land surveyor to correct at his own expense within a time specified in such notice any error made by him: Provided that such notice is sent not more than twelve months after the date on which the relevant survey plan was deposited with the Survey Department as provided in section 14.

(3) In the event of such licensed land surveyor refusing or neglecting within the time specified to correct such error it shall be lawful for the Director General of Survey to undertake such correction departmentally and to recover the whole cost of such correction from the licensed land surveyor concerned.

(4) If such licensed land surveyor refuses or neglects to refund the cost of the correction survey referred to in subsection (3) within fourteen days of the receipt of the statement of cost the Director General of Survey may report the facts to the Board for disciplinary action, and after due enquiry the Board may order such licensed land surveyor to pay the cost of correction of his work or to pay his client such sum by way of compensation as the Board thinks fit; and if such licensed land surveyor refuses or neglects to comply with such order within one month of the date of such decision the Board may, subject to section 18, suspend such licensed land surveyor from practice as a licensed land surveyor until the cost of such correction survey has been paid, or for a period not exceeding three years.

 

7.   Selain itu juga Pentadbir Tanah selaku majikan / Ketua Jabatan kepada Penolong Pegawai Tanah hendaklah mengambil tindakan tatatertib terhadap Penolong Pegawai Tanah yang salah guna kuasa dan kedudukan untuk berkerjasama bagi permohonan tersebut. Dimana mereka telah melakukan kesalahan di bawah seksyen 400A. Kanun Tanah Negara 1965, iaitu:

 

400A. Unauthorized survey.

Any person who, not being a Survey Officer or licensed land surveyor, carries out a survey or undertakes to carry out a survey of any land in the State for the purposes of this Act, shall be guilty of an offence, and liable on conviction to a fine not exceeding ten thousand ringgit, or imprisonment for a term not exceeding one year, or to both.

 

8.   Sehubungan itu adalah dimaklumkan bahawa Y.Bhg. Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Malaysia melalui surat edaran JPA.BK(S)223/8/2-3 Jld. 4 (56) bertarikh 07 Jun 2013 dan JPA.BK(S)201/8(29) bertarikh 06 Mac 2014 telah meminta semua Ketua Jabatan membuat pemantauan ke atas pegawai/kakitangan masing-masing yang didapati menggunakan media sosial untuk menjalankan perniagaan seperti mempromosi atau menjadi perunding pekerjaan luar atau perkhidmatan pada waktu pejabat kerana perbuatan tersebut telah melanggari tanggungjawab pegawai awam dalam memelihara integriti perkhidmatan awam.   Keadaan ini boleh menimbulkan pelbagai persepsi dan boleh menjejaskan imej pegawai awam dan Kerajaan.

 

9.   Oleh demikian pada dasarnya, pegawai awam yang terlibat dengan perniagaan melalui media sosial atau dalam talian adalah disifatkan melakukan “pekerjaan luar”.  Di bawah Peraturan 5, Peraturan-Peraturan Pegawai Awam ( Kelakuan dan Tatatertib ) 1993 Perintah Am Bab D, “….mana-mana pegawai awam yang bercadang untuk melakukan pekerjaan luar hendaklah dengan terlebih dahulu mendapatkan kebenaran bertulis daripada Ketua Jabatannya.

 

10.        Sekiranya ada permohonan pegawai untuk membuat kerja luar / sambilan, Ketua Jabatan hendaklah memberi perhatian semasa menimbang permohonan pegawai awam berkenaan dan hendaklah memastikan pekerjaan itu :-

(a)        tidak dilakukan dalam waktu pejabat dan semasa pegawai itu dikehendaki melaksanakan tugas rasminya;

(b)        tidak dengan apa-apa cara cenderung menjejaskan kebergunaan pegawai itu sebagai seorang pegawai perkhidmatan awam;  dan

(c)         tidak dengan apa-apa cara cenderung bercanggah dengan kepentingan perkhidmatan awam atau menjadi tidak selaras dengan kedudukan pegawai itu sebagai perkhidmatan awam.

 

11.        Setiap pegawai awam bertanggungjawab untuk memelihara integriti dan imej perkhidmatan awam sepanjang masa serta berusaha meningkatkan produktiviti dan hasil kerja yang cemerlang. Sehubungan dengan itu, semua Ketua Jabatan/Bahagian/Pejabat Negeri adalah diminta untuk memberi perhatian serius terhadap perkara ini dan pemantauan hendaklah dibuat dari semasa ke semasa serta tindakan tatatertib yang sewajarnya perlu diambil sekiranya berlaku sebarang pelanggaran terhadap arahan ini.

 

12.        Selaras itu, dengan terlibatnya perjawatan Penolong Pegawai tanah dalam membuat kerja luar / sambilan ini juga akan mengakibatkan semua dokumen/maklumat terperingkat Kerajaan dibocorkan, didedahkan, disebarkan, disiarkan dan disampaikan kepada pihak-pihak yang tidak perlu mengetahui dengan apa-apa cara sekalipun. Sebagai contoh menggunakan telefon bimbit untuk mengambil gambar surat rasmi jabatan yang merupakan dokumen terperingkat dan kemudiannya diedarkan melalui aplikasi whatsapp kepada pihak luar. Tajuk saya terdahulu mengenai ‘PENDEDAHAN / PEMBERIAN MAKLUMAT-MAKLUMAT OLEH PEGAWAI-PEGAWAI TANAH DENGAN TIADA KEBENARAN DI BAWAH KANUN TANAH NEGARA 1965 & KAEDAH-KAEDAH TANAH NEGERI’ seperti 'link' https://izuafdie83.blogspot.com/2021/01/pendedahan-pemberian-maklumat-maklumat.html.


13. Diperingkat Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) juga perlu meneliti 'MEMORANDUM - Mewujudkan Skim Perkhidmatan Pegawai Tanah Gred NT40/41, NT44, Dan NT48 Di Seluruh Pejabat Pentadbiran Tanah Malaysia' seperti 'link' https://izuafdie83.blogspot.com/2020/12/kertas-kerja-untuk-pertimbangan.html untuk, mewujudkan Skim Perkhidmatan Pegawai Tanah Gred NT40/41, NT44,Dan NT48 Di Seluruh Pejabat Pentadbiran Tanah Malaysia ini boleh menambahbaik pentadbiran tanah ke tahap yang cemerlang untuk memenuhi kehendak orang ramai dan memenuhi hasrat kerajaan dalam usaha-usaha mempertingkatkan pembangunan negara ke arah pewujudan negara maju 2050. Penambahan kakitangan untuk mengatasi isu-isu kelemahan pejabat tanah juga bukanlah satu tindakan yang boleh selesaikan masalah ini. Apa yang dikehendaki dalam anjakan paradigma ke arah kecemerlangan pentadbiran tanah adalah kelahiran kepimpinan yang berwibawa dalam pentadbiran tanah. Kepimpinan ini hendaklah wujud di semua peringkat pentadbiran tanah sama ada di peringkat Persekutuan, negeri dan juga daerah.


14. Ini adalah kerana kepimpinan dalam pentadbiran tanah adalah berkait rapat dengan pengetahuan dalam pengurusan dan pentadbiran tanah. Pemimpin yang efektif adalah pemimpin-pemimpin yang berpengetahuan yang dapat membimbing dengan menentukan arah tuju dan visi organisasinya. Ini bererti setiap pemimpin pentadbiran tanah perlu diberi pendedahan; latihan dan kemahiran yang secukupnya supaya mempunyai pengetahuan yang mendalam serta meluas dalam pentadbiran tanah dan seterusnya dapat mencorakkan perkhidmatan pentadbiran tanah yang unggul dan dihormati umum. Akhirnya, sikap yang positif di kalangan pentabir tanah amatlah penting dalam merealisasikan hasrat murni ini.

 

 

Perkara Untuk Tindakan:

 

Ketua Jabatan dan Penyelia di pentadbiran tanah hendaklah menguruskan permohonan kelulusan melakukan pekerjaan luar/ kerja sambilan bagi pegawai di pentabiran masing-masing selaras dengan undang-undang dan Peraturan 5, Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 [P.U.(A) 395/1993].

Sehubungan itu, semua warga pentadbiran tanah juga diingatkan supaya pekerjaan luar/ kerja sambilan yang kita lakukan, ia hendaklah sah atau halal, mematuhi undang-undang dan peraturan agar tidak menggangu tugas hakiki serta semoga dapat membantu kita semua dalam memastikan segala peraturan sebagai Penjawat Awam dapat dipatuhi.

Justeru itu, sekiranya perkara ini berlaku, tindakan tatatertib di bawah Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 [P.U(A)395/1993] akan diambil setelah dibuktikan kesalahannya. Pelanggaran ini boleh menyebabkan pegawai awam dikenakan tindakan tatatertib sehingga hukuman buang kerja. Pegawai juga boleh dikenakan tindakan undang-undang di bawah mana-mana undang-undang yang berkaitan.

Tiada ulasan:

PENTADBIRAN TANAH HENDAKLAH AKUR KEHENDAK PEKELILING KETUA PENGARAH TANAH DAN GALIAN PERSEKUTUAN BIL. 2/2023 TENTANG ‘TATACARA PENGGUNAAN TANAH KATEGORI BANGUNAN DAN INDUSTRI BAGI TUJUAN SELAIN KATEGORI ATAU SYARAT BANGUNAN DAN INDUSTRI’

  Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:   1. Sub eksyen 22(3) Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 [Akta 172] : 22. Layanan terhadap p...