Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:
1. Kanun
Tanah Negara (KTN) 1965.
2. ‘MANUAL
KANUN TANAH NEGARA’ ialah ‘Bab 20 (lampiran B) – Perlucuthakan Tanah Berimilik
Bagi Pelanggaran Syarat’.
3. ‘KAEDAH-KAEDAH TANAH NEGERI’.
4. Arahan Pengarah Tanah
dan Galian Negeri berkaitan.
5. Pekeliling Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan Bilangan
5/1985; ‘Tindakan
Penguatkuasaan Apabila Berlaku Pelanggaran Syarat Pengunaan Tanah (Disemak
2007).
6. Pekeliling
Kemajuan Pentadbiran Awam Bilangan 8 Tahun 1991; ‘PANDUAN MENGENAI MANUAL
PROSEDUR KERJA DAN FAIL MEJA’.
Perkara Berkaitan Dengan Pejabat:
1. Tujuan jawatankuasa khas teknikal dan manual
prosedur kerja ini dibuat untuk memudahkan serta menasihat Pentadbir Tanah
mengenai tindakan-tindakan yang boleh atau perlu diambil apabila berlaku
sesuatu pelanggaran syarat penggunaan tanah.
2. Apabila
berlaku sesuatu pelanggaran syarat tanah, Pentadbir Tanah boleh mengambil salah
satu tindakan iaitu sama ada terus merampas tanah tersebut di bawah seksyen 129
atau memberi peluang kepada pemilik berdaftar tanah untuk meremedi di bawah
seksyen 128 atau mengenakan denda terhadap tuanpunya tanah terlebih dahulu di
bawah subseksyen 127(1A) Kanun Tanah Negara 1965.
3. Justeru itu, menurut
subseksyen 127(1A) Kanun Tanah Negara, Pentadbir Tanah boleh menghantar notis
dalam Borang 7E dalam tempoh yang munasabah kepada tuanpunya tanah apabila
berlaku sesuatu pelanggaran syarat untuk memberi alasan mengapa denda tidak
boleh dikenakan terhadapnya. Satu siasatan seterusnya hendaklah dibuat, jika
Pentadbir Tanah tidak berpuas hati dengan alasan-alasan yang diberikan maka
Pentadbir Tanah bolehlah memerintahkan supaya denda yang tidak kurang dari
RM500.00 dikenakan. Perintah ini hendaklah disampaikan dengan menggunakan
borang di ‘FORM 28 [Subrule 28(1)]; ORDER OF A FINE BY DISTRICT LAND
ADMINISTRATOR UNDER PARAGRAPH A27 (1A) (b) NATIONAL LAND CODE’ seperti yang
telah ditetapkan dalam Kaedah-kaedah Tanah Negeri (‘PENANG LAND RULE 2021’). Jika
denda ini tidak dibayar, maka Pentadbir Tanah hendaklah mengambil tindakan
seterusnya sama ada mengikut seksyen 128 dan 129 Kanun Tanah Negara 1965.
4.
Oleh demikian, jika selepas membayar denda di perenggan 3, pelanggaran syarat
terus berlaku, maka Pentadbir Tanah boleh mengenakan denda tambahan yang
tidak kurang dari RM1OO.OO bagi tiap-tiap hari pelanggaran itu berlanjutan,
dengan menggunakan borang di ‘ seperti yang telah ditetapkan dalam Kaedah-kaedah Tanah Negeri. Tempoh hari-hari yang dikenakan
denda hendaklah dikira dari tarikh penyerahan perintah denda pertama di
perenggan 3 di atas.
5. Jika pelanggaran
syarat itu terus juga berlaku, maka Pentadbir Tanah bolehlah menyampaikan notis
dalam Borang 7F kepada pemilik berdaftar tanah untuk memberitahunya bahawa
tindakan di bawah seksyen 128 dan 129 Kanun Tanah Negara akan diambil bila-bila masa selepas tamatnya
tempoh 6 bulan dari tarikh penyampaian notis tersebut. Pentadbir Tanah
disyorkan mengambil tindakan di bawah seksyen 129 Kanun Tanah Negara 1965
selepas tamatnya tempoh 6 bulan itu.
6. Peruntukan di bawah
seksyen 129 Kanun Tanah Negara memberikan tiga pilihan kepada Pentadbir Tanah
jika sesuatu pelanggaran syarat itu berterusan selepas beliau mengadakan
siasatan berikutan dengan pengeluaran notis dalam Borang 7B. Jika berpatutan,
Pentadbir Tanah bolehlah memberi masa tambahan kepada tuanpunya tanah yang
berkenaan untuk meremedi pelanggaran syarat itu, atau jika ada arahan dari
Pihak Berkuasa Negeri, beliau hendaklah mengambil milik secara sementara di
bawah Kanun Tanah Negara perenggan 129(4)(c) atau 129(5)(b), atau beliau terus
membuat perintah perampasan.
7. Peruntukan-peruntukan
mengenai pemilikan sementara adalah dinyatakan dalam subseksyen 129(6) Kanun
Tanah Negara 1965. Tujuan pemilikan sementara ini adalah untuk memberi kuasa
kepada Pihak Berkuasa negeri untuk meremedi pelanggaran syarat itu bagi pihak tuanpunya
tanah melalui apa-apa cara yang difikirkannya sesuai. Pengendorsan mengenai
pemilikan sementara hendaklah dibuat dalam dokumen hakmilik daftar.
8. Selepas pelanggaran
syarat tersebut diremedi, tanah itu hendaklah dikembalikan semula kepada
pemilik berdaftar tanah dengan syarat tanah tersebut diselenggarakan dengan
baik dan kesemua atau sebahagian kos yang terlibat dibayar kembali, sama ada
sekali gus atau secara ansuran. Pengendorsan di perenggan 7 seterusnya
hendaklah dibatalkan oleh Pentadbir Tanah. Jika syarat-syarat ini tidak
dipenuhi, maka Pentadbir Tanah hendaklah melaporkan kepada Pihak Berkuasa
Negeri dan sekiranya Pihak Berkuasa Negeri berpuas hati bahawa tanah tersebut
tidak diselenggarakan dengan baik, maka arahan akan dibuat untuk
mengisytiharkan bahawa tanah tersebut adalah dirampas di bawah perenggan
129(6)(c) Kanun Tanah Negara 1965
9. Oleh demikian, saya
mencadangkan satu Jawatankuasa Khas Teknikal Dan Manual Prosedur Kerja (MPK)
Pelaksanaan Tindakan Penguatkuasaan Pelanggaran Syarat Nyata Negeri hendaklah ditubuhkan
untuk menyelesaikan perkara dan isu pelanggaran syarat nyata yang berbangkit (seperti lampiran).
10. Selain itu juga, dengan adanya jawatankuasa Dan Manual Prosedur Kerja (MPK) tersebut dapat menyelesaikan perkara dan isu berbangkit
berkaitan ‘KAEDAH/DASAR BERKENAAN PENGENAAN KADAR DENDA DI ATAS PELANGGARAN SYARAT
NYATA TANAH’ adalah merujuk seksyen 127 (1A) (b) dan seksyen 14 (1) (ja):
127. Liability to forfeiture for breach of
condition
(1A) (b) Upon failure by the proprietor to show cause
to the satisfaction of the Land Administrator, the Land Administrator may make
an order for the payment of a fine of not less than five hundred ringgit, and
in the case of a continuing breach, a further fine of not less than one hundred
ringgit for each day during which the breach continues
14. Power
of State Authority to make rules.
(1)
Subject to sub-section (2), the State Authority may make rules generally for
carrying out the objects and purposes of this Act within the State, and in
particular, but without prejudice to the generality of the foregoing, may by
such rules make provision with respect to-
(ja) the
offences which may be compounded and the method and procedure for compounding
such offences;
11. Berikut adalah contoh cadangan kadar bayaran denda yang boleh dikenakan ke atas semua tanah yang terlibat pelanggaran syarat nyata selepas berkuatkuasanya peraturan ini (setelah dibuat pindaan Penang Land Rule) adalah seperti berikut:
(i) 10% untuk penanaman
getah; (ii) 10% untuk penanaman tanaman selain getah; (iii) 10% untuk penanaman padi, nipah dan sagu
sahaja; (iv) 10% untuk bangunan berhubung dengan kediaman
tujuan sahaja; (v) 10% untuk bangunan berhubung dengan
perniagaan atau tujuan komersial; (vi) 10% Untuk tujuan perindustrian; dan (vii) 10% Untuk tujuan lain |
nilai pasaran sebagai ditentukan oleh Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta JPPH |
(Walaubagaimanpun Pentadbir
Tanah hendaklah memerintahkan supaya denda yang tidak kurang dari RM500.00
dikenakan menurut subseksyen 127(1A) Kanun Tanah Negara.)
12. Jawatankuasa ini
juga boleh mempertimbangkan cadangan ‘Garis Panduan’ pengurangan kadar denda
ke atas semua tanah yang terlibat pelanggaran syarat nyata, Contoh
seperti berikut:
i.
Pengurangan sehingga 25% ke atas tanah yang
ditanam dengan getah, kelapa dan buah-buahan yang tidak ditanam semula.
ii.
Pengurangan sehingga 25% ke atas semua tanah
ditanam semula dengan getah, kelapa sawit, kelapa atau pokok buah-buahan di
bawah mana-mana sekim sejak 6 tahun berakhir atau kurang.
iii.
Pengurangan sehingga 25% ke atas semua tanah yang terdapat bangunan-bangunan
yang tertakluk kepada ‘Zon Khas’.
iv.
a) Pengurangan sehingga 75% ke atas tanah-tanah
yang diwartakan sebagai tanah bukit yang tertakluk kepada "Land
Conservation Act, 1960".
b) Pengurangan
sehingga 50% ke atas tanah bandar yang digunakan untuk pertanian yang tertakluk
kepada "Land Conservation Act, 1960".
c) Pengurangan
nominal (tidak kurang dari RM500.00 dikenakan menurut subseksyen 127(1A) Kanun
Tanah Negara) tanah-tanah milik yang digunakan untuk kawasan perkuburan tidak
terlibat dengan kadar semakan cukai baru kecuali bangunan yang digunakan bukan
untuk tujuan kegunaan keugamaan dan perkuburan.
v.
Pengurangan nominal (tidak kurang dari
RM500.00 dikenakan menurut subseksyen 127(1A) Kanun Tanah Negara) ke atas tanah-tanah
yang telah diketepikan atau dizonkan untuk tujuan awam termasuk jalan
persendirian dan yang digunakan oleh orang ramai.
vi.
Pengurangan nominal (tidak kurang dari
RM500.00 dikenakan menurut subseksyen 127(1A) Kanun Tanah Negara) ke atas tanah
yang luasnya kurang daripada 100 kaki persegi.
vii.
Pengurangan sehingga 75% ke atas tanah-tanah
sawah yang tidak ditanam semula selama 3 tahun atau lebih.
viii.
Pengurangan sehingga 25% ke atas tanah-tanah
yang mana tuan-tuan tanah yang menghadapi kesusahan disebabkan:
a) Kemiskinan
dan kurang hasil (pendapatan) daripada tanah;
b) Kemiskinan
dan tanah terlalu kecil yang tidak dapat dimajukan dengan sendirinya.
ix.
Pengurangan sehingga 25% ke atas tanah-tanah
bandar yang tidak dapat dimajukan disebabkan:
a) Terdapat setinggan - 5 buah
ke atas bagi satu ekar;
b) Tiada jalan masuk;
c) Tiada bekalan air/elektrik.
x.
Pengurangan sehingga 25% ke atas tanah yang
dimiliki oleh badan-badan pertubuhan Kebajikan seperti Temple, Pertubuhan
Ugama, Sekolah dan lain-lain. Kategori ini dibahagikan kepada 2 bahagian:
a) Pendapatan
yang tidak mencukupi;
b) Tanpa
hasil.
xi.
Sekim perumahan:
a) Sebuah
rumah di atas lebih satu lot dengan mengenakan pengurangan nominal (tidak
kurang dari RM500.00 dikenakan menurut subseksyen 127(1A) Kanun Tanah Negara).
b) Pembangunan
bercampur telah diluluskan tetapi belum dibina lagi.
xii.
Pengurangan sehingga 50% ke atas syarat
kegunaan tanah untuk perniagaan tetapi sepenuhnya dijadikan kediaman.
(Walaubagaimanpun Pentadbir
Tanah hendaklah memerintahkan supaya kadar pengurangan denda yang tidak kurang
dari RM500.00 dikenakan menurut subseksyen 127(1A) Kanun Tanah Negara.)
13. Jawatankuasa ini
juga, boleh membuat tindakan pemutihan untuk menyelesaikan perkara dan isu pelanggaran syarat nyata akibat
‘terhenti dari tertanggung’ sekiranya tiada apa jua tindakan telah
diambil sebelum tamatnya tempoh 12 tahun bermulanya dan tarikh bilamana
pelanggaran itu berbangkit merujuk seksyen 127,(3)(b):
127. Liability to forfeiture for breach of
condition:
(3) Land which
has become liable to forfeiture under this section for breach of any condition
shall cease to be so liable if-
(b) in the case
of a condition subject to fixed term, no action has been taken with respect to
the breach under section 128 or 129 before the expiry of a period of twelve
years beginning with the date on which the breach arose.
Perkara Untuk Tindakan Pejabat:
Pentadbiran ini dapat membuat
Kertas Cadangan
Khas/khusus kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) untuk mewujudkan penubuhan jawatankuasa khas dan Manual Prosedur Kerja (MPK) di atas.
Sehubungan itu, saya sertakan
draf Jawatankuasa
Khas Teknikal Tindakan Penguatkuasaan Pelanggaran Syarat Nyata Negeri seperti dilampiran untuk tindakan selanjutnya. Pentadbiran ini bolehlah merujuk perkara ini
kepada YB Penasihat Undang-Undang Negeri (PUUN) kerana cadangan jawatankuasa
ini berkaitan dengan isu perundangan kerajaan negeri.
GARIS PANDUAN
PENUBUHAN DAN PERANAN
JAWATANKUASA KHAS TEKNIKAL TINDAKAN
PENGUATKUASAAN PELANGGARAN SYARAT NYATA NEGERI PULAU PINANG NEGERI
KANDUNGAN
1.0 PENUBUHAN
JAWATANKUASA
2.0 KEANGGOTAAN
JAWATANKUASA
3.0 KEKERAPAN MESYUARAT
4.0 LAPORAN MESYUARAT
5.0 BIDANG TUGAS
JAWATANKUASA
6.0 PERTANYAAN
GARIS PANDUAN PENUBUHAN DAN PERANAN
JAWATANKUASA
KHAS TEKNIKAL TINDAKAN PENGUATKUASAAN PELANGGARAN SYARAT NYATA NEGERI PULAU PINANG NEGERI
1.0 PENUBUHAN
JAWATANKUASA
Satu Jawatankuasa
Khas Teknikal Tindakan Penguatkuasaan Pelanggaran Syarat Nyata Negeri hendaklah ditubuhkan
untuk menyelesaikan isu berkaitan menyelesaikan perkara dan isu berbangkit pelanggaran syarat nyata di bawah Kanun Tanah Negara.
Di antaranya
terdapat masalah berhubung kaedah/dasar berkenaan pengenaan kadar denda pelanggaran syarat nyata (seksyen 127 (1A) (b) Kanun Tanah Negara); ‘Garis Panduan’ pengurangan
kadar denda ke atas semua tanah yang terlibat pelanggaran syarat nyata; dan tindakan pemutihan untuk menyelesaikan perkara dan isu pelanggaran syarat nyata akibat ‘terhenti dari
tertanggung’ sekiranya tiada apa jua tindakan telah diambil sebelum tamatnya
tempoh 12 tahun bermulanya dan tarikh bilamana pelanggaran itu berbangkit
merujuk seksyen 127,(3)(b) Kanun Tanah Negara oleh Pentadbir Tanah Daerah (PDT), serta
jabatan-jabatan teknikal dan agensi-agensi kerajaan berkaitan.
Penyelarasan
hendaklah dibuat oleh jawatankuasa ini bagi mematuhi peruntukan undang-undang
dan dasar-dasar kerajaan semasa.
2.0 KEANGGOTAAN JAWATANKUASA
2.1 Jawatankuasa
ini, kecuali jawatan Setiausaha, hendaklah dianggotai oleh semua ketua/wakil
jabatan teknikal dan agensi Kerajaan yang berkenaan. Jawatankuasa ini terdiri
dari:
(i) Pengerusi (Dicadangkan Pengarah Tanah dan
Galian)
(ii) Timbalan Pengerusi (Dicadangkan Timbalan
Pengarah Tanah dan Galian)
(iii) Setiausaha (Dicadangkan Ketua/Penolong
Pengarah
Tanah dan Galian)
(iv) Ahli-Ahli
(Dicadangkan):
- Pentadbir Tanah DBD.
- Pentadbir Tanah DTL.
- Pentadbir Tanah SPS.
- Pentadbir Tanah SPT.
- Pentadbir Tanah SPU.
- Wakil-wakil jabatan
teknikal ditentukan oleh Pengerusi.
- Lain-lain wakil agensi
Kerajaan ditentukan oleh Pengerusi.
2.2 Majlis
Mesyuarat Kerajaan hendaklah melantik dan memilih Pengerusi, Timbalan Pengerusi
dan Ahli-Ahli Jawatankuasa. Kehadiran ahli mesyuart khas hendaklah tidak kurang
daripada dua per tiga (2/3).
2.3 Pengerusi
hendaklah melantik Setiausaha dari jabatan sendiri atau jabatan lain.
2.4 Jawatankuasa
ini hendaklah dipilih mengikut keperluan semasa.
(i) Pengerusi
(ii) Timbalan Pengerusi
(iii) Setiausaha
(iv) Ahli-Ahli
3.0 KEKERAPAN MESYUARAT
Mesyaurat Jawatankuasa hendaklah diadakan (sekiranya perlu) jika
terdapat isu-isu berbangkit pelanggaran
syarat nyata
di bawah Kanun Tanah Negara dan kehadiran ahli
mesyarat hendaklah tidak kurang daripada dua per tiga (2/3).
4.0 LAPORAN MESYUARAT
Laporan mesyuarat hendaklah dikemukakan dalam tahun semasa kepada Majlis Mesyuarat
Kerajaan.
5.0 BIDANG TUGAS
JAWATANKUASA
5.1 Memantau
dan mengawasi prestasi isu berkaitan menyelesaikan perkara dan isu berbangkit pelanggaran syarat nyata di bawah Kanun Tanah Negara:
5.2 Bertindak
sebagai pengantara perhubungan di antara Kerajaan Negeri dan pihak
berkepentingan mengenai isu berkaitan menyelesaikan perkara dan isu berbangkit pelanggaran syarat nyata di bawah Kanun Tanah Negara dalam mencari penyelesaian bersama mengenai isu berkaitan:
5.3 Menimbangkan
dan menyelaras secara bersama isu berkaitan menyelesaikan perkara dan isu berbangkit
pelanggaran syarat nyata di bawah Kanun Tanah
Negara.
5.4 Membantu
agensi Kerajaan Negeri (Pentadbir Tanah) berhubung isu berkaitan menyelesaikan perkara
dan isu berbangkit pelanggaran
syarat nyata
di bawah Kanun Tanah Negara.
5.5 Mengemukakan
apa jua pandangan dan cadangan lain kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan.
5.6 Membantu Majlis Mesyuarat Kerajaan ke arah pentadbiran baik, terurus dan
dinamik serta mencapai hasrat ‘Dasar Negeri’.
5.7 Membantu
Majlis Mesyuarat Kerajaan membuat dasar-dasar kerajaan selaras peruntukkan
undang-undang semasa dan tadbir urus teratur secara bersama serta adil kepada
pihak berkepentingan.
6.0 PERTANYAAN
Sebarang pertanyaan mengenai perlaksanaan Jawatankuasa ini
bolehlah menghubungi jabatan berikut:
(a)
Pengarah,
Pejabat Pengarah Tanah dan Galian
Tiada ulasan:
Catat Ulasan