Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:
1. Seksyen 15.
Kuasa am Pengarah Negeri, dll, Kanun Tanah Negara 1965:
15. General powers of State Director, etc.
(1) The State Director, the Registrar, and any Land Administrator, may
for the purposes of this Act (and without prejudice to the exercise of any
powers conferred upon him by any other written law)-
(a) at all reasonable times have free access to, and enter upon, any
land in the State;
(b) conduct enquiries in accordance with the provisions of Chapter 4;
(c) administer oaths and affirmations, examine any witness on oath or
affirmation, summon any person before him, take and record the evidence of any
such person and award costs to any person appearing and giving evidence before
him;
(d)
with the approval of the State Secretary, inspect and take copies of any documents
available in any public office in the State;
(e) by a notice
in Form 2B, require any person or body-
(i) to produce for inspection any document of title, or other document
relating to land, in his possession or control;
[Am. Act A1104]
(ii) to give him such information as that person or body may possess as
to the whereabouts of any such document, and take copies of, or extracts from,
any such document; or
[Am. Act A1104]
(iii) to produce the issue document of title for the purpose of
standardization of the express conditions and restrictions in interest under
section 381A:
[Ins. Act A1104]
Provided that no person or body shall be compelled by virtue of this
paragraph to produce any document which he could not be compelled to produce on
the trial of a suit;
(f)
require any application made to him pursuant to the provisions of this Act to
be supported by such affidavit or statutory declaration as he may consider
necessary or proper;
(g) exercise all other powers conferred on him by this Act, and all such
powers ancillary or incidental thereto as may be reasonably necessary to carry
out the purposes of this Act.
(2) The
Director of Survey and Mapping, the Deputy Director of Survey and Mapping and
Mapping and any other Survey Officer may for the purposes of this Act (and
without prejudice to the exercise of any powers conferred upon him by any other
written law) exercise any of the powers referred to in paragraphs (a), (e) and (g)
of sub-section (1).
(3) Any
other officer appointed under sub-section (1) of section 12 and authorised by
the State Director either generally or specially in that behalf may for the
purposes of this Act exercise such of the powers referred to in paragraphs (a) to
(f) of sub-section (1) as are specified in the authorisation.
Perkara Berkaitan Dengan Pentadbiran Tanah:
1. Tatacara proses
penyediaan ‘Kertas Mesyuarat Jawatankuasa Tanah Negeri’
sering menghadapi masalah
kelewatan kerana beberapa kelemahan dan ketidak akuran. Oleh itu, pihak yang
memainkan peranan penting dalam isu ini adalah Pentadbir Tanah Daerah (PTD) kerana
terlibat dalam kerja penyediaan kertas-kertas permohonan tanah, pelan dan untuk
disemak oleh Pengarah PTG. Hasil daripada keperluan semasa, Kertas
Mesyuarat Jawatankuasa Tanah Negeri telah dipertambah baikan bagi tujuan memperkemaskan
penyediaan kertas. Diantara dengan memasukkan kronologi permohonan dalam Kertas
Mesyuarat Jawatankuasa Tanah Negeri yang disediakan. Sekiranya terdapat jabatan teknikal yang tidak dapat
mengemukakan ulasan mengikut tempoh yang telah ditetapkan, Kertas JKTN tersebut
hendaklah dibentangkan juga dalam Mesyuarat JKTN. Jabatan teknikal tersebut
akan dijemput untuk memberi ulasan dalam Mesyuarat JKTN (sekiranya perlu).
Tujuan tindakan ini dibuat adalah Y.A.B. Pengerusi berharap tempoh masa
penyediaan Kertas JKTN hendaklah tidak melebihi 6 bulan dari tarikh permohonan.
2. Walaubagaimanapun,
akibat tindakkan tergesa-gesa dalam penyediaan Kertas JKTN yang hendak
disediakan dalam tempoh tidak melebihi 6 bulan dari tarikh permohonan. Pejabat Pentadbir
Tanah Daerah (PTD) telah menyebabkan sejak kebelakangan ini terdapat banyak kes
yang tidak mengikut prosedur undang-undang. Penolong Pentadbir Tanah khasnya
dipohon untuk berbincang secara dalaman di peringkat jabatan, sekiranya
terdapat perkara-perkara baru perlulah diselaraskan di peringkat Pejabat Tanah terlebih
dahulu dan jika dirasakan perlu bolehlah mendapat pandangan Pengarah Tanah dan
Galian (PTG) dan YB Penasihat Undang-undang Negeri (PUUN).
3. Justeru itu, sekiranya
dengan mendapat pandangan Pengarah Tanah dan Galian (PTG) dan YB Penasihat
Undang-undang Negeri (PUUN) akan melewatkan kelulusan sesuatu permohonan adalah
lebih baik kerana dapat mengelakkan kes-kes mahkamah. Di mana pada masa ini
terdapat banyak kes mahkamah yang telah difailkan dan akan difailkan ke
mahkamah.
4.
Sehubungan itu, Pejabat PTG perlulah memainkan peranan merancang dan menggubal dasar
pentadbiran tanah, menambah baik sistem, proses dan prosedur kerja tanah serta
menyelia pelaksanaan operasi di pejabat-pejabat tanah. Oleh demikian, Pentadbiran PTG hendaklah seiring dengan ajakan paradigma dan bersedia
untuk mewujudkan ‘Pra Jawatankuasa Tanah Negeri’ untuk menyelaraskan dan menyemak semula ‘Kertas Mesyuarat Jawatankuasa Tanah Negeri’ sebelum
diangkat ke Jawatankuasa Tanah Negeri (JKTN) atau sebagai jawatankuasa semak
semula dan tapisan oleh JKTN dan Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) sekiranya
dikehendakkan selaras di bawah seksyen 15. Kuasa am
Pengarah Negeri, dll, Kanun Tanah Negara 1965, supaya lebih teratur
di antara jabatan-jabatan teknikal dan agensi-agensi kerajaan berkaitan secara
bersama serta harmorni.
6. Oleh itu, seraca amnya bidang tugas ‘Pra Jawatankuasa Tanah Negeri’ adalah
bertujuan berikut:
(i) Memantau
dan mengawasi prestasi ‘Kertas Mesyuarat Jawatankuasa Tanah Negeri’
dan ‘Kertas Majlis Mesyuarat Kerajaan’ untuk mematuhi peruntukan Undang-undang sediada selaras mengikut kehendak
Dasar Kerajaan Negeri:
(ii) Bertindak
sebagai pengantara perhubungan di antara Jawatankuasa Tanah Negeri (JKTN) atau Majlis
Mesyuarat Kerajaan (MMK) dalam mencari penyelesaian bersama mengenai isu/perkara
berbangkit perundangan tanah dan teknikal jabatan berkaitan:
(iii) Menimbangkan
dan menyelaras secara bersama isu/perkara berbangkit perundangan tanah dan
teknikal jabatan berkaitan.
(iv) Membantu
agensi jabatan teknikal berkaitan berhubung isu/perkara berbangkit perundangan tanah
dan teknikal jabatan berkaitan.
(v) Mengemukakan
apa jua pandangan dan cadangan lain kepada Jawatankuasa Tanah Negeri (JKTN)
atau Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK).
(vi) Membantu Jawatankuasa Tanah Negeri (JKTN) atau Majlis Mesyuarat Kerajaan
(MMK) ke arah pentadbiran baik, terurus dan dinamik serta mencapai hasrat Kerajaan Negeri.
(vii) Membantu
Jawatankuasa Tanah Negeri (JKTN) atau Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) membuat
dasar-dasar kerajaan selaras peruntukkan undang-undang semasa dan tadbir urus teratur
di antara agensi jabatan teknikal berkaitan secara bersama serta harmorni.
Perkara Untuk Tindakan Pentadbiran Tanah:
Pentadbiran tanah dapat membuat
Kertas Cadangan
Khas/khusus kepada Jawatankuasa Tanah
Negeri (JKTN) dan
Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) untuk mewujudkan penubuhan Pra Jawatankuasa di atas.
Sehubungan itu, saya sertakan
draf ‘Garis Panduan Penubuhan dan Peranan Pra Jawatankuasa Tanah Negeri’ seperti dilampiran untuk tindakan selanjutnya. Pentadbiran ini bolehlah merujuk perkara ini kepada
YB Setiausaha Kerajaan (SUK) dan YB Penasihat Undang-Undang Negeri (PUUN)
kerana cadangan jawatankuasa ini berkaitan dengan isu pentadbiran dan perundangan
semasa.
Justeru itu, dengan tubuhnya
Pra Jawatankuasa ini akan memudahkan pengurusan pentadbiran Kerajaan Negeri
amnya dan pentadbiran tanah khususnya dalam mengurus isu tanah, bagi mematuhi peruntukan Undang-undang sediada selaras mengikut kehendak
Dasar Kerajaan Negeri.
GARIS PANDUAN
PENUBUHAN DAN PERANAN
PRA JAWATANKUASA TANAH NEGERI
KANDUNGAN
1.0 PENUBUHAN PRA JAWATANKUASA
2.0 KEANGGOTAAN PRA JAWATANKUASA
3.0 KEKERAPAN MESYUARAT
4.0 LAPORAN MESYUARAT
5.0 BIDANG TUGAS PRA JAWATANKUASA
6.0 PERTANYAAN
GARIS PANDUAN PENUBUHAN DAN PERANAN
PRA JAWATANKUASA TANAH NEGERI
1.0 PENUBUHAN PRA
JAWATANKUASA
Satu Pra Jawatankuasa Tanah Negeri hendaklah ditubuhkan
untuk menyelaraskan dan menyemak semula ‘Kertas Mesyuarat
Jawatankuasa Tanah Negeri’ sebelum diangkat ke Jawatankuasa Tanah Negeri (JKTN) atau sebagai
jawatankuasa semak semula dan tapisan oleh JKTN dan Majlis Mesyuarat Kerajaan
(MMK) sekiranya dikehendakkan selaras di bawah seksyen 15.
Kuasa am Pengarah Negeri, dll, Kanun Tanah Negara 1965.
2.0 KEANGGOTAAN PRA JAWATANKUASA
2.1 Pra
Jawatankuasa ini, kecuali jawatan Setiausaha, hendaklah dianggotai oleh semua
ketua/wakil jabatan teknikal dan agensi Kerajaan yang berkenaan. Pra Jawatankuasa
ini terdiri dari:
(i) Pengerusi (Dicadangkan Pengarah Tanah dan
Galian)
(ii) Timbalan Pengerusi (Dicadangkan Timbalan Pengarah
Tanah dan Galian)
(iii) Setiausaha (Dicadangkan Ketua/Penolong Pengarah
Tanah dan Galian)
(iv) Ahli-Ahli
(Dicadangkan):
- Pentadbir Tanah Daerah-Daerah.
- Wakil-wakil jabatan
teknikal ditentukan oleh Pengerusi.
- Lain-lain wakil agensi
Kerajaan ditentukan oleh Pengerusi.
2.2 Pengarah Tanah
dan Galian hendaklah melantik dan memilih
Timbalan Pengerusi dan Ahli-Ahli Jawatankuasa. Kehadiran ahli mesyuarat khas hendaklah
tidak kurang daripada dua per tiga (2/3).
2.3 Pengerusi
hendaklah melantik Setiausaha dari jabatan sendiri.
2.4 Pra
Jawatankuasa ini hendaklah dipilih mengikut keperluan semasa.
(i) Timbalan Pengerusi
(ii) Setiausaha
(iii) Ahli-Ahli
3.0 KEKERAPAN MESYUARAT
Mesyaurat Jawatankuasa hendaklah diadakan mengikut keperluan pengerusi,
JKTN atau MMK dan kehadiran ahli mesyarat hendaklah tidak kurang daripada dua
per tiga (2/3).
4.0 LAPORAN MESYUARAT
Laporan mesyuarat hendaklah dikemukakan dalam tahun semasa kepada Jawatankuasa Tanah
Negeri (JKTN) atau Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK).
5.0 BIDANG TUGAS
PRA JAWATANKUASA
5.1 Memantau
dan mengawasi prestasi ‘Kertas Mesyuarat Jawatankuasa Tanah Negeri’
dan ‘Kertas Majlis Mesyuarat Kerajaan’ untuk mematuhi peruntukan Undang-undang sediada selaras mengikut kehendak
Dasar Kerajaan Negeri:
5.2 Bertindak
sebagai pengantara perhubungan di antara Jawatankuasa Tanah Negeri (JKTN) atau Majlis
Mesyuarat Kerajaan (MMK) dalam mencari penyelesaian bersama mengenai isu/perkara
berbangkit perundangan tanah dan teknikal jabatan berkaitan:
5.3 Menimbangkan
dan menyelaras secara bersama isu/perkara berbangkit perundangan tanah dan
teknikal jabatan berkaitan.
5.4 Membantu
agensi jabatan teknikal berkaitan berhubung isu/perkara berbangkit perundangan tanah
dan teknikal jabatan berkaitan.
5.5 Mengemukakan
apa jua pandangan dan cadangan lain kepada Jawatankuasa Tanah Negeri (JKTN)
atau Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK).
5.6 Membantu Jawatankuasa Tanah Negeri (JKTN) atau Majlis Mesyuarat Kerajaan
(MMK) ke arah pentadbiran baik, terurus dan dinamik serta mencapai hasrat Kerajaan Negeri.
5.7 Membantu
Jawatankuasa Tanah Negeri (JKTN) atau Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) membuat
dasar-dasar kerajaan selaras peruntukkan undang-undang semasa dan tadbir urus teratur
di antara agensi jabatan teknikal berkaitan secara bersama serta harmorni.
6.0 PERTAYAAN
Sebarang pertanyaan mengenai perlaksanaan Jawatankuasa ini
bolehlah menghubungi jabatan berikut:
(a)
Setiusaha,
Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri
(b)
Pengarah,
Pejabat Pengarah Tanah dan Galian,
Tiada ulasan:
Catat Ulasan