Perkara Yang Untuk Perhatian:
1. Seksyen 5, 137(1)(b),
141(1)(c), 124A, 204D(1)(c) Kanun Tanah Negara (KTN) 1965:
a)
Seksen 5 KTN; "pre-computation plan" means
a plan of the layout of lots prepared by Director of Survey and Mapping or
licensed land surveyor showing the intended new boundaries and areas of those
lots which are based on computation from existing survey data and other
relevant data, where the linear misclosure of the computation is not less than
one part in four thousand;
b)
Seksyen 141(1)(c);141. Conditions for approval of
partition.
(1) No partition shall be approved by
the State Director or, as the case may be, Land Administrator unless-
(c) the conditions specified in sub-section (1) of section 136 for
approval of the sub-division of land are, mutatis mutandis, with the omission
of paragraph (ca) and subparagraph (f)(i) of that subsection, satisfied.
2. Pekeliling
Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan Bilangan 1/1994; ‘Pelan
Pra-Perngiraan (Pre-Computetion Plan) (Disemak 2007)’, Pekeliling Ketua Pengarah Tanah Dan
Galian Persekutuan Bilangan 2/2008; ‘Pengukuran Tanah oleh Jurukur Tanah
Berlesen’ dan Pekeliling Ketua Pengarah Tanah Dan Galian Persekutuan Bilangan 2/2009;
‘Penerimaan Pelan Pra-Pengiraan (Pre-Computetion
Plan)’.
3. Surat Pekeliling Ketua Pengarah Ukur dan Pemetaan
Bilangan 3/2008; ‘Pindaan kepada Takrifan Pelan Pra-Hitungan (Pre-Computetion
Plan)’, Pekeliling Ketua Pengarah Ukur dan Pemetaan Bilangan 3/1993;
‘Pelan Pra-Hitungan (Pre-Computetion Plan)’ dan
Pekeliling Ketua Pengarah
Ukur dan Pemetaan Bilangan 2/2002; ‘Garis Panduan Pemeriksaan Di Lapangan Bagi
Kerja-kerja Jurukur Tanah Berlesen’.
4. surat edaran
JPA.BK(S)223/8/2-3 Jld. 4 (56) bertarikh 07 Jun 2013 dan JPA.BK(S)201/8(29)
bertarikh 06 Mac 2014; ’Pemantauan ke atas penjawat awam yang menjalankan
perniagaan dalam talian’.
Perkara Berkaitan:
1.
Pelan pra-pengiraan perlu disediakan oleh
juruukur tanah berlesen. Ini adalah untuk menjamin bahawa pelan itu adalah
tepat (accurate) seperti yang dikehendaki dalam takrif ‘pre-computation
plan’ dalam seksyen 5 Kanun Tanah Negara 1965. Berkemungkinan terdapat individu
yang boleh menyediakan pelan pra-pengiraan. Walau bagaimanapun, individu
tersebut tidak tertakluk kepada mana-mana undang-undang sebagaimana juruukur
tanah berlesen yang tertakluk kepada Akta Juruukur Tanah Berlesen 1958 (Akta
458) dan Peraturan-peraturan di bawahnya. Tambahan pula, menurut seksyen 13
Akta 458 dan juga seksyen 400A Kanun Tanah Negara 1965, hanya juruukur tanah
berlesen dan Pegawai Ukur yang dilantik di bawah Kanun Tanah Negara 1965 sahaja
boleh menjalankan ukur hakmilik (title survey). Penyediaan pelan
pra-pengiraan ini adalah sebahagian daripada ukur hakmilik berdasarkan kepada
takrif ‘title survey’ dalam seksyen 2 Akta 458.
2.
Oleh itu Penolong Pegawai Tanah tidak boleh
terlibat dalam penyediaan pelan pra-pengiraan yang disediakan oleh juruukur
tanah berlesen.
3.
Justeru itu, hanya Juruukur Tanah Berlesen
yang telah diberi lesen oleh Lembaga Juruukur Tanah Semenanjung Malaysia di
bawah Akta Juruukur Tanah Berlesen 1958 (Akta 458) sahaja boleh menjalankan
kerja-kerja pengukuran tanah khasnya amalan ukur kadaster. Di bawah seksyen 13,
Akta Juruukur Tanah Berlesen 1958, Juruukur Tanah Berlesen dibenarkan mengukur
tanah bagi tujuan mendapat hakmilik tetap atau “title survey” seperti
yang diperuntukkan di bawah seksyen 398 dan 398A Kanun Tanah Negara 1965
seperti pemberimilikan tanah, pecah sempadan, pecah bahagian, penyatuan tanah,
penyerahan dan pemberimilikan tanah semula, stratum dan hakmilik strata di bawah
Akta Hakmilik Strata 1985.
4.
Jika Juruukur Tanah Berlesen hanya
memperakukan, mengecapkan atau menandatangani lukisan atau pelan yang tidak
disediakannya atau di bawah seliaannya, sebaliknya dibuat oleh Penolong Pegawai
Tanah bagi maksud memperoleh kelulusan daripada mana-mana pihak berkuasa.
Jurukur itu tidak mematuhi ‘AKTA JURUUKUR TANAH BERLESEN 1958 -
PERATURAN-PERATURAN JURUUKUR TANAH BERLESEN 2011’ di bawah Peraturan 29(h):
Tatalaku
profesional
29.
(1) Tiap-tiap juruukur tanah berlesen hendaklah—
(h)
tidak memperakukan,
mengecapkan atau menandatangani lukisan atau pelan yang tidak disediakannya
atau di bawah seliaannya bagi maksud memperoleh kelulusan daripada mana-mana
pihak berkuasa;
5.
Oleh demikian, secara tidak langsung Jurukur
tersebut tidak mematuhi ‘AKTA JURUUKUR TANAH BERLESEN 1958 -
PERATURAN-PERATURAN JURUUKUR TANAH BERLESEN 2011’ di bawah Peraturan 29 (a)
hingga (e):
Tatalaku
profesional
29.
(1) Tiap-tiap juruukur tanah berlesen hendaklah—
(a) mematuhi peruntukan Kanun Tanah Negara 1965, Akta, mana-
mana kaedah-kaedah dan
peraturan-peraturan yang dibuat di
bawahnya dan mana-mana undang-undang
lain yang berkuat kuasa
berhubung dengan kewajipan profesionalnya;
(b)
mengawal kelakuannya
supaya dapat menjaga maruah, kedudukan dan reputasi profesion;
(c)
tidak merayu atau
menolong mendapatkan pekerjaan profesional atau menawarkan untuk mendapatkan
melalui komisyen atau juga bayaran bagi memperkenalkan pekerjaan itu;
(d)
tidak disabitkan atas
kesalahan yang membuatnya tidak layak menjadi anggota bagi profesionnya;
(e)
jujur atau tidak
menipu dalam menjalankan kewajipan
profesionalnya;
6.
Justeru itu, sekiranya Jurukur Tanah Berlesen
(JUBL) tidak dapat mematuhi kehendak penyediaan Pelan Pra-hitung seperti
dikehendakkan. Sepatutnya Pentadbir Tanah bolehlah membuat aduan kepada Jabatan
Ukur dan Pemetaan (JUPEM) selaras Seksyen 16(1) Akta Jurukur Tanah Berlesen
1958; Seksyen
16(1) Akta Juruukur Tanah Berlesen 1958 telah memperuntukkan kuasa kepada Ketua
Pengarah Ukur Dan Pemetaan (KPUP) atau mana-mana pegawai yang diberi kuasa
olehnya bagi memeriksa kerja-kerja JUBL di lapangan. Bagi melaksanakan kuasa
dan tugas ini, pegawai-pegawai dari Seksyen Naziran JUBL Ibu Pejabat JUPEM
telah diberikan tanggungjawab untuk membuat pemeriksaan tersebut. Ini
bersesuaian dengan tugas Seksyen berkenaan iaitu untuk menyelaras, mengawal dan
mengawasi prestasi serta kualiti kerja-kerja yang dijalankan oleh JUBL di
seluruh Semenanjung Malaysia:
Correction of errors
16. (1) The Director General of Survey or any Government surveyor so
authorized by him may at any time undertake such field and office checks on the
title survey work of a licensed land surveyor as he thinks fit.
(2) The Director General of
Survey or other person authorized by him to approve survey plans, may by notice
in writing, instruct any licensed land surveyor to correct at his own expense
within a time specified in such notice any error made by him: Provided that
such notice is sent not more than twelve months after the date on which the
relevant survey plan was deposited with the Survey Department as provided in
section 14.
(3) In the event of such
licensed land surveyor refusing or neglecting within the time specified to
correct such error it shall be lawful for the Director General of Survey to
undertake such correction departmentally and to recover the whole cost of such
correction from the licensed land surveyor concerned.
(4) If such licensed land
surveyor refuses or neglects to refund the cost of the correction survey
referred to in subsection (3) within fourteen days of the receipt of the
statement of cost the Director General of Survey may report the facts to the
Board for disciplinary action, and after due enquiry the Board may order such
licensed land surveyor to pay the cost of correction of his work or to pay his
client such sum by way of compensation as the Board thinks fit; and if such
licensed land surveyor refuses or neglects to comply with such order within one
month of the date of such decision the Board may, subject to section 18,
suspend such licensed land surveyor from practice as a licensed land surveyor
until the cost of such correction survey has been paid, or for a period not
exceeding three years.
7.
Selain itu juga Pentadbir Tanah selaku
majikan / Ketua Jabatan kepada Penolong Pegawai Tanah hendaklah mengambil
tindakan tatatertib terhadap Penolong Pegawai Tanah yang salah guna kuasa dan
kedudukan untuk berkerjasama bagi permohonan tersebut. Dimana mereka telah
melakukan kesalahan di bawah seksyen 400A. Kanun Tanah Negara 1965, iaitu:
400A. Unauthorized survey.
Any person who, not being a Survey
Officer or licensed land surveyor, carries out a survey or undertakes to carry
out a survey of any land in the State for the purposes of this Act, shall be
guilty of an offence, and liable on conviction to a fine not exceeding ten
thousand ringgit, or imprisonment for a term not exceeding one year, or to
both.
8.
Sehubungan itu adalah
dimaklumkan bahawa Y.Bhg. Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal, Ketua Pengarah
Perkhidmatan Awam Malaysia melalui surat edaran JPA.BK(S)223/8/2-3 Jld. 4 (56)
bertarikh 07 Jun 2013 dan JPA.BK(S)201/8(29) bertarikh 06 Mac 2014 telah
meminta semua Ketua Jabatan membuat pemantauan ke atas pegawai/kakitangan
masing-masing yang didapati menggunakan media sosial untuk menjalankan perniagaan
seperti mempromosi atau menjadi perunding pekerjaan luar atau perkhidmatan pada
waktu pejabat kerana perbuatan tersebut telah melanggari tanggungjawab pegawai
awam dalam memelihara integriti perkhidmatan awam. Keadaan ini
boleh menimbulkan pelbagai persepsi dan boleh menjejaskan imej pegawai awam dan
Kerajaan.
9.
Oleh demikian pada
dasarnya, pegawai awam yang terlibat dengan perniagaan melalui media sosial
atau dalam talian adalah disifatkan melakukan “pekerjaan luar”. Di bawah Peraturan
5, Peraturan-Peraturan Pegawai Awam ( Kelakuan dan Tatatertib ) 1993 Perintah
Am Bab D, “….mana-mana pegawai awam yang bercadang untuk melakukan pekerjaan
luar hendaklah dengan terlebih dahulu mendapatkan kebenaran bertulis daripada
Ketua Jabatannya.
10.
Sekiranya ada permohonan pegawai
untuk membuat kerja luar /
sambilan, Ketua Jabatan hendaklah memberi perhatian semasa menimbang
permohonan pegawai awam berkenaan dan hendaklah memastikan pekerjaan itu :-
(a)
tidak dilakukan dalam waktu pejabat dan
semasa pegawai itu dikehendaki melaksanakan tugas rasminya;
(b)
tidak dengan apa-apa cara cenderung
menjejaskan kebergunaan pegawai itu sebagai seorang pegawai perkhidmatan awam;
dan
(c)
tidak dengan apa-apa cara cenderung
bercanggah dengan kepentingan perkhidmatan awam atau menjadi tidak selaras
dengan kedudukan pegawai itu sebagai perkhidmatan awam.
11.
Setiap pegawai awam
bertanggungjawab untuk memelihara integriti dan imej perkhidmatan awam
sepanjang masa serta berusaha meningkatkan produktiviti dan hasil kerja yang
cemerlang. Sehubungan dengan itu, semua Ketua Jabatan/Bahagian/Pejabat Negeri adalah
diminta untuk memberi perhatian serius terhadap perkara ini dan pemantauan
hendaklah dibuat dari semasa ke semasa serta tindakan tatatertib yang
sewajarnya perlu diambil sekiranya berlaku sebarang pelanggaran terhadap arahan
ini.
12. Selaras itu, dengan terlibatnya perjawatan Penolong Pegawai tanah dalam membuat kerja luar / sambilan ini juga akan mengakibatkan semua dokumen/maklumat terperingkat Kerajaan dibocorkan, didedahkan, disebarkan, disiarkan dan disampaikan kepada pihak-pihak yang tidak perlu mengetahui dengan apa-apa cara sekalipun. Sebagai contoh menggunakan telefon bimbit untuk mengambil gambar surat rasmi jabatan yang merupakan dokumen terperingkat dan kemudiannya diedarkan melalui aplikasi whatsapp kepada pihak luar. Tajuk saya terdahulu mengenai ‘PENDEDAHAN / PEMBERIAN MAKLUMAT-MAKLUMAT OLEH PEGAWAI-PEGAWAI TANAH DENGAN TIADA KEBENARAN DI BAWAH KANUN TANAH NEGARA 1965 & KAEDAH-KAEDAH TANAH NEGERI’ seperti 'link' https://izuafdie83.blogspot.com/2021/01/pendedahan-pemberian-maklumat-maklumat.html.
13. Diperingkat Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) juga perlu meneliti 'MEMORANDUM - Mewujudkan Skim Perkhidmatan Pegawai Tanah Gred NT40/41, NT44, Dan NT48 Di Seluruh Pejabat Pentadbiran Tanah Malaysia' seperti 'link' https://izuafdie83.blogspot.com/2020/12/kertas-kerja-untuk-pertimbangan.html untuk, mewujudkan Skim Perkhidmatan Pegawai Tanah Gred NT40/41, NT44,Dan NT48 Di Seluruh Pejabat Pentadbiran Tanah Malaysia ini boleh menambahbaik pentadbiran tanah ke tahap yang cemerlang untuk memenuhi kehendak orang ramai dan memenuhi hasrat kerajaan dalam usaha-usaha mempertingkatkan pembangunan negara ke arah pewujudan negara maju 2050. Penambahan kakitangan untuk mengatasi isu-isu kelemahan pejabat tanah juga bukanlah satu tindakan yang boleh selesaikan masalah ini. Apa yang dikehendaki dalam anjakan paradigma ke arah kecemerlangan pentadbiran tanah adalah kelahiran kepimpinan yang berwibawa dalam pentadbiran tanah. Kepimpinan ini hendaklah wujud di semua peringkat pentadbiran tanah sama ada di peringkat Persekutuan, negeri dan juga daerah.
14. Ini adalah kerana kepimpinan dalam pentadbiran tanah adalah berkait rapat dengan pengetahuan dalam pengurusan dan pentadbiran tanah. Pemimpin yang efektif adalah pemimpin-pemimpin yang berpengetahuan yang dapat membimbing dengan menentukan arah tuju dan visi organisasinya. Ini bererti setiap pemimpin pentadbiran tanah perlu diberi pendedahan; latihan dan kemahiran yang secukupnya supaya mempunyai pengetahuan yang mendalam serta meluas dalam pentadbiran tanah dan seterusnya dapat mencorakkan perkhidmatan pentadbiran tanah yang unggul dan dihormati umum. Akhirnya, sikap yang positif di kalangan pentabir tanah amatlah penting dalam merealisasikan hasrat murni ini.
Perkara Untuk Tindakan:
Ketua
Jabatan dan Penyelia di pentadbiran tanah hendaklah menguruskan permohonan
kelulusan melakukan pekerjaan luar/ kerja sambilan bagi pegawai di pentabiran
masing-masing selaras dengan undang-undang dan Peraturan 5, Peraturan-Peraturan
Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 [P.U.(A) 395/1993].
Sehubungan itu, semua warga pentadbiran tanah juga diingatkan supaya pekerjaan luar/
kerja sambilan yang kita lakukan, ia hendaklah sah
atau halal, mematuhi undang-undang dan peraturan agar tidak menggangu tugas hakiki
serta semoga dapat membantu kita semua dalam memastikan segala peraturan
sebagai Penjawat Awam dapat dipatuhi.
Justeru itu, sekiranya
perkara ini berlaku, tindakan tatatertib di bawah Peraturan-Peraturan Pegawai
Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 [P.U(A)395/1993] akan diambil setelah dibuktikan kesalahannya. Pelanggaran ini boleh menyebabkan pegawai
awam dikenakan tindakan tatatertib sehingga hukuman buang kerja. Pegawai juga
boleh dikenakan tindakan undang-undang di bawah mana-mana undang-undang yang
berkaitan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan