Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:
1. ‘PEKELILING KETUA
PENGARAH TANAH DAN GALIAN PERSEKUTUAN BIL. 2 TAHUN 2010’ ialah ‘Garis Panduan
Penetapan Lebar Rizab Sungai Yang Seragam Bagi Sungai-sungai Yang Tidak Diwartakan’
(seperti lampiran).
2. ‘SURAT
EDARAN KETUA PENGARAH TANAH DAN GALIAN PERSEKUTUAN BIL.3/2021: AMALAN PEWARTAAN
SUNGAI, TASIK ATAU MATA AIR DI BAWAH SUBSEKSYEN 13(1)(ii) KANUN TANAH NEGARA
[AKTA 828] (seperti lampiran).
Perkara Berkaitan Pentadbiran Tanah
1. Didapati Pihak Berkuasa
Negeri (PBN) menggunakan subseksyen 13(1)(ii)(a) KTN untuk merizabkan
sungai-sungai di sesebuah negeri untuk maksud awam sedangkan kuasa di bawah
seksyen 13 KTN itu adalah merujuk kepada perwakilan kuasa PBN kepada Pengarah
Negeri dan lain-lain pegawai serta syarat-syarat dan had perwakilan kuasa
tersebut.
2. Justeru itu, Seksyen 5 KTN mentafsirkan "tanah
rizab" ertinya tanah yang buat masa itu dirizabkan untuk tujuan awam
selaras dengan peruntukan-peruntukan seksyen 62 KTN atau mana-mana undang-undang
tanah terdahulu dan sekiranya perizaban tersebut tidak melalui proses di bawah
seksyen 62 KTN, maka tanah tersebut tidak boleh dikategorikan sebagai tanah
rizab.
3. Oleh demikian,
pentadbitan PTG adalah dimohon untuk menyelaraskan kembali perkara yang
berkaitan dengan pewartaan sumber air antara Enakmen Air Negeri-Negeri dengan
peruntukan seksyen 13 KTN supaya tidak berlaku kesilapan dalam tindakan
pewartaan kerana tujuan atau maksud pewartaan adalah berbeza di bawah kedua-dua
sumber perundangan tersebut. Sungai atau sumber-sumber air yang Iain boleh
diwartakan mengikut peruntukan yang terkandung di dalam Enakmen-enakmen Air
Negeri yang sedang berkuatkuasa dan pewartaan tersebut tidak menjadikan sungai
atau sumber-sumber air itu sebagai tanah rizab di bawah KTN.
4. Sehubungan itu, untuk
maksud merizabkan tanah iaitu sungai atau aliran air yang terletak di atas
tanah Kerajaan, Pihak Berkuasa Air, PTG atau Pentadbir Tanah boleh merujuk
kepada Pekeliling Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan Bilangan 2/2010
untuk panduan pelaksanaan seperti lampiran.
5. Keperluan pengwartaan tanah Negeri yang berhampiran dengan sungai dijadikan sebagai rizab sungai di antara lainnya akan dapat mengurangkan beberapa masalah yang dihadapi. Sebagai contoh terdapat kesukaran dalam melaksanakan kerja-kerja operasi dan pemuliharaan sungai, kurangnya pengawalan terhadap penggunaan tanah di sepanjang jaluran sungai bagi tujuan pertanian atau pun tujuan lain dan juga pembinaan struktur tanpa kawalan yang rapi merentasi sungai dan di dalam sungai.
6. Kebenaran
undang-undang yang berkaitan dengan kuasa reservasi terhadap tanah negeri di
dalam Seksyen 62 Kanun Tanah Negara (Akta 56 tahun 1965). Menurut Kanun Tanah
Negara, 'Rizab Tanah' bermaksud tanah yang disimpan pada masa berkenaan bagi
tujuan kegunaan awam berdasarkan kepada undang-undang yang dibenarkan di dalam
Seksyen 62 atau dari mana-mana undang-undang tanah yang terdahulu. Seksyen 62
dari Kanun Tanah Negara menyatakan bahawa Pihak Berkuasa Negeri iaitu yang
dikenali sebagai Pemerintah atau Kerajaan bagi negeri boleh menyatakan
mana-mana tanah Negeri sebagai tanah simpanan untuk sebarang kegunaan awam
dengan pemberitahuan dalam pengwartaan. Pemberitahuan tersebut perlu
menerangkan pengertian rizab tanah, menerangkan tujuan bagi merizabkan tanah
tersebut, dan melantik pegawai yang mengawal tanah rizab tersebut.
Pemberitahuan itu sendiri menjadi bukti yang pasti bahawa tanah yang diterangkan
itu perlu dirizabkan bagi tujuan kegunaan awam.
7. Pihak
JPS perlu mengambil tindakan yang sewajarnya untuk mewartakan jaluran sungai
sebagai rizab sungai dan dengan itu JPS mempunyai hak pengawalan terhadap rizab
sungai. Kertas maklumat mengenai fungsi dan keperluan pengwartaan rizab sungai
hendaklah disediakan dan dikemukakan kepada Kerajaan Negeri melalui Pengarah
Jabatan Pengairan dan Saliran Negeri.
Perkara Untuk Tindakan Pentadbiran Tanah:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan