Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:
1. Kanun Tanah Negara (KTN) 1965;
2. Kaedah Tanah Pulau
Pinang / Penang Land Rule (PLR).
3. Pekeliling
Kemajuan Pentadbiran Awam (MAMPU) Bilangan 8 Tahun 1991; ‘PANDUAN MENGENAI MANUAL
PROSEDUR KERJA DAN FAIL MEJA’, Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam (MAMPU) Bilangan
3 Tahun 1993; ‘PANDUAN MENGENAI PIAGAM PELANGGAN’.
4. Pekeliling Kemajuan Pengurusan Pentadbiran Tanah (JKPTG) Bilangan 1 Tahun 2009; ‘PANDUAN PELAKSANAAN PENILAIAN KE ATAS KEPUASAN PELANGGAN DI PENTADBIRAN TANAH NEGERI’.
Perkara Untuk Tindakan Pentadbiran Tanah:
Pentadbiran ini dapat melaksana dan mewujudkan ‘PANDUAN PELAKSANAAN PENILAIAN KE ATAS
KEPUASAN PELANGGAN DI PENTADBIRAN TANAH NEGERI’.
Sehubungan itu, saya sertakan panduan tersebut seperti dilampiran untuk tindakan selanjutnya. Pentadbiran ini bolehlah
merujuk perkara ini kepada YB Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) kerana prosedur
ini berkaitan dengan pengurusan pentadbiran Kerajaan Negeri.
Justeru itu, dengan panduan ini akan
memudahkan pengurusan pentadbiran Kerajaan Negeri amnya dan pentadbiran tanah khususnya
dalam mengurus penilaian kepuasan pelanggan,
bagi mematuhi peruntukan pekeliling-pekeliling pentadbiran sediada selaras
mengikut kehendak Dasar Kerajaan Negeri.PANDUAN PELAKSANAAN PENILAIAN KE ATAS KEPUASAN PELANGGAN DI PENTADBIRAN TANAH NEGERI
PEJABAT PENGARAH TANAH DAN GALIAN
KANDUNGAN
Muka Surat
I. |
TUJUAN |
1 |
II. |
TERMINOLOGI |
1 |
III. |
LATAR BELAKANG |
2 |
IV. |
PROSES KERJA PELAKSANAAN PENILAIANKEPUASAN PELANGGAN |
2 |
V. |
LAPORAN PENILAIAN KEPUASAN PELANGGAN |
3 |
VI. |
PENUTUP |
4 |
|
(LAMPIRAN-LAMPIRAN) |
|
|
A. Format Borang Soal Selidik Kepuasan Pelanggan |
6 |
|
B. Carta Aliran Proses Kerja Penilaian
KepuasanPelanggan Pejabat Tanah |
11 |
|
C. Format Laporan Penilaian |
12 |
i
I. TUJUAN
1. Tujuan penilaian kepuasan pelanggan ini adalah untuk mengukur dan
menilai tahap kepuasan pelanggan di pentadbiran tanah negeri Pulau Pinang. Di
samping itu, ia juga sebagai satu mekanisme untuk mendapatkan dan merekodkan
maklum balas daripada para pelanggan mengenai perkhidmatan yang disediakan oleh
pentadbiran tanah negeri serta menjadi asas kepada penambahbaikan kepada
perkhidmatan selaras dengan hasrat mendahulukan rakyat berdasarkan gagasan “Cekap, Akauntabiliti, Telus”.
II. TERMINOLOGI
2. Beberapa
terminologi digunakan dalam panduan ini.
(a) |
Pelanggan |
Semua pelanggan yang berurusan dan mendapatkan
perkhidmatan di pentadbiran tanah negeri yang berkenaan. |
(b) |
Persepsi |
Tanggapan seseorang dalam melihat dan menilai sesuatu
perkara atau konsep. |
(c) |
Pegawai |
Semua pegawai dan staf di pentadbiran tanah negeri
yang berkenaan yang terlibat dalam memberikan perkhidmatan terus kepada
pelanggan. |
(d) |
Borang soal
selidik kepuasan pelanggan |
Instrumen untuk
mengukur kepuasan pelanggan terhadap pentadbiran tanah negeri. |
(e) |
Pentadbiran
Tanah |
Pentadbiran tanah
adalah termasuk Pejabat Pengarah Tanah dan Galian dan Pejabat Tanah Daerah. |
(f) |
Laporan
Penilaian Kepuasan Pelanggan |
Laporan
akhir ke atas hasil analisa yang dijalankan
oleh pentadbiran tanah negeri ke atas soal selidik yang
diisi oleh para pelanggan. |
III. LATAR BELAKANG
3.
Pejabat
Pengarah Tanah dan Galian (PTG) telah dipertanggungjawabkan untuk menyediakan
mekanisme penarafan dan penilaian bagi perkhidmatan-perkhidmatan yang
disediakan di semua Pentadbiran Tanah Daerah (PTD) di negeri.
4.
Sehubungan
dengan itu satu mekanisme penilaian yang seragam disediakan supaya semua PTG
dan PTD dapat melaksanakan kaji selidik terhadap kepuasan pelanggan bagi
menambahbaik dan meningkatkan mutu perkhidmatan masing-masing selaras dengan
gagasan negeri.
Mekanisme yang seragam ini perlu dilaksanakan bagi memudahkan pemantauan ke
atas prestasi dan keberkesanan perkhidmatan yang disediakan oleh pentadbiran
tanah negeri.
5.
Daripada
pemantauan yang dijalankan terdapat pentadbiran tanah PTG dan PTD yang telah
menjalankan kaji selidik terhadap kepuasan pelanggan masing-masing. Namun
kaedah kajian dan skop kajian tidak seragam. Justeru, bagi memudahkan semua
pihak sama ada yang ingin menilai perkhidmatan yang disediakan oleh pentadbiran
tanah PTG dan PTD dan pihak yang perlu melaksanakan penilaian ke atas kepuasan
pelanggan satu instrumen yang seragam dicadangkan untuk pelaksanaan semua
pentadbiran tanah PTG dan PTD.
IV. PROSES KERJA PELAKSANAAN
PENILAIAN KEPUASAN PELANGGAN
6.
Proses
kerja pelaksanaan penilaian kepuasan pelanggan-pelanggan bagi pentadbiran tanah
negeri bermula dengan pengedaran borang soal selidik oleh pihak pentadbiran
tanah PTG dan PTD. Borang soal selidik yang digunakan adalah sepertimana di
Lampiran A.
7.
Satu
tempoh dikenalpasti bagi memudahkan penetapan tempoh masa pengedaran dan
pelanggan yang berurusan dengan pejabat tanah. Dalam hal ini adalah dicadangkan
tempoh yang ditetapkan berdasarkan bulan tertentu. Selain itu, kekerapan untuk
mengadakan kaji selidik ini dicadangkan dilaksanakan sekurang-kurangnya sekali
dalam tempoh enam bulan. Bagi melancarkan proses memperoleh data, semua pegawai
perlu membantu memudahkan pengisian borang soal selidik oleh para pelanggan.
8.
Sebaik
tamat tempoh pengedaran dan pengisian borang soal selidik, semua borang
dikumpulkan dan analisa ke atas data yang diterima melalui borang soal selidik
dijalankan. Bagi pentadbiran tanah PTG yang mempunyai unit auditan pengurusan,
unit berkenaan akan bertindak sebagai pelaksana bagi mengelakkan bebanan tugas
di unit pentadbiran dan mengelakkan manipulasi data disebabkan unit pentadbiran
pada kebiasaannya adalah antara unit yang mempunyai ramai pelanggan.
9.
Selepas
analisa dijalankan dan dapatan diketahui, keputusan berkenaan perlu disediakan
mengikut format laporan yang telah disediakan di dalam panduan ini. Persetujuan
pengurusan tertinggi berkaitan hasil dapatan ini adalah perlu sebelum ia
dikemukakan ke Pengarah Tanah dan Galian untuk direkodkan dan tindakan-tindakan
susulan lain yang berkaitan. Carta aliran melibatkan proses kerja penilaian
kepuasan pelanggan ini adalah seperti di Lampiran B.
10.
Pada
masa yang sama cadangan penambahbaikan dan maklum balas pelanggan yang
diperolehi perlu diberi perhatian dan seboleh mungkin diambil kira bagi
tindakan susulan di pihak pentadbiran tanah PTG dan PTD. Ini penting bagi
mengenal pasti penambahbaikan yang boleh dilaksanakan bagi meningkatkan mutu
perkhidmatan pada masa akan datang.
V. LAPORAN PENILAIAN KEPUASAN
PELANGGAN
11.
Laporan
penilaian yang akan dimuktamadkan oleh pentadbiran tanah negeri adalah
sepertimana format di Lampiran C.
12.
Antara
hasil yang diperolehi melalui pelaksanaan penilaian kepuasan pelanggan ini
ialah;
(a) pentadbiran
tanah PTG dan PTD dapat mengetahui persepsi pelanggan terhadap perkhidmatan
yang ditawarkan;
(b)
penambahbaikan
ke atas mutu perkhidmatan dapat dibuat berdasarkan maklum balas yang diterima
oleh pelanggan secara bertulis; dan
(c)
imej
pentadbiran tanah PTG dan PTD akan dilihat lebih mesra pelanggan kerana
persepsi pelanggan telah diterima oleh pentadbiran tanah negeri.
VI. PENUTUP
13. Sebagai kesimpulannya, pelaksanaan penilaian kepuasan pelanggan
melalui soal selidik ini diharap akan dapat membantu pentadbiran tanah PTG dan
PTD meningkatkan mutu dan kualiti perkhidmatan yang disediakan. Pada masa yang
sama, seiring dengan hasrat untuk merealisasikan gagasan negeri adalah diharapkan perkhidmatan yang
ditawarkan di pentadbiran tanah PTG dan PTD akan dapat dinilai secara objektif
dan penambahbaikan yang berterusan hasil dari maklum balas pelanggan dapat
dicapai ke arah mengutamakan pencapaian.
LAMPIRAN-LAMPIRAN
Lampiran C
Format Laporan Penilaian:
LAPORAN PENILAIAN KEPUASAN PELANGGAN BAGI PEJABAT PENGARAH TANAH DAN
GALIAN / PEJABAT TANAH DAERAH:
________________
BAGI BULAN: ….. (TAHUN……....)
BAHAGIAN I
1. Latar Belakang.
2. Tempoh masa kajian dijalankan.
3. Objektif kajian dijalankan.
BAHAGIAN II
1. Analisis perkhidmatan yang disediakan
oleh pejabat tanah.
2. Analisis Demografi Responden.
BAHAGIAN III
1. Analisis terhadap soal selidik yang
dijalankan.
2. Maklumbalas permintaan dan harapan
pelanggan.
BAHAGIAN IV
1. Dapatan daripada analisa.
2. Rumusan keseluruhan keputusan soal
selidik.
3. Cadangan mempertingkat dan
menambahbaik perkhidmatan.
BAHAGIAN V
1. Penutup.
2. Kesimpulan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan