Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:
1. ‘MANUAL KANUN TANAH NEGARA’ ialah ‘Bab 20 (lampiran B) – Perlucuthakan Tanah Berimilik Bagi Pelanggaran Syarat’.
2. Pekeliling Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan Bilangan 5/1985;
‘Tindakan
Penguatkuasaan Apabila Berlaku Pelanggaran Syarat Pengunaan Tanah (Disemak
2007).
3. Artikel Berita Harian bertarikh 13.04.2023; ‘Perkasa pentadbir Pejabat
Tanah, barisan hadapan atasi isu lot lidi’ (seperti lampiran).
4. Artikel Berita Harian bertarikh 09.04.2023; ‘Lot lidi boleh dirampas,
menyalahi 3 akta’ (seperti lampiran).
Perkara Berkaitan Dengan Pentadbiran Tanah:
1.
Berdasarkan pemerhatian, didapati
bahawa pembelian lot lidi atau lot kecil
merupakan kaedah mudah dan popular bagi memiliki tapak untuk kediaman pada masa
ini adalah telah melanggar 3 undang-undang berkaitan, iaitu Kanun Tanah Negara
1965, Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 serta Akta Jalan, Parit dan
Bangunan 1974.
2.
Pelanggaran
undang-undang berkaitan menyebabkan urusan jual beli lot lidi tidak sah,
termasuk struktur seperti kediaman yang dibina di atasnya berdepan risiko sukar
dijual dan nama pembeli tidak boleh didaftarkan sebagai tuan punya tanah, serta
menimbulkan pelbagai risiko berhubung hakmilik seperti tidak boleh dipecahkan,
ia akan membuka ruang kepada 'urus niaga pintu belakang' bagi pihak yang tetap
mahu meneruskan pembelian.
3.
Tindakan di atas dari sudut undang-undang adalah pecahan tanah yang tidak sah kerana
tanpa pengubahan kategori atau syarat tanah adalah salah. Sebarang bentuk
binaan di atas lot lidi yang tidak ditukar syarat tanah pertanian pula telah
melanggar Kanun Tanah Negara dan boleh dilucut hak (dirampas) oleh Pentadbir
Tanah mengikut peruntukan seksyen 127-129 Kanun Tanah Negara.
4.
Apabila berlaku
sesuatu pelanggaran syarat tanah, Pentadbir Tanah boleh mengambil salah satu tindakan iaitu mengenakan
denda terhadap tuanpunya tanah terlebih dahulu di bawah subseksyen 127(1A)
Kanun Tanah Negara 1965. Rumusan dan prosedur secara kasar
dapat dilihat di para 1 hingga 4 perkara di atas.
5.
Walaubagaimanapun, tindakan di
para 4. ‘terhenti dari tertanggung’ sekiranya tiada apa jua tindakan telah
diambil sebelum tamatnya tempoh 12 tahun bermulanya dan tarikh bilamana
pelanggaran itu berbangkit merujuk seksyen 127,(3)(b):
127. Liability to forfeiture for breach of
condition:
(3) Land which
has become liable to forfeiture under this section for breach of any condition
shall cease to be so liable if-
(b) in the case
of a condition subject to fixed term, no action has been taken with respect to
the breach under section 128 or 129 before the expiry of a period of twelve
years beginning with the date on which the breach arose.
6.
Justeru itu, tindakan pemutihan
hendaklah dibuat untuk menyelesaikan isu di para 5. dengan mensyorkan pemilik
tanah berdaftar hendaklah mengemuakan permohonan serah balik keseluruhan dan
pemberianmilik semula kepada pemilik-pemilik lot-lot lidi bekaitan (seksyen 197
dan 76 Kanun Tanah Negara 1965).
7.
Oleh demikian, saya mencadangkan Satu Jawatankuasa
Penyelesaian Isu Lot Lidi Di Kawasan Pentadbiran Negeri hendaklah
ditubuhkan untuk menyelesaikan isu tersebut bersama-sama dengan agensi
teknikal dan penguatkuasaan berkaitan di peringkat Persekutuan, Negeri dan
Tempatan seperti termaktub dalam 3 undang-undang di para 1.
Perkara Untuk Tindakan Pentadbiran Tanah:
Pentadbiran ini dapat membuat
Kertas Cadangan
Khas/khusus kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) untuk mewujudkan penubuhan jawatankuasa di atas.
Sehubungan itu, saya sertakan
draf ‘Garis Panduan Penubuhan dan Peranan Jawatankuasa Penyelesaian Isu
Lot Lidi Di Kawasan Pentadbiran Negeri’ seperti
dilampiran untuk tindakan selanjutnya. Pentadbiran
ini bolehlah merujuk perkara ini kepada YB Penasihat Undang-Undang Negeri
(PUUN) kerana cadangan jawatankuasa ini berkaitan dengan isu perundangan kerajaan
negeri.
Justeru itu, dengan tubuhnya
jawatankuasa ini akan memudahkan pengurusan pentadbiran Kerajaan Negeri amnya
dan pentadbiran tanah khususnya dalam menyelasai isu permasalahan lot lidi ini,
bagi mematuhi peruntukan Undang-undang sediada selaras mengikut kehendak Dasar
Kerajaan Negeri.
GARIS PANDUAN
PENUBUHAN DAN PERANAN
JAWATANKUASA PENYELESAIAN ISU LOT LIDI DI KAWASAN PENTADBIRAN NEGERI
KANDUNGAN
1.0 PENUBUHAN
JAWATANKUASA
2.0 KEANGGOTAAN
JAWATANKUASA
3.0 KEKERAPAN MESYUARAT
4.0 LAPORAN MESYUARAT
5.0 BIDANG TUGAS
JAWATANKUASA
6.0 PERTANYAAN
GARIS PANDUAN PENUBUHAN DAN PERANAN
JAWATANKUASA PENYELESAIAN ISU LOT LIDI DI KAWASAN PENTADBIRAN NEGERI
1.0 PENUBUHAN
JAWATANKUASA
Satu Jawatankuasa
Penyelesaian Isu Lot Lidi Di Kawasan Pentadbiran Negeri hendaklah ditubuhkan untuk menyelesaikan isu pelanggaran undang-undang berkaitan menyebabkan urusan jual beli lot
lidi tidak sah, termasuk struktur seperti kediaman yang dibina di atasnya
berdepan risiko sukar dijual dan nama pembeli tidak boleh didaftarkan sebagai
tuan punya tanah, serta menimbulkan pelbagai risiko berhubung hakmilik seperti tidak
boleh dipecahkan, ia akan membuka ruang kepada 'urus niaga pintu belakang' bagi
pihak yang tetap mahu meneruskan pembelian. Oleh demikian, ini telah melanggar 3 undang-undang berkaitan,
iaitu Kanun Tanah Negara 1965, Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 serta Akta
Jalan, Parit dan Bangunan 1974.
2.0 KEANGGOTAAN JAWATANKUASA
2.1 Jawatankuasa
ini, kecuali jawatan Setiausaha, hendaklah dianggotai oleh semua ketua/wakil
jabatan Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan yang berkenaan.
Jawatankuasa ini terdiri dari:
(ii) Timbalan Pengerusi (Dicadangkan Pengarah Tanah dan Galian)
(iii) Setiausaha (Dicadangkan
Pegawai Undang-undang PTG)
(iv) Ahli-Ahli
(Dicadangkan):
- Wakil Pejabat PTG (Pembangunan/Penguatkuasaan).
- Wakil Jabatan Perancang
Bandar dan Desa (JPBD).
- Wakil-wakil setiap Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).
- Wakil Jabatan Ukur dan Pemetaan Negeri.
- Pentadbir-Pentadbir Tanah setiap daerah.
- Lain-lain wakil ditentukan
oleh Pengerusi.
2.2 Majlis
Mesyuarat Kerajaan hendaklah melantik dan memilih Pengerusi, Timbalan Pengerusi
dan Ahli-Ahli Jawatankuasa. Kehadiran ahli mesyuart khas hendaklah tidak kurang
daripada dua per tiga (2/3).
2.3 Pengerusi
hendaklah melantik Setiausaha dari jabatan sendiri atau jabatan lain.
2.4 Jawatankuasa
ini hendaklah dipilih mengikut keperluan semasa.
(i) Pengerusi
(ii) Timbalan Pengerusi
(iii) Setiausaha
(iv) Ahli-Ahli
3.0 KEKERAPAN MESYUARAT
Mesyaurat Jawatankuasa hendaklah diadakan sekurang-kurangnya setahun
dua (2) kali dan kehadiran ahli mesyarat hendaklah tidak kurang daripada dua
per tiga (2/3).
4.0 LAPORAN MESYUARAT
Laporan mesyuarat hendaklah dikemukakan dalam tahun semasa kepada Majlis Mesyuarat
Kerajaan (MMK).
5.0 BIDANG TUGAS
JAWATANKUASA
5.1 Mengurus
dan mendaftar rekod lot-lot
lidi yang wujud di Negeri, serta memastikan tindakan
penguatkuasaan/penyelesaian diambil mematuhi kehendak perundangan dan pentadbiran
Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan
Kerajaan Tempatan.
5.2 Memantau
dan mengawasi isu/permasalahan berbangkit lot-lot lidi dan memastikan tindakan
penguatkuasaan/penyelesaian diambil mematuhi kehendak perundangan dan pentadbiran
Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan
Kerajaan Tempatan.
5.2 Bertindak
sebagai pengantara perhubungan di antara Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri
dan Kerajaan Tempatan dalam mencari penyelesaian bersama mengenai isu/perkara berbangkit
perundangan dan teknikal tanah semasa.
5.3 Menimbangkan
dan menyelaras secara bersama isu/perkara berbangkit perundangan dan teknikal tanah
semasa.
5.4 Membantu
agensi Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan berhubung isu/perkara
berbangkit perundangan dan teknikal tanah semasa.
5.5 Mengemukakan
apa jua pandangan dan cadangan lain kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan.
5.6 Membantu Majlis Mesyuarat Kerajaan ke arah pentadbiran baik, terurus dan
dinamik serta mencapai hasrat Dasar pentadbiran negeri.
5.7 Membantu
Majlis Mesyuarat Kerajaan membuat dasar-dasar kerajaan selaras peruntukkan undang-undang
semasa dan tadbir urus teratur di antara Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri
dan Kerajaan Tempatan secara bersama serta harmorni.
6.0 PERTANYAAN
Sebarang pertanyaan mengenai perlaksanaan Jawatankuasa ini
bolehlah menghubungi jabatan berikut:
(a)
Setiausaha,
Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri
(b) Pengarah,
Pejabat Pengarah Tanah dan Galian
Tiada ulasan:
Catat Ulasan