Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:
1. Seksyen 380.(1). Kanun
Tanah Negara 1965:
380. Correction of errors in documents of title, etc.
(1) Where the Registrar is satisfied-
(a) that any
document of title has been registered or issued in the wrong name, or contains
any misdescription of land or boundaries, or other error or omission, or
(b) that any
memorial or other entry has been made in error on any document of title or other
instrument relating to land, or
(c) that any memorial or other entry made on any such document of title
or instrument itself contains any error or omission,
he may, subject to sub-sections (2) and (3), make such correction on the
document or interest in question as may be appropriate in the circumstances of
the case.
2. Seksyen 380.(1). Kanun Tanah Negara 1965:
381. Cancellation of obsolete entries, and bringing of documents of
title up to date.
(1) Where the Registrar is satisfied-
(a) that any
condition or restriction in interest contained in any document of title has
become obsolete, or
(b) that any memorial or entry on any document of title or other
instrument relating to land relates to a matter which has ceased to be
effective,
he may delete the said condition or restriction or, as the case may be,
cancel the said memorial or entry:
Provided
that the power conferred by paragraph (b) is a residual power only, and, where
the circumstances in which any particular memorial or other entry may be cancelled
are specified in any other provision of this Act, shall not be exercisable in
respect of that memorial or entry.
3. ‘Peraturan / Kaedah Tanah Negeri’.
4. Pekeliling Pesuruhjaya Tanah Persekutuan Bil. 1/2015;
‘PANDUAN BERHUBUNG PEMBETULAN KESILAPAN DALAM SURATCARA URUSNIAGA DAN
DOKUMEN HAKMILIK DI BAWAH SEKSYEN 380 DAN TINDAKAN DI BAWAH SEKSYEN 381 KANUN
TANAH NEGARA’.
Perkara Berkaitan Dengan Pentadbiran Tanah:
1. Berdasarkan pemerhatian, adalah dinasihatkan semua Pendaftar
Hakmilik dan Pentadbir Tanah berhubung dengan cara mengendalikan pembetulan
kesilapan (errors) dalam suratcara urusniaga dan dokumen hakmilik yang
dibenarkan di bawah seksyen 380 Kanun Tanah Negara yang telah dilakukan oleh
pihak-pihak yang terlibat dalam urusniaga atau oleh Pendaftar Hakmilik atau
Pentadbir Tanah sendiri, seperti dalam proses kutipan data semasa pembangunan
Sistem Pendaftaran Tanah Berkomputer. Perkara ini juga bertujuan untuk
menjelaskan tindakan yang boleh dibuat mengikut seksyen 381 Kanun Tanah Negara.
2. Berikut adalah kesilapan di bawah seksyen 380(1) Kanun Tanah
Negara 1965 yang boleh dibetulkan:
Bil. |
Kesilapan |
Tindakan |
|
01.
02. |
Dokumen
Hakmilik: i) Ejaan nama
tuan punya dan nombor dokumen pengenalan dirinya; ii) Perihal
tanah itu atau sempadannya; iii) Ingatan
atau catatan; iv) Kesilapan atau ketinggalan lain (bergantung setakat
mana bentuk kesilapan atau ketinggalan tersebut).
Dokumen suratcara
urusan iaitu ingatan atau catatan. |
1.
Dalam
Sistem Pendaftaran Tanah Berkomputer melalui seksyen 5A(3)(a) dan Jadual
Keempat Belas Kanun Tanah Negara, sistem akan menjana nombor perserahan
urusan pembetulan ini. Alasan pembetulan yang terperinci hendaklah dinyatakan
oleh kerani kemasukan dalam ruangan yang disediakan. Bagi pembetulan yang
melibatkan hakmilik berkomputer, Pendaftar perlulah menyemak alasan
pembetulan yang tertera dalam dokumen verifikasi dan hanya membuat keputusan
mendaftarkan urusan pembetulan itu setelah beliau berpuas hati dengan alasan
yang dinyatakan. 2.
Bagi
hakmilik berbentuk manual, pembetulan kemudiannya dibuat dengan membatalkan
ayat atau perkataan yang salah dan menggantikannya dengan ayat atau perkataan
yang betul. Justeru itu dinyatakan dalam perenggan 12, seksyen 382(2) Kanun
Tanah Negara melarang sesuatu pembetulan dibuat mengikut seksyen 380 dengan
cara memadamkan perkataan atau angka atau cara lain sehingga menyebabkan
perkataan atau angka itu tidak boleh dibaca |
|
|
Catatan: Penggunaan
kuasa-kuasa di bawah seksyen 380(1) Kanun Tanah Negara bagi tanah di bawah
hakmilik Pejabat Tanah mungkin tertakluk kepada suatu arahan Pengarah Tanah
dan Galian Negeri mengikut seksyen 380(2). Ini bermakna bahawa jika arahan
sedemikian wujud, Pentadbir Tanah tidaklah boleh membuat pembetulan tanpa
mendapat kebenaran terlebih dahulu daripada Pengarah Tanah dan Galian Negeri.
Menurut seksyen 380(3), pembetulan yang melibatkan pelan tanah dalam sesuatu
dokumen hakmilik hanya boleh dilakukan selepas mendapat kebenaran Pengarah
Tanah dan Galian Negeri. Namun begitu, kebenaran ini tidak perlu bagi apa-apa
kemasukan yang dibuat oleh Pentadbir Tanah ke atas hakmilik selaras dengan
pembetulan yang dibuat ke atas pelan akui yang berhubungan dengannya oleh
Pengarah Ukur dan Pemetaan Negeri menurut seksyen 396A Kanun Tanah Negara. |
||
3. Justeru itu,
kuasa-kuasa pembetulan di bawah seksyen 380(1) itu tidaklah boleh digunakan
bagi tujuan mengubah nama tuan punya yang sepatutnya dibuat di bawah seksyen
378. Pendaftar Hakmilik atau Pentadbir Tanah hanya diberi kuasa di bawah
seksyen 380(1) untuk membetulkan kesilapan sahaja dan sebarang pertukaran
terhadap nama tuan punya yang telah dicatatkan dengan betulnya dalam dokumen
hakmilik bukanlah satu kesilapan yang boleh dibuat pembetulan oleh Pendaftar
Hakmilik atau Pentadbir Tanah.
4. Manakala, berhubung
pemotongan syarat nyata dan sekatan yang tidak dipakai lagi atau ingatan dan
catatan yang tidak berkuat kuasa lagi menurut seksyen 381 Kanun Tanah Negara.
Berikut adalah tindakan
yang
boleh dibetulkan:
Bil. |
Perkara |
Tindakan |
|
01. |
Tindakan memotong syarat atau sekatan kepentingan yang
tidak dipakai lagi atau membatalkan ingatan atau catatan yang tidak berkuatkuasa
lagi yang melibatkan hakmilik berbentuk manual. |
Kehendak-kehendak seksyen 382 Kanun Tanah Negara
seperti di bawah ini hendaklah dipatuhi, iaitu: i)
Pembatalan
sesuatu ingatan atau catatan janganlah dilakukan sehingga ianya tidak dapat
dibaca lagi; ii) Catatan mengenai alasan pembatalan hendaklah dibuat
dalam dokumen hakmilik atau dalam suratcara itu dan ianya hendaklah disahkan
dengan menandatangan, menurunkan meterai dan mencatatkan tarikh. |
|
|
Catatan: Tindakan membatalkan sesuatu ingatan
atau catatan di dalam dokumen hakmilik dan suratcara yang berkaitan hendaklah
juga dilakukan jika ingatan atau catatan itu tidak berkuat kuasa lagi. Buku
rekod seperti ‘Buku Catatan Pembetulan’ tidak perlu diadakan bagi pemotongan
atau pembatalan kerana sesuatu syarat, sekatan kepentingan atau ingatan yang
tidak dipakai atau yang tidak berkuat kuasa lagi itu mempunyai penerangannya
sendiri. Dalam Sistem Pendaftaran Tanah Berkomputer melalui seksyen 5A(3)(a)
dan Jadual Keempat Belas Kanun Tanah Negara 1965, sistem akan menjana nombor
perserahan urusan pembatalan ini. Bagi pembatalan yang melibatkan hakmilik
berkomputer, Pendaftar perlulah menyemak alasan pembatalan yang tertera dalam
dokumen verifikasi dan hanya membuat keputusan mendaftarkan urusan pembatalan
itu setelah beliau berpuas hati dengan alasan yang dinyatakan. |
||
5. Sehubungan itu, perlu
juga diingatkan bahawa sebagaimana dinyatakan dalam proviso kepada
seksyen 381(1), penggunaan peruntukan seksyen 381 ini bagi pembatalan apa-apa
ingatan atau catatan atas hakmilik atau suratcara lain berkaitan tanah hanyalah
sebagai menjalankan kuasa baki (residual) sahaja dan sekiranya
peruntukan tentang pembatalan ada diperuntukkan dalam seksyen lain, maka peruntukan
seksyen tersebut hendaklah digunakan bagi tujuan pembatalan dan bukannya
berdasarkan peruntukan seksyen 381 ini, berikut adalah contoh;
Bil. |
Endosan |
Pembatalan Endosan |
01. |
Kaveat persendirian yang luput selepas 6 tahun. |
Dibuat berdasarkan peruntukan seksyen 328. Kanun Tanah
Negara 1965. |
02. |
‘Form / borang di bawah Peraturan / Kaedah Tanah Negeri’; Seksyen 97(2), 128(2), 129(3) Kanun Tanah Negara 1965. |
‘Form / borang di bawah Peraturan / Kaedah Tanah Negeri’; …‘comply with section 99 of the National
Land Code’. |
03. |
‘Form / borang di bawah Peraturan / Kaedah Tanah Negeri’; Seksyen 124A(3), 137(2), 142(2), 148(2),
197(3), 200(2), 203(3), 204A(3) Kanun Tanah Negara 1965. |
‘Form / borang di bawah Peraturan / Kaedah Tanah Negeri’; Seksyen 138(5), 143(5), 149(5), 198(5)(b),
201(5)(b), 204E(5)(b), 204F(2) Kanun Tanah Negara 1965.
|
04. |
Warta seksyen 4
Akta Pengambilan Balik Tanah 1960 yang luput selepas 12 bulan. |
Dibuat berdasarkan peruntukan seksyen 4(3) Akta
Pengambilan Balik Tanah 1960. |
05. |
Warta seksyen 8
Akta Pengambilan Balik Tanah 1960 yang luput selepas 2 tahun. |
Dibuat berdasarkan
peruntukan seksyen 8(4) Akta Pengambilan Balik Tanah 1960. |
6. Walaubagaimanapun, terdapat endosan usang/lama di dalam hakmilik di bawah
seksyen 97 (2) Kanun Tanah Negara 1965 rujuk jadual di atas bil. 02. yang dibiarkan
oleh Pendaftar
Hakmilik dan Pentadbir Tanah serta tidak diambil tindakan
sepatutnya. Merujuk seksyen 8. Akta Had Masa 1953 tindakan tersebut tidak boleh
diambil selepas tamat tempoh satu tahun:
Had masa bagi
tindakan tertentu mengenai perkara hasil
8. Sesuatu tindakan—
(a) untuk mengetepikan apa-apa jualan menurut perintah
Pemungut atau mana-mana pegawai hasil lain;
(b) untuk mengetepikan apa-apa jualan bagi mendapatkan
tunggakan hasil Kerajaan atau hasil Negeri atau bagi mendapatkan bayaran
apa-apa tuntutan yang boleh didapatkan sebagai tunggakan sedemikian;
(c) untuk mengetepikan apa-apa penahanan, pajakan, atau
pemindahan sesuatu harta tak alih oleh pihak berkuasa hasil bagi mendapatkan
tunggakan hasil Kerajaan atau Negeri;
(d) terhadap Kerajaan atau Kerajaan mana-mana Negeri
untuk mendapatkan kembali wang yang dibayar dengan protes bagi menyelesaikan
sesuatu tuntutan yang dibuat oleh pihak berkuasa hasil oleh sebab tunggakan
hasil atau oleh sebab tuntutan yang boleh
didapatkan sebagai tunggakan sedemikian,
tidak
boleh dibawa selepas tamatnya tempoh satu tahun dari tarikh jualan itu disahkan
atau selainnya telah menjadi terakhir atau muktamad sekiranya tindakan itu
tidak dibawa atau apabila penahanan itu terhenti atau pemindahan atau bayaran
dibuat, mengikut mana-mana yang berkenaan.
7. Sehubungan itu Pentadbiran ini bolehlah merujuk
perkara ini kepada YB Penasihat Undang-Undang Negeri (PUUN). Sekiranya perlu bolehlah
merujuk juga kepada Jabatan Audit Negara kerana Cukai Tanah / Cukai Petak
adalah ‘wang awam’ merujuk seksyen 2(2) Akta Audit 1957, iaitu:
Tafsiran
2. (2) Walau apa
pun peruntukan dalam subseksyen 1(2), dalam pemakaiannya bagi Akta ini,
ungkapan “wang awam” termasuklah wang yang diterima oleh atau untuk mana-mana
pihak berkuasa awam yang ditubuhkan di bawah undang-undang Persekutuan atau
Negeri dan ungkapan “simpanan awam” meliputi catel yang menjadi harta atau
berada dalam milik atau di bawah kawalan mana-mana pihak berkuasa sedemikian.
8. Oleh demikian, had kuasa
di bawah seksyen 380. dan 381. Kanun Tanah Negara 1965 adalah kuasa-kuasa
pembetulan, pemotongan dan pembatalan yang dimaksudkan dalam
perenggan-perenggan di atas tidaklah boleh digunakan untuk membatalkan sesuatu
dokumen hakmilik atau mengisytiharkannya sebagai tidak sah. Pendaftar Hakmilik
atau Pentadbir Tanah juga tidak mempunyai kuasa untuk membatalkan sesuatu
suratcara urusan yang telah didaftarkan atau mengisytiharkannya sebagai tidak
sah. Bagi kesilapan-kesilapan seperti ini, tindakan di bawah seksyen 419 Kanun
Tanah Negara hendaklah diambil iaitu merujuk perkara itu ke Mahkamah Tinggi
supaya diisytiharkan dokumen hakmilik atau suratcara urusan itu sebagai tidak
sah.
Perkara Untuk Tindakan Pentadbiran Tanah:
Pentadbiran ini dapat menasihati
Pentadbir Tanah dan Pendaftar Hakmilik untuk membuat tindakan di bawah seksyen 380. dan 381.
Kanun Tanah Negara 1965 dengan tepat dan mematuhi
kehendak Undang-undang dan Pekeliling-pekeliling
berkaitan. Sekiranya perlu mengeluarkan suatu arahan Pengarah Tanah dan Galian
Negeri terkini selaras mengikut seksyen 380(2) Kanun Tanah Negara 1965.
Sehubungan itu, saya mencadangkan
pentadbiran tanah untuk membuat kursus/bengkel/seminar dengan kerjasama Institut
Tanah dan Ukur Negara (INSTUN) kepada Pentadbir-pentadbir Tanah dan Pendaftar-pendaftar
Hakmilik dalam memahami proses tindakan tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan