Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:
1. Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun
2005; ‘Pelaksanaan Pelan Latihan Sumber Manusia Sektor Awam’.
2. Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 6 Tahun 2005; ‘Dasar Latihan
Sumber Manusia Sektor Awam’
Perkara Berkaitan Pentadbiran Tanah:
1. Tujuan Pekeliling Perkhidmatan
Bilangan 6 Tahun 2005 telah menggariskan Dasar Latihan Sumber Manusia Sektor
Awam. Bagi menyokong dasar tersebut, pelan Latihan yang merangkumi struktur dan
program-program latihan yang lebih sistematik dan komprehensif telah dirangka
sebagai garis panduan untuk memastikan supaya anggota perkhidmatan awam
dilengkapi dengan latihan berasaskan kompetensi dan pembelajaran berterusan.
2. Justeru itu, Pelan Operasi Latihan adalah dirangka
berdasarkan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 6 Tahun 2005: Dasar
Latihan Sumber Manusia Sektor Awam. Pelan ini adalah satu fokus ke arah
meningkatkan kemahiran dan pengetahuan secara holistik dalam diri warga Pejabat
Pengarah Tanah dan Galian (PTG) Negeri sama ada dari aspek sikap,
kemahiran dan pengetahuan. Ia juga merupakan salah satu daripada kaedah terbaik
bagi meningkatkan kecemerlangan dalam mencapai matlamat organisasi selaras
dengan Visi, Misi, dan Objektif Jabatan.
3. Oleh demikian, Pelan
ini merupakan gerakan pemantapan kompetensi warga kerja PTG Negeri merangkumi semua pegawai dari peringkat sokongan ke peringkat pengurusan. Bagi
meningkatkan kecekapan tahap perkhidmatan dan sistem penyampaian, usaha
meningkatkan pengetahuan dan kemahiran perlu dilaksanakan secara berterusan
bagi semua warga kerja PTG Negeri.
4. Sehubungan itu, bersama ini disertakan
cadangan ‘Pelan Operasi Latihan, PTG Negeri’ untuk
perhatian dan tindakan selanjutnya pentadbiran ini.
Perkara Untuk Tindakan Pejabat:
Pentadbiran ini adalah bertanggungjawab menyediakan Pelan Operasi Latihan (POL) bagi
melaksanakan program latihan kepada anggota-anggota di bawah tanggungjawab
masing-masing selaras dengan struktur latihan yang digubal.
Sehubungan itu, saya sertakan ‘Pelan Operasi Latihan, PTG Negeri seperti dilampiran untuk tindakan selanjutnya. Pentadbiran ini bolehlah merujuk
perkara ini kepada YB Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) kerana prosedur ini
berkaitan dengan Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Unit Latihan &
Kompetensi.
Justeru itu, dengan terlaksananya Pelan Operasi Latihan
(POL) ini akan memudahkan pengurusan pentadbiran Kerajaan Negeri amnya dan
pentadbiran tanah khususnya dalam mengurus Latihan berhubung
perundangan tanah.
isi KANDUNGAN |
|
|
KANDUNGAN MUKA SURAT
Bab 1: Ringkasan Eksekutif 2
Bab 2: Halatuju Latihan 3
Bab 3: Pelaksanaan Latihan 5
Bab 4: Garis Panduan Latihan 10
Bab 5: Penutup 23
|
|
Pelan Operasi Latihan adalah dirangka berdasarkan
Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 6 Tahun 2005:
Dasar Latihan Sumber Manusia Sektor Awam. Pelan ini adalah satu fokus ke arah meningkatkan
kemahiran dan pengetahuan secara holistik dalam diri warga Pejabat Pengarah
Tanah dan Galian (PTG) sama ada dari aspek sikap, kemahiran dan
pengetahuan. Ia juga merupakan salah satu daripada kaedah terbaik bagi
meningkatkan kecemerlangan dalam mencapai matlamat organisasi selaras dengan
Visi, Misi, dan Objektif Jabatan iaitu:
Pelan ini merupakan gerakan pemantapan kompetensi warga
kerja PTG merangkumi semua pegawai dari peringkat sokongan ke
peringkat pengurusan.
Bagi meningkatkan kecekapan tahap perkhidmatan dan sistem
penyampaian, usaha meningkatkan pengetahuan dan kemahiran perlu dilaksanakan
secara berterusan bagi semua warga kerja Pejabat Pengarah Tanah dan Galian Pulau
Pinang.
|
|
OBJEKTIF LATIHAN
Program-program pembangunan modal insan dilakukan berdasarkan
objektif-objektif berikut:
a.
Menyediakan anggota yang berkompetensi, berhemah
dan berintegriti;
b.
Meningkatkan kompetensi dan produktiviti anggota
dan jabatan;
c.
Membentuk nilai-nilai murni dan sikap-sikap
positif;
d.
Mewujudkan nilai cipta (value–creation) dan nilai tambah (value– added) di jabatan; dan
e.
Menjadikan setiap bahagian sebagai organisasi
pembelajaran (learning organisation).
STRATEGI LATIHAN
Program-program latihan dilaksanakan dengan menggunakan
strategistrategi berikut:
a.
Menyediakan peruntukan tahunan bersamaan
sekurang-kurangnya satu peratus (1%) daripada peruntukan emolumen untuk tujuan
latihan;
b.
Setiap Ketua Bahagian/ unit/penyelia hendaklah
memastikan anggota masing-masing di semua peringkat mengikuti kursus
sekurangkurangnya tujuh (7) hari setahun;
c.
Penubuhan Panel Pembangunan Sumber Manusia yang
dipengerusikan oleh Setiausaha Kerajaan bagi pelaksanaan di peringkat Jabatan;
dan
d.
Melaksanakan struktur latihan yang meliputi
semua skim dan klasifikasi perkhidmatan yang akan memfokuskan empat (4) peringkat
berikut:
i. Peringkat
Asas
Latihan Peringkat Asas dilaksanakan kepada semua anggota Pejabat
Pengarah Tanah dan Galian Pulau Pinang yang berkhidmat dari awal perlantikan
sehingga tempoh tiga tahun;
ii. Peringkat
Pertengahan
Latihan Peringkat Pertengahan melibatkan pembangunan
kompetensi dan juga peningkatan kompetensi kepada anggota yang berkhidmat
antara tiga hingga sepuluh tahun;
iii. Peringkat
Lanjutan
Latihan Peringkat Lanjutan dilaksanakan kepada anggota yang
telah berkhidmat lebih sepuluh tahun bertujuan mengukuhkan kompetensi; dan
iv. Peringkat
Peralihan
Latihan Peringkat Peralihan dilaksanakan kepada anggota
yang akan meninggalkan perkhidmatan dalam tempoh dua tahun sebelum bersara.
|
|
3.0 PELAKSANAAN LATIHAN
Proses pelaksanaan latihan dijalankan berdasarkan
peringkat-peringkat seperti berikut:
• Analisa
Keperluan Latihan (TNA);
•
Perancangan Latihan; Pelaksanaan Latihan; dan Penilaian Latihan.
3.1 Analisa Keperluan Latihan (TNA)
• Analisa
keperluan latihan (TNA) merupakan peringkat di mana satu kajian mengenai
latihan-latihan yang diperlukan oleh jabatan dan anggota dikenalpasti selaras
dengan keperluan jabatan dan kompetensi yang diperlukan oleh setiap anggota.
• TNA
dilakukan berdasarkan proses-proses seperti berikut:
1.
Mengenalpasti fungsi utama bahagian-bahagian di
jabatan;
2.
Mengenalpasti keperluan latihan
bahagian-bahagian di jabatan berdasarkan fungsi-fungsi utama setiap bahagian;
3.
Mengenalpasti kompetensi-kompetensi yang
diperlukan oleh setiap anggota dalam skim perkhidmatan, jawatan dan peringkat
latihan masing-masing;
4.
Mengenalpasti keperluan latihan anggota
berdasarkan kompetensi-kompetensi yang diperlukan; dan
5.
Membuat keutamaan bagi keperluan-keperluan
latihan jabatan dan individu sesuai dengan kehendak pengurusan.
• Perolehan
maklumat untuk TNA boleh dilakukan menggunakan pendekatan-pendekatan seperti
berikut:
1.
Kajian Keperluan Latihan Generik;
2.
Perbincangan dengan pihak pengurusan;
3.
Surat edaran kepada bahagian-bahagian;
4.
Keperluan Latihan oleh anggota melalui Borang
Laporan Penilaian Prestasi Tahunan (LNPT);
5.
Mesyuarat Majlis Bersama Jabatan (MBJ); dan
6.
Mesyuarat-mesyuarat pengurusan yang lain.
3.2 Perancangan Latihan
• Perancangan
latihan merupakan peringkat di mana keperluan latihan yang telah dikenalpasti
dirancang berdasarkan objektif yang ingin dicapai dan keutamaan yang telah
dipersetujui. Pada peringkat ini juga program-program latihan yang akan
dilaksanakan dikenalpasti berdasarkan peruntukan sumber yang ada dan penyediaan
modul latihan dilakukan.
• Perancangan
latihan meliputi proses-proses seperti berikut:
1. Mendapatkan
peruntukan latihan;
2. Menentukan
program-program latihan yang akan dilaksanakan berdasarkan peruntukan yang
diperolehi;
3. Menentukan
objektif yang ingin dicapai bagi setiap latihan;
4. Membangunkan
modul latihan;
5. Penyediaan
takwim latihan tahunan;
6. Bagi
program-program yang dikendalikan oleh pihak konsultan, modul latihan
dicadangkan oleh pihak konsultan dan jabatan boleh mengubahsuai modul tersebut
berdasarkan objektif yang telah
ditetapkan.
3.3 Pelaksanaan Latihan
Pelaksanaan latihan boleh dilakukan sama ada secara in-house di peringkat jabatan yang
dikendalikan oleh Bahagian Khidmat dan di Pengurusan, Pejabat Pengarah Tanah
dan Galian atau melalui public
program yang dianjurkan oleh institusi-institusi latihan kerajaan dan
swasta. Kursus di Peringkat Pra-Penempatan dan Peringkat Asas dikendalikan oleh
Bahagian Pengurusan Sumber Manusia.
Perincian mengenai pelaksanaan latihan dibincangkan secara
terperinci dalam Bab 4: Garis Panduan
Latihan.
3.4 Penilaian Latihan
• Penilaian
keberkesanan program latihan dilakukan menggunakan Borang Penilaian Kursus
seperti di Lampiran B.
• Kaedah
penilaian kursus melalui penggunaan Borang Penilaian Kursus adalah seperti
berikut:
• Peserta
kursus akan melengkapkan borang penilaian tersebut diakhir kursus;
• Maklumat
yang diperolehi dari borang penilaian akan dianalisa dan satu laporan
keberkesanan kursus akan dikeluarkan;
• Laporan
tersebut akan dilaporkan didalam Panel Pembangunan Sumber Manusia (PPSM);
• PPSM
akan memutuskan sebarang perubahan atau penambahbaikan terhadap kursus yang
telah dibentangkan.
3.5 Pemantauan Latihan
• Setiap
bahagian perlu melaporkan prestasi pencapaian kehadiran sekurang-kurangnya
tujuh (7) hari berkursus dalam setahun dan analisa laporan tersebut akan
dibentangkan didalam Panel Pembangunan Sumber Manusia.
• Kaedah
pemantauan latihan dilakukan menggunakan Buku Log Latihan seperti di Lampiran C dan penilaian akan dilakukan
seperti berikut :
ü Penilaian
Sebelum Kursus dilakukan selepas anggota menerima tawaran untuk mengikuti
program latihan dan penilaian dibuat ke atas prestasi anggota sebelum
menghadiri program tersebut;
ü Penilaian
Selepas Kursus pula dilakukan selepas tempoh tiga (3) bulan dari tarikh anggota
mengikuti program latihan dan penilaian dibuat ke atas prestasi anggota selepas
tempoh tersebut;
ü Penilaian
Sebelum dan Selepas Kursus perlu dilakukan oleh penyelia yang sama untuk memelihara
konsistensi bagi penilaian-penilaian yang dilakukan; dan
ü Pengecualian
daripada melengkapkan Penilaian Selepas Kursus diberikan apabila penyelia yang
membuat Penilaian Sebelum Kursus tidak lagi menyeliakan tugas seseorang anggota
bawahan dalam tempoh satu setengah bulan daripada tarikh akhir anggota bawahan
tersebut menghadiri kursus.
• Ketua
Bahagian dan pegawai penyelia adalah bertanggunjawab untuk memantau kehadiran
anggota bawahan ke kursus-kursus yang telah ditetapkan untuk mencapai kehadiran
sekurangkurangnya tujuh hari setahun ke program latihan dan perbelanjaan
peruntukan latihan sebanyak 1% daripada nilai emolumen tahunan.
3.6 Pelan Latihan
Pelan Latihan disediakan secara tahunan berdasarkan keputusan TNA. Program
latihan adalah berbentuk peningkatan kompetensi yang khusus kepada skim-skim
perkhidmatan dan bidang-bidang tugas setiap anggota dan juga melibatkan sikap
dan kemahiran.
3.7 Peruntukan Latihan
Pejabat Tanah & Galian menetapkan sekurangnya sebanyak 1% daripada nilai
emolumen tahunan untuk peruntukan latihan.
|
|
Garis panduan ini bertujuan menerangkan
kaedah menghadiri programprogram latihan
bagi anggota Pejabat Pengarah Tanah dan Galian Negeri.
TAKRIF
1. Bagi maksud
pemakaian garis panduan ini, takrif bagi istilah-istilah khusus yang digunakan
adalah seperti berikut :-
ISTILAH |
TAKRIF |
Ketua Jabatan |
Pengarah Tanah dan Galian |
Penyelia |
Pegawai atasan bagi
seseorang penjawat awam yang menyelia tugas-tugas penjawat awam tersebut. |
Pegawai atasan |
bagi seseorang penjawat
awam yang menyelia tugas-tugas penjawat awam tersebut |
Anggota |
Semua pegawai dan kakitangan lantikan tetap/ kontrak di
Pejabat Pengarah Tanah dan Galian |
Anggota Bawahan |
Penjawat-penjawat
awam yang berada di |
bawah seliaan seseorang pegawai
LATAR BELAKANG
2. Dasar
Kerajaan Negeri telah menetapkan matlamat pembangunan negeri untuk menjadikan sebuah negeri maju. Bagi mencapai matlamat
tersebut, Kerajaan Negeri telah memberi penekanan kepada semua aspek
pembangunan, termasuklah pembangunan sumber manusia sektor awam.
3. Pelaksanaan
Sistem Saraan Malaysia mulai 01 November
2002 yang berteraskan kompetensi dan pembelajaran berterusan adalah
bertujuan untuk menggalakkan pembangunan diri, penguasaan pengetahuan, kemahiran, kreativiti dan
inovasi.
4. Dibawah
Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 6 Tahun
2005: Dasar Latihan Sumber Manusia Sektor Awam, kerajaan telah memberi
penekanan kepada pembangunan sumber manusia penjawat-penjawat awam dan
mewajibkan sumber manusia penjawat-penjawat awam dan mewajibkan semua penjawat
awam untuk menghadiri program-program latihan sekurang-kurangnya tujuh (7) hari
dalam setahun.
OBJEKTIF
5. Menyedari
pentingkan usaha-usaha pembangunan modal insan dilakukan secara
berterusan, terancang dan sistematik,
Garis Panduan Menghadiri Program Latihan telah disediakan supaya setiap anggota
Perkhidmatan
Awam di Pejabat Pengarah Tanah dan Galian dapat memahami tangggungjawab masing-masing dalam merancang keperluan kursus
dan memainkan sikap (attitude),
kemahiran (skills), dan pengetahuan (knowledge) yang bersesuaian melalui
program latihan terancang yang berteraskan pembangunan kompetensi dan
pembelajaran berterusan.
6. Garis
panduan ini digubal untuk mencapai objektif-objektif
berikut:-
• Menyediakan
anggota yang berkelayakan, berkebolehan dan berkompetensi;
• Menerangkan
tanggungjawab setiap anggota dalam membangunkan kompetensi diri;
• Menerangkan
tanggungjawab Penyelia dalam membangunan pasukan kerja yang produktif
• Menyediakan
kaedah bagi menghadiri program latihan
yang sistematik;
• Merekodkan
kemajuan latihan setiap anggota bagi setiap tahun; dan
Menilai keberkasan kursus yang diikuti anggota
TANGGUNGJAWAB - ANGGOTA
7. Setiap anggota adalah bertanggungjawab
ke atas perkara-perkara berikut:
• Merancang
keperluan kursus yang bersesuaian dengan tugas, Objektif Jabatan dan
pembangunan diri;
• Menghadiri
dan mengikuti kursus yang diluluskan atau ditetapkan dengan jaya dan penuh
komitmen
• Melengkapkan
serta mengemukakan Borang Penialaian Kursus dan Log Latihan kepada Penyelia masing-masing selepas
menjalani kursus berkaitan; dan
• Mengemukakan
Log Latihan yang telah dikemaskini dan salinan sijil/dokumen berkaitan kepada
Penyelaras Latihan di Bahagian/Unit masing-masing.
TANGGUNGJAWAB
PENYELIA
8. Setiap penyelia adalah
bertanggungjawab ke atas perkara-perkara berikut:
• Menetapkan
kelulusan kepada anggota bawahan bagi mengikuti program latihan;
• Memberi
peluang kepada semua anggota bawahan untuk mengikuti program latihan yang
bersesuaian;
• Membantu
anggota bawahan untuk merancang keperluan latihan masing-masing;
• Membuat
penilaian selepas anggota menghadiri program latihan; dan
• Membuat
pengesahan kehadiran kursus bagi anggota bawahan dalam Log Latihan
TANGGUNGJAWAB PENYELARAS LATIHAN
9.
Penyelaras Latihan di setiap Bahagian/Unit
adalah bertanggungjawab terhadap perkara-perkara berikut:
• Memastikan
setiap anggota di Bahagian/Unit masing-masing menghadiri program latihan/kursus
sekurang-kurangnya sebanyak tujuh (7) hari setahun;
• Melaporkan
prestasi kehadiran kursus bagi anggota kepada Bahagian Khidmat Pengurusan dari
masa ke semasa;
• Menyelaraskan
penyimpanan Log Latihan bagi setiap anggota;
• Memastikan
setiap anggota mengemaskinikan Log Latihan masingmasing setiap kali menghadiri
program latihan; dan
• Mengemukakan
salinan sijil/dokumen kehadiran kursus anggota Bahagian Khidmat Pengurusan ,
Pejabat Tanah & Galian bagi direkodkan ke dalam Buku Rekod Perkidmatan.
|
PEMILIHAN PROGRAM LATIHAN |
10.
Anggota perlu mengambil inisiatif untuk mencari
dan membuat pemilihan bagi program-program latihan yang bersesuaian dengan tugas dan keperluan jabatan
sama ada kursus yang dianjurkan oleh Pejabat
Pengarah Tanah dan Galian Pulau Pinang
atau agensi-agensi luar.
11.
Walaubagaimanapun, anggota adalah disarankan
untuk membuat perbincangan dengan penyelia terlebih awal bagi menentukan kesesuaian tarikh, tempat dan
kandungan kursus yang dipilih.
PEMILIHAN
PROGRAM LATIHAN
12. Pengelasan
program latihan dipecahkan kepada tiga (3)
kumpulan utama seperti berikut:-
(A)
Latihan
§ Kursus
§ Seminar
§ Konvensyen
§ Bengkel/Workshop
§ Simposium/Kolokium
§ Lawatan
Rasmi/Korporat/ Sambil Belajar; dan
§ Klinik
Kaunseling
(B) Sesi Pembelajaran
Aktiviti bersemuka yang kurang enam (6)
jam
§ Ceramah
§ Forum
§ Taklimat
§ Knowledge
Sharing
§ Bicara
45
§ Bicara
Eksekutif (Executive Talk)
§ Perhimpunan
Bulanan SUK/Jabatan
§ Majlis
sambutan peristiwa khas yang mengandungi ucapan/ ceramah/ Forum
§ Pertemuan
Mentor-Mentee
§ Sesi
kaunseling Perkembangan; dan
§ Menyampaikan
ceramah dalam kursus/bengkel (hanya sekali sahaja diambilkira bagi tajuk yang
sama)
(C
) Pembelajaran Kendiri
§ E-pembelajaran
(e-learning)
§ Pembacaan
bahan-bahan ilmiah
SIJIL DAN DOKUMEN PENGESAHAN KURSUS
14.
Setiap anggota yang telah menghadiri program
latihan perlu mengemukakan salinan
sijil yang telah diakui sah atau surat
pengesahan kehadiran kepada penyelaras
latihan untuk dimajukan kepada Bahagian
Khidmat pengurusan, Unit Perkhidmatan. Dokumen tersebut perlu direkodkan ke
dalam Buku Rekod Perkhidmatan anggota oleh Bahagian Khidmat Pengurusan, Pejabat Pengarah
Tanah dan Galian.
15. Sebagai
pengesahan bagi aktiviti-aktiviti yang tidak mempunyai dokumen
kehadiran kursus seperti program lawatan, menyampaikan ceramah, kehadiran ke perhimpunan bulanan, ceramah-ceramah agama dan sebagainya, anggota
boleh melengkapkan Borang laporan menjalani latihan seperti di Lampiran
A dan disahkan oleh penyelia masing-masing.
16.
Bagi pembacaan bahan-bahan ilmiah, anggota boleh
menyediakan laporan ulasan buku secara bertulis dan dikemukakan kepada ketua Bahagian/Unit atau menyampaikan satu
sesi pembentangan ulasan buku di
peringkat bahagian. Pengesahan boleh
dilakukan dengan kaedah yang sama seperti di perkara 15.
KADAR
PENGIRAAN KEHADIRAN LATIHAN
17. Setiap
anggota wajib menghadiri program latihan sekurang kurangnya tujuh (7) hari dalam setahun iaitu
dalam tempoh genap 12 bulan. Bagi
anggota yang baru, tempoh kehadiran kursus ini adalah berkadaran dengan tarikh
anggota melaporkan diri dalam tahun
semasa.
18. Kadar
pengiraan bagi kehadiran ke program/aktiviti latihan boleh dilakukan seperti brikut:-
Latihan
-
Aktiviti melebihi enam (6) jam
-
Dikira berdasarkan hari sebenar program
Sesi
pembelajaran
-
Aktiviti kurang daripada enam (6) jam
-
Dikira berdasarkan jumlah jam sebenar program
Pembelajaran
Kendiri
-
Satu tajuk e-pembelajaran dikira
sekurang-kurangnya sebagai satu hari berkursus atau bilangan hari pembelajaran yang telah
ditentukan oleh modul tersebut.
-
Satu judul buku dikira sebagai satu hari
berkursus
-
Satu judul penulisan ilmiah dikira sebagai dua
(2) jam berkursus.
BORANG PENILAIAN KURSUS
19.
Borang penilaian kursus merupakan borang yang
digunakan untuk membuat penilaian
keberksanan bagi program yang dihadiri/aktiviti
yang dijalankan oleh anggota.
20.
Penilaian dibuat berdasarkan perubahan prestasi
dan nilai yang ditunjukkan oleh setiap
anggota selepas menjalani aktiviti latihan.
21.
Kaedah penilaian kursus melalui penggunaan
Borang Penilaian kursus adalah seperti
brikut:-
§ Selepas
tamat mengikuti program latihan , peserta
kursus perlu melengkapkan maklumat-maklumat berikut:
a.
Maklumat peribadi
b.
Maklumat Program
c.
Penilaian peserta
§ Borang
yang telah dilengkapkan oleh peserta kursus dikemukakan kepada Penyelaras
latihan.
§ Penyelaras
latihan perlu mnyimpan borang tersebut dan dikemukakan untuk penilaian penyelia
bagi anggota berkenaan slepas tiga (3) bulan kursus dijalankan
§ Penilaian
perlu dilakukan oleh penyelia yang sama
dalam tempoh sebelum dan selepas anggota menghadiri kursus untuk memelihara konsistensi bagi
penilaian yang dilakukan, dan
§ Pengecualian
daripada melengkapkan penilaian penyelia diberikan apabila pegawai yang
menyelia sebelum anggota menghadiri kursus
tertentu tidak lagi menyelia tugas anggota tersebut daam tempoh satu setengah
bulan selepas tarikhakhir anggota tersebut menghadiri kursus. Dalam keadaan
ini memadai ruangan Penilaian peserta sahaja yang dilengkapkan .
22.
Tempoh tiga (3) bulan selepas kursus adalah satu
tempoh yang sesuai untuk memerhatikan perubahan anggota selepas menghadiri
kursus dan memastikan supaya perubahan tersebut
dibudayakan dengan konsisten.
23. Format
borang penilaian kursus adalah seperti di Lampiran
B.
24.
Log latihan merupakan rekod yang mencatatkan
kehadiran setiap anggota ke program-
program latihan untuk dikira sebagai
sebilangan hari berkursus bagi tahun semasa.
25.
Ia bertujuan merekodkan program-program latihan
yang telah dihadiri oleh setiap anggota bagi membantu pemantauan yang dilakukan
oleh penyelia dan Ketua Bahagian serta memudahkan setiap anggota
untuk merancang penyertaan kursusnya bagi setiap tahun.
26.
Log latihan tidak menggantikan peranan buku
rekod perkhidmatan dalam merekodkan kehadiran kursus bagi setiap anggota
tetapi lebih bertujuan sebagai instrumen
untuk membantu pemantauan dan
perancangan pembangunan modal insan. Justeru itu, setiap anggota perlu memastikan kehadirannya dalam
program latihan direkodkan juga dalam
Buku Rekod Perkhidmatan.
27.
Log latihan disediakan oleh Unit Latihan,
Bahagian Khidmat Pengurusan kepada setiap anggota Pejabat Tanah dan Galian dan menjadi tanggungjawab setiap anggota untuk memastikan ianya sentiasa dikemaskini.
29.
Format log Latihan adalah seperti di Lampiran C.
30.
Prosedur menghadiri program latihan boleh
dibahagikan kepada tiga (3) peringkat
seperti berikut:-
a. Anggota
yang ditawarkan untuk mengikuti program latihan perlu mendapatkan kelulusan
penyelia untu mengikuti program tersebut.
b. Penyelia
boleh menggunakan budi bicaranya untuk membenarkan atau tidak membenarkan anggota bawahannya untuk
mengikuti kursus berdasarkan keperluan perkhidmatan. Namun begitu, penyelia
perlu mengambil maklum mengenai apa-apa bayaran yang tetap dikenakan oleh pihak
penganjur ke atas jabatan, jika ada,
sekiranya tiada peserta gantian
hadir untuk menggantikan peserta tersebut.
c. Bahagian
tawaran untuk mengikuti kursus di luar negara dari mana-mana agensi, anggota perlu mendapatkan kelulusan Ketua Jabatan dan memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh
pekeliling-pekeliling yang sedang
berkuatkuasa.
ii.
Tempoh Seminggu Selepas
Kursus
• Terdapat
tiga (3) keperluan utama yang perlu diberi perhatian bagi prosedur dalam tempoh
seminggu selepas kursus seperti berikut:-
• Log
Latihan
a.
Anggota yang telah menghadiri program latihan
perlu mengisikan Log Latihan masing-masing dengan maklumat program latihan yang
telah dihadiri.
b.
Maklumat tersebut seterusnya dikemukakan kepada
penyelia untuk tujuan pengesahan. Bagi tujuan mengesahkan kehadiran anggota ke
program latihan yang dihadiri, penyelia perlu membuat semakan ke atas Sijil
Penyertaan atau Surat Pengesahan Kehadiran ke program latihan.
c.
Log latihan yang telah disahkan oleh penyelia
perlu dikemukakan kepada Penyelaras Latihan bagi tujuan rekod dan simpanan.
• Sijil
Penyertaan/Dokumen Pengesahan Kehadiran Kursus
a.
Anggota yang telah menghadiri kursus perlu
mengemukakan salinan Sijil Penyertaan yang telah diakui sah atau salinan asal
Surat Pengesahan Kehadiran Kursus yang dikeluarkan oleh penganjur kursus kepada
Bahagian Khidmat Pengurusan untuk
direkod dalam Buku Rekod Perkhidmatan masingmasing.
b.
Sekiranya Sijil Penyertaan tidak diperolehi
daripada penganjur kursus pada hari terakhir program, salinan sijil boleh dikemukakan kepada Bahagian Khidmat
Pengurusan, (Unit Latihan) sebaik sahaja
sijil tersebut diterima.
c.
Bagi program/aktiviti yang tidak disediakan
Sijil Penyertaan/Surat Pengesahan Kehadiran Kursus seperti Perhimpunan Bulanan,
bacaan bahan ilmiah, menyampaikan ceramah dan sebagainya, Borang Laporan
Menjalani Latihan seperti di Lampiran A boleh digunakan sebagai
gantian.
• Borang
Penilaian Kursus
Anggota yang telah menghadiri semua jenis program/ aktiviti
latihan perlu melengkapkan Borang Penilaian Kursus di ruang Penilaian Peserta
dan mengemukakannya kepada Penyelaras Latihan.
iii Tiga (3) bulan Selepas Kursus
a.
Selepas tempoh tiga (3) bulan dari tarikh
anggota tamat kursus, Penyelaras Latihan perlu mengemukakan Borang Penilaian
Kursus kepada penyelia yang berkenaan
untuk dibuat penialain diruang Penilaian
Penyelia.
b.
Borang Penialaian Kursus yang telah dilengkapkan
oleh penyelia perlu dikembalikan kepada Penyelaras Latihan untuk tujuan rekod
dan penilaian keberkesanan kursus di peringkat Bahagian.
31. Carta
proses keseluruhan bagi Prosedur Menghadiri Program Latihan adalah seperti berikut:
34. Pelaksanaannya
juga perlu dilakukan secara seiringan merentasi
semua lapisan organisasi merangkumi Pihak Pengurusan, Bahagian-Bahagian dan setiap anggota dalam
organisasi.
|
|
Pelan Operasi Latihan diharapkan dapat menjadi teras dan
panduan bagi pelaksanaan program latihan di Pejabat Tanah & Galian di samping memberi manfaat kepada semua warga bagi mencapai objektif ke
arah meningkatkan kemahiran dan pengetahuan dalam memastikan sistem penyampaian
dan perkhidmatan yang berkualiti melalui pekerja yang mahir dan terlatih dalam
berbagai bidang di samping meningkatkan kecekapan prestasi dan produktiviti
organisasi.
LAMPIRAN A
BORANG LAPORAN MENJALANI LATIHAN
PEJABAT TANAH DAN GALIAN
MAKLUMAT PERIBADI
Nama |
|
No. K/P |
|
Jawatan/Gred |
|
Bahagian |
|
MAKLUMAT PERIBADI
Jenis Latihan |
|
Nama Program/ Tajuk |
|
Tarikh |
|
Masa |
|
Tempat |
|
MAKLUMAT PENGISIAN
Pengetahuan baru yang diperolehi melalui latihan ini adalah seperti
berikut : (Sila sediakan lampiran tambahan sekiranya perlu) |
|
|
|
|
|
PENGESAHAN PENYELIA
Dengan ini disahkan bahawa anggota di atas telah mengikuti
latihan seperti yang dinyatakan. |
|
Tandatangan |
|
Nama/Jawatan/Bahagian (Cop Rasmi) |
|
Tarikh |
|
|
|
KRITERIA
PENILAIAN |
NO. SOALAN |
PERKARA YANG
DINILAI |
KRITERIA |
1. |
Reaksi peserta semasa kursus (Level 1
: Reaction)
|
Penilaian mengenai reaksi perasaan peserta semasa kursus. Kursus yang baik dapat memberikan reaksi positif kepada
peserta. |
2. |
Peningkatan kompetensi (Level
2 : Learning)
|
Penilaian mengenai peningkatan
pengetahuan mengenai bidang tugas selepas peserta menghadiri kursus. |
3. |
Aplikasi
pembelajaran (Level 3 : Behavior)
|
Penilaian bagi pengetahuan yang diperoleh oleh peserta
semasa kursus dan dilaksanakan/ diamalkan di tempat kerja. |
4. |
Kesan
terhadap prestasi kerja (Level 4 : Results |
Penilaian mengenai peningkatan prestas ikerja peserta
kursus selepas menghadiri latihan
dalam konteks
penambahbaikan
kuantiti/kualiti/masa/kos. |
|
ULASAN
PENYELIA |
PERKARA |
KRITERIA |
Nilai Tambah(Value
Added) |
Sebarang sikap, ciri-ciri,
carakerja di luar bidang tugas yang ditunjukkan oleh pegawai selepas
mengikuti kursus ini yang membawa kepada penambahbaikan mutu kerja. |
Syor Penyelia |
Sebarang
cadangan daripada penyelia untuk meningkatkan kualiti program latihan. |
LAMPIRAN B
BORANG
PENILAIAN KEBERKESANAN KURSUS
BORANG
PENILAIAN KEBERKESANAN KURSUS UNTUK DILENGKAPKAN OLEH ANGGOTA DAN PENYELIA
NAMA |
JAWATAN/GRED
|
JABATAN/BAHAGIAN
|
TAJUK
KURSUS |
TARIKH
KURSUS |
TEMPAT
KURSUS |
|
SKALA PEMARKAHAN : |
|
||
1-Sangat Tidak Setuju |
2-Tidak Setuju |
3-Biasa |
4-Setuju |
5-Sangat Setuju |
BIL |
PERKARA
YANG DINILAI |
PEMARKAHAN
|
|||||
|
PENILAIAN
PESERTA Untuk dilengkapkan oleh peserta kursus |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1. |
Andagembiramengikutikursusini. |
|
|
|
|
|
|
2. |
Anda
mendapa pengetahuan yang diperlukan atau idea baru untuk menjalankan tugas. |
|
|
|
|
|
|
|
Sila nyatakan pengetahuan/idea baru yang diperolehi (sila
lampirkan helaian tambahan jika perlu)
: …………………………………………………………………………………………………..................
|
||||||
|
TANDATANGAN
PESERTA KURSUS : …………………………………………………….
|
TARIKH : …………………………………………………….
|
|||||
|
PENILAIAN
PENYELIA Untuk dilengkapkan oleh pegawai penyelia selepas tempoh
tiga (3) bulan kursus |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
3. |
Pegawai mempraktikan pengetahuan/idea baru yang dipelajari
seperti di perkara 2 di tempat kerja. |
|
|
|
|
|
|
4. |
Pengetahuan dan idea yang dipraktikan oleh pegawai hasil
penyertaan dalam kursus ini (sekiranya ada) meningkatkan keberkesanan tugas
dan prestasi pegawai |
|
|
|
|
|
|
|
TANDATANGAN
PENYELIA KURSUS : …………………………………………………….
|
TARIKH : …………………………………………………….
|
|||||
* Sila tandakan
() pada kotak yang berkenaan serta
lihat muka surat belakang untuk huraian lanjut mengenai criteria penilaian dan
ulasan penyelia.
Nilai
tambah (sekiranya ada):
…………………………………………………………………………………………………...............................
SyorPenyelia:…………………………………………………………………………………………………...................
LAMPIRAN C |
FORMAT BUKU LOG LATIHAN
|
BUKU LOG
LATIHAN PEJABAT TANAH DAN GALIAN |
NAMA |
|
NO. K/P |
|
JAWATAN/GRED |
|
BAHAGIAN |
|
BIL. |
|
MAKLUMAT |
KURSUS |
|
PENGESAHAN
|
|||
1. |
Nama Kursus |
|
|
|
Tandatangan Penyelia
|
|||
|
||||||||
Anjuran |
|
|
|
Tandatangan Penyelaras
|
||||
|
||||||||
Tempat |
|
|
|
|||||
Tarikh Mula |
|
Tarikh Tamat |
|
Bil. Hari/ Jam |
|
Tarikh Pengesahan |
||
……../……../…….. |
||||||||
2. |
Nama Kursus |
|
|
|
Tandatangan Penyelia
|
|||
|
||||||||
Anjuran |
|
|
|
Tandatangan Penyelaras
|
||||
|
||||||||
Tempat |
|
|
|
|||||
Tarikh Mula |
|
Tarikh Tamat |
|
Bil. Hari/ Jam |
|
Tarikh Pengesahan |
||
……../……../…….. |
||||||||
3. |
Nama Kursus |
|
|
|
Tandatangan Penyelia
|
|||
|
||||||||
Anjuran |
|
|
|
Tandatangan Penyelaras
|
||||
|
||||||||
Tempat |
|
|
|
|||||
Tarikh Mula |
|
Tarikh Tamat |
|
Bil. Hari/ Jam |
|
Tarikh Pengesahan |
||
……../……../…….. |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan