Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:
1. Seksyen 5 & 62. Kanun Tanah Negara
1965:
5. Interpretation.
In this Act, in all documents of title
to alienated land, and in all leases, licences, permits, notices, agreements
and other documents relating to land granted, issued or entered into by or on
behalf of the State Authority (including documents existing at the commencement
of this Act), unless the context otherwise requires-
"reserved land" means land
for the time being reserved for a public purpose in accordance with the
provisions of section 62 or of any previous land law;
62. Power of reservation of State land.
(1) The State Authority may by notification in the Gazette reserve
any State land for any public purpose.
(2) Any notification gazetted under sub-section (1) shall-
(a) describe the reserved land;
(b) describe the purpose for which the land
is reserved;
(c) designate the public officer for the time being having the control
of the reserved land;
(d) be conclusive evidence that the land so described is reserved for a
public purpose.
(3) Copies of any such notification shall be published in accordance
with the provisions of section 433.
(4) Without prejudice to the provisions of any other written law for the
time being in force, reserved land shall not be-
(a) disposed of by the State Authority except to the extent permitted
by, and in accordance with the provisions of, section 63 and Chapters 2, 3 and
4 of this Part, or
(b) used for any purpose other than that for which it is reserved except
in pursuance of a disposition made by virtue of any of those provisions.
2. Piawaian
Perancangan, Tanah Lapang dan Rekreasi (JPBD Semenanjung Malaysia) dan seksyen
2. Akta Perancang Bandar dan Desa 1976:
2. Tafsiran
(1) Dalam Akta ini, melainkan jika konteksnya menghendaki makna yang
lain—
"tanah
lapang" ertinya mana-mana tanah sama ada dikepung atau tidak yang disusun
atur atau dirizabkan untuk disusun atur keseluruhannya atau sebahagiannya
sebagai suatu taman bunga awam, taman awam, padang sukan dan rekreasi awam,
tempat makan angin awam, tempat jalan kaki awam atau sebagai suatu tempat awam.
3. Akta Kerajaan
Tempatan 1976, Undang-undang Kecil (Taman), (Majlis Perbandaran Pulau Pinang)
1993.
2. Pekeliling Ketua Pengarah Tanah dan Galian
Persekutuan Bil. 5/2009; ‘Pelantikan Penjawat Awam Sebagai Pegawai Pengawal
Tanah Rizab Kerajaan’, dan Pekeliling Ketua Pengarah Tanah dan Galian
Persekutuan Bil. 1/2010; ‘Penyerahan Umpukan Tanah bagi Maksud Awam Mengikut
Perenggan 136(1)(ca) Kanun Tanah Negara Berikutan Kelulusan Permohonan Pecah
Sempadan atau Permohonan Serentak Pecah Sempadan dan Pengubahan Syarat’.
3. Pekeliling
Pengarah Tanah dan Galian Bil. 7/81; ‘Penyeliaan “Open Space” dan Padang Permainan
Oleh Majlis-majlis Perbandaran’.
Perkara Berkaitan Pentadbiran Tanah:
1. Merujuk
kepada Seksyen 5, Kanun Tanah Negara 1965 yang memperuntukkan keperluan supaya
tanah kerajaan (termasuk tanah lapang) dirizabkan untuk maksud awam. Iaitu ; “Tanah Rizab” ertinya tanah yang buat masa itu dirizabkan
untuk tujuan awam selaras dengan peruntukan-peruntukan seksyen 62 atau
mana-mana undang-undang tanah terdahulu.
2. Manakala, merujuk
kepada subseksyen 2(1) Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 (Akta 172), tanah
lapang telah ditafsirkan sebagai: `mana-mana tanah sama ada yang dikepung atau
yang tidak disusun atur atau dirizabkan untuk disusun atur keseluruhannya atau
sebahagiannya sebagai suatu taman bunga awam, taman awam, padang sukan dan
rekreasi awam, tempat makan angin awam, tempat jalan kaki awam atau sebagai
suatu tempat awam’.
3.
Justeru itu, berdasarkan tafsiran di atas, tanah lapang secara umumnya boleh
didefinisikan sebagai suatu kawasan atau tempat awam yang digunakan untuk
tujuan rekreasi aktif atau pasif. Secara terperinci ia meliputi dua (2)
kategori berikut:
i. Tanah lapang di dalam skim-skim pembangunan yang
diserahkan kepada PBN di peringkat kelulusan permohonan kebenaran merancang
ataupun semasa kelulusan permohonan pecah sempadan; dan
ii. Tanah lapang dan
kawasan rekreasi dalam hierarki tertentu iaitu daripada taman nasional sehingga
hierarki lot permainan seperti padang bola sepak, gelanggang permainan dan
sebagainya yang dibangunkan oleh PBT atau agensi-agensi yang berkenaan.
4.
Oleh demikian, kawasan-kawasan
yang diumpukkan untuk maksud awam lazimnya ditunjukkan dalam pelan
pra-pengiraan (pre-computation plan)
yang disediakan berasaskan pelan tataatur (layout plan) yang diluluskan. Berdasarkan kelulusan pecah
sempadan yang telah diberikan, hakmilik-hakmilik berasingan dikeluarkan kepada
umpukan-umpukan tanah tersebut dan didaftarkan atas nama tuan punya tanah
berimilik yang berkenaan. Keadaan ini telah menyebabkan tuanpunya tanah lebih
cenderung untuk menggunakan tanah berkenaan bagi maksud persendirian yang
seterusnya telah mengakibatkan keluasan tanah bagi maksud awam berkurangan.
Keadaan ini berlawanan dengan kelulusan pecah sempadan atau kelulusan bagi
permohonan serentak pecah sempadan dan pengubahan syarat tanah yang telah
diberikan itu.
5.
Penyerahan
Umpukan Tanah Bagi Maksud Awam Mengikut Akta Kanun Tanah Negara (Pindaan) 2008
[Akta A 1333]: Perenggan
136(1)(ca) KTN memperuntukkan seperti berikut:–
“136. (1) No subdivision shall be
approved by the State Director or, as the case may
be, Land
Administrator unless the following conditions are satisfied:–
(a) …
(b) …
(c) …
(ca) that
the proprietor has agreed in his application that as a consequence of
the
subdivision, the land described therein which has been approved by
any
planning authority or body or authority specified in paragraph (c) to
be used
for public purpose be surrendered for such purpose in accordance
with section 197;”.
6.
Oleh itu, melalui pindaan ini,
tuan punya tanah berkewajipan untuk menyerahkan mana-mana umpukan tanah yang
telah ditandakan di dalam pelan yang diluluskan oleh pihak berkuasa perancang
atau pihak berkuasa berkenaan untuk digunakan bagi maksud awam dan penyerahan balik
tersebut hendaklah dilaksanakan di bawah peruntukan seksyen 197 KTN. Bagi
tujuan ini, tuan punya tanah hendaklah menyatakan persetujuan secara bertulis
mengenainya sebelum sesuatu permohonan pecah sempadan atau permohonan serentak
pecah sempadan dan pengubahan syarat boleh dipertimbangkan.
7. Selain itu, berikutan
dengan pindaan kepada perenggan 62(2)(c) KTN melalui Akta A1333 (selepas ini
dirujuk sebagai “Akta ini”), pelantikan pegawai pengawal bagi semua tanah rizab
kerajaan sama ada tanah rizab kegunaan kerajaan Persekutuan atau kerajaan
Negeri hendaklah daripada kalangan penjawat awam sahaja. Pegawai-pegawai dari
PBT, badan-badan berkanun, pertubuhan atau mana-mana agensi tidak dibenarkan
lagi dilantik sebagai pegawai pengawal bagi tanah-tanah rizab kerajaan sama ada
tanah rizab untuk kegunaan Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Negeri.
5. Walau
bagaimanapun, PBT atau badan-badan berkanun atau mana-mana agensi atau
pertubuhan boleh dilantik sebagai pihak yang mengurus atau menyelenggarakan
tanah-tanah rizab itu. Sebagai contoh, kawasan tanah lapang diwartakan sebagai
tanah rizab kegunaan awam dengan dinamakan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK)
atau Pegawai Daerah sebagai pegawai pengawalnya dan untuk tujuan pengurusan
atau penyelenggaraan tanah rizab tersebut diserahkan kepada PBT.
6.
Sehubungan itu, seksyen 3 Akta Tafsiran 1948 dan 1967 [Akta 388] mendefinisikan
penjawat awam sebagai:–
“public
officer” means a person lawfully holding, acting in or exercising the functions
of a public office.
“public office”
means an office in any of the public service.
“public
services” means the public services mentioned in Article 132(1) of the
Federal Constitution.
Justeru itu, penjawat-penjawat awam adalah terdiri daripada
pegawai-pegawai kerajaan dari perkhidmatan-perkhidmatan awam selaras dengan
perkara 132(1) Perlembagaan Persekutuan, termasuk perkhidmatan awam Persekutuan
dan Negeri.
7. Oleh yang demikian, dengan mewartakan ‘Kawasan
/ Tanah Lapang’ di bawah seksyen 62. Kanun Tanah Negara 1965 mematuhi kehendak
peruntukkan undang-undang dan pekeliling semasa di peringkat Kerajaan
Persekutuan, Negeri dan Tempatan.
Perkara Untuk Tindakan Pentadbiran Tanah:
Pentadbiran ini dapat akur
kehendak peruntukkan
undang-undang dan pekeliling semasa di peringkat Kerajaan Persekutuan, Negeri
dan Tempatan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan