Isnin, 11 Januari 2021

PERUTUSAN PERDANA MENTERI MALAYSIA PELAKSANAAN PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP)


 

 PELAKSANAAN PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP)  

Bismillahirrahmanirrahim.Assalamuálaikum warahmatullahi wa barakatuhdan salam sejahtera.Apa khabar semua? Saya harap saudara dan saudari sihat walafiat.Saudara dan saudari sekalian,

 

1.Malaysia mula merekodkan kes harian empat digit bagi COVID-19 pada 24 Oktober 2020 (iaitu sejumlah 1,228 kes). Bermulapenghujung November 2020, fenomena kes harian empat digit bagi COVID-19 direkodkan setiap harisehinggalah rekod tertinggi yang telah dilaporkan pada 7 Januari 2021, iaitu sebanyak 3,027 kes. 

 

2.Di dalam gelombang ketiga ini yang bermula pada 20 September 2020, sejumlah 476kluster baharu dilaporkan sehingga 10 Januari 2021 melibatkan 259 kluster (54.41%) tempat kerja.Data ini menunjukkan peningkatan ketara bilangan kluster baharu di dalam gelombang ketiga berbanding 110 kluster baharu yang direkodkan semasa gelombang kedua dengan 25 kluster (22.72%) melibatkan tempat kerja.

 

3.Secara keseluruhannya, sebanyak 586kluster telah direkodkan sehingga 10Januari2021 dengan 48.46% daripadanya merupakan kluster yang melibatkan tempat kerja.Daripada jumlah inijuga, sebanyak 254kluster masih lagi aktif manakala 332kluster telah pun diisytiharkan tamat. 

 

4.Sepanjang tempoh gelombang ketiga penularan jangkitan COVID-19 di Malaysia, trend kes import didapati adalah terkawal tetapi kes-kes penularan tempatan terus meningkat melibatkan golongan bukan warganegara dan warganegara. 

 

5.Pada permulaan gelombang ketiga pada 20 September 2020, kes-kes lebih tertumpu kepada kumpulanbukan warganegara, iaitu sebanyak 63% dan hanya 37% melibatkan warganegara.Namunperkembangan semasa menunjukkan jangkitan dalam kalangan warganegara semakin meningkat. Sehingga 11 Januari 2021, sebanyak 70% kes positif COVID-19 di Malaysia adalah melibatkan warganegara dan hanya 30% bagi bukan warganegara. 

 

6.Berdasarkan nilai R-naughtsemasa yangberada pada paras 1.1 bagi kadar kebolehjangkitan COVID-19 di Malaysia, unjuran kes harian di negara ini dijangkabolehmencecah sehingga 5,000 kes sehari pada minggu kedua bulan April 2021 dan akan melonjak kepada 8,000 kes seharipada minggu keempat bulan Mei 2021. 

 

7.Semakin tinggi nilai R-naught, semakin sukar untuk mengawal penularan kerana semakin ramai yang telah dijangkiti. Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)pada bulan Mac telah berjayamenurunkan nilai R kepada 0.335, sekaligus mengurangkan kes jangkitan COVID-19 kepada angka satu (1) hingga dua (2) digit sehari. 

 

8.Trend ini nyata amat membimbangkan dan Kerajaan sedar bahawa pendekatan yang lebih tegas mesti diambil bagi memutuskan rantaian penularan jangkitan COVID-19 ini, sekaligus menurunkan bilangan kes positif harian ke satu tahap yang terkawal dan boleh diuruskan dengan lebih berkesan.

 

 9.Kerajaan mendengar keluhan dan cadangan daripada rakyat seluruhnya yang amat bimbang dengan perkembangan peningkatan kes kebelakangan ini. Kerajaan juga sangat memahami beban tugas yang dihadapi oleh petugas-petugas kesihatan kita berikutan peningkatan kes yang mendadak. Frontinerskita semakin penat dan kesihatan awamnegara semakin tenat.

10.Pada ketika ini, fasiliti Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sudahtidak mampu untuk menampung peningkatan sehingga 2,000 kes baharu setiap hari. Our healthcare system is at breaking point. Saya ingin jelaskan realiti situasi sistem kesihatan yang sedangkita hadapi sekarang:

 

 I.Lima belas (15) buah hospital COVID-19 mencatatkan kadar penggunaan katil COVID-19 (bukan ICU) melebihi 70 peratus.

 

II.Di Lembah Klang kadar penggunaan katil ICU untuk pesakit COVID-19 diHospital Kuala Lumpur dan di Pusat Perubatan Universiti Malaya telah mencapai 100 peratus manakala di Hospital Sungai Buloh pula telah mencapai 83 peratus.Sementara itu, kadar penggunaan katil ICU untuk pesakit COVID-19 di lima (5) buah negeri iaitu Perak, Selangor, Melaka, Terengganu dan Sarawak telah melebihi 70 peratus. 

 

III.Buat masa ini, terdapat lebih dari 1,450 orang anggota perubatan di hospital seluruh negara yang telah dijangkiti atau terpaksa menjalani arahan kuarantin dan tidak dapat bertugas.

 

 IV.Jumlah kematian akibat COVID-19 pula terus meningkat kepada 521 kes dengan kadar kematian sebanyak 0.41 peratus. Malaysia mencatatkan lebih 100 kes kematian sebulan bagi bulan Oktober hingga Disember 2020 berbanding dua (2) hingga 59 kes kematian sebulan bagi bulan Mac hingga September 2020.

 V.Pertambahan kes harian yang tinggi menyebabkan kelewatan petugas kesihatan untuk mengambil para pesakit di rumah untuk di bawa ke hospital dan Pusat Kuarantin dan Rawatan Risiko Rendah COVID-19 (PKRC).

 VI.Bencana banjir dan peningkatan kes di beberapa negeri juga menyukarkan proses mobilisasi anggota di dalam negeri dan juga di antara negeri. Ini menyukarkan usaha menambah bilangan katil ICU untuk pesakit kritikal.

 

11.Dalam menangani pandemik COVID-19 ini, amat pentingbagi mana-mana negara untuk mengelakkan insiden peningkatan kes yang mendadak dalam tempoh masa yang singkat. 

 

 12.Peningkatan jumlah pesakit secara mendadakakan melumpuhkan kapasiti sistem kesihatan sedia adadalam sekelip mata. Iatidak lagi mampu untuk menampung jumlah pesakit yang memerlukan rawatan dan kes-kes kematian akan terus meningkat.

 

 13.Tidak mudah untuk saya mengatakan semua ini tetapi inilah realiti yang berlaku sekarang dengan berbagai kemungkinan yang terpaksa kita hadapi sekiranya dibiarkan berlarutan tanpa sebarang campur tangan atau intervensi kesihatan awam yang lebih ketat. 

14.The situation today is indeed very alarming. Our healthcare system is under tremendous pressurenowthan at any other time since the start of the pandemic. As I have said before, unprecedented situations call forunprecedented measures. 

15.Justeru berdasarkan penilaian risiko olehKementerian Kesihatan Malaysia, Majlis Keselamatan Negara(MKN)serta pelbagai Kementerian dan Agensi serta nasihat pakar-pakar kesihatan awam di dalam negara, Kerajaan bersetuju dengan pandangan bahawa satu tindakan yang tegas perlu diambil untuk memutuskan rantaian jangkitan penularan virus COVID-19. 

16.Untuk itu, Kerajaan telah memutuskan untuk melaksanakanPerintah Kawalan Pergerakan (PKP)untuk tempoh 14 hari bemula jam 12.01 tengah malam, Rabu, 13 Januari 2021sehingga 26 Januari 2021.Perintahinimelibatkan tiga peringkat pelaksanaanseperti berikut:a.Pertama, PKP ke atas enam (6)buah negeriiaituPulau Pinang, Selangor, Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur,Putrajaya danLabuan),Melaka, Johor danSabah. b.Kedua, PKP Bersyarat (PKP-B)ke atas enam (6) buahnegeriiaituPahang, Perak, Negeri Sembilan, Kedah, Terengganudan Kelantan.c.Ketiga, PKP Pemulihan (PKP-P) pula akan dilaksanakan bagi negeri Perlis danSarawakdan akan diteruskansepanjang tempoh tersebut. 

17.Negeri-negeri yang dikenakan PKP adalah negeri yang berisiko tinggi hasil penilaian risiko oleh KKM dan tahap keupayaan perkhidmatan kesihatannya telah hampir mencapai kapasiti maksimum.KKM akan membuat penilaian risiko secara berterusan bagimemutuskan sama ada pelaksanaanPKPini akan ditamatkan atau diteruskan sebelum tempoh dua minggu berkenaan tamat. 

18.Bagi mengurangkan risiko jangkitan dan memutuskan rantaian COVID-19 ini, aktiviti sosial yang melibatkan perkumpulan beramai-ramai seperti kenduri kahwin, persidangan, perarakan keagamaan termasuk Thaipusam, mesyuarat, seminar, kursus dan sukan berkumpulan adalah TIDAK DIBENARKANsama sekali.Bagaimanapun bagi negeri-negeri di bawah pelaksanaan PKP-P, aktiviti sosial adalah dibenarkan, tertakluk kepada pematuhan SOP yang ketat.Pergerakan rentas negeri adalah TIDAK DIBENARKAN di seluruh negara manakala bagi kawasan PKP, pergerakan rentas daerah juga TIDAK DIBENARKAN. 

19.Susulan larangan pergerakan merentas negeri dan daerah ini, operasi sekatan jalan raya (SJR) akan mula berkuatkuasa pada jam 12.01 tengah malam, Rabu, 13 Januari 2021.Bagi negeri yang dilaksanakan PKP, pergerakan anda adalah terhad di dalam 10 kilometer radius sahaja.Bagi tujuan membeli barangan keperluan dari pasar raya atau kedai runcit yang berdekatan, HANYA DUA (2) anggota isi rumahyang dibenarkan untuk keluar dan berada di dalam kenderaan yang sama. Mana-mana individu yang melanggar larangan ini boleh dikenakan kompaun maksimum RM1,000. 

20.Bagi sektor ekonomi, Kerajaan telah mengenal pasti lima (5) sektoryangdibenarkan beroperasi dandikategorikan sebagai sektor ekonomiperlu (Essential economic sector) iaitu pengilangan dan pembuatan, pembinaan, perkhidmatan, perdagangan dan pengedaran, serta perladangan dan komoditi. 

21.Sektor ini dibenarkan beroperasi kerana peranannya menyokong kerja-kerja membekal keperluan asas seperti makanan, minuman dan barangan keperluan rumah serta penjagaan diri; kelengkapan PPE, peranti perubatan dan ubatan kepada petugas kesihatan;aktiviti perdagangan antarabangsa; memastikan rantaian bekalan tidak terputus dan menyokong infrastruktur kritikal dan kerja-kerja kecemasan. 

22.Bagaimanapun, hanya 30 peratus pekerja dalam kumpulan pengurusanyang dibenarkan berada di pejabat manakala bagi pekerja di dalam kumpulan sokongan, jumlah pekerja yang diperlukan pada satu-satu masa akan ditentukan oleh majikan masing-masing. Ingin saya ingatkan, jumlah pekerja yang ditentukan mestilah mengambil kira pematuhan ketat SOP yang ditetapkan. Jangan sampai tiada penjarakan fizikal langsung sewaktu berada di tempat kerja. Mana-mana majikan yang melanggar SOP dan menyebabkan berlakunya penularan jangkitan COVID-19di tempat kerja,tindakan tegasakan diambilberdasarkan undang-undang termasuk menutup premis berkenaan. 

23.Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri(MITI) akan memperincikan jenis-jenis perkhidmatan yang disenaraikan sebagai essential economic sector.MITI dan Kementerian Kerja Raya juga akanmemperincikan butiran kerja-kerja pembinaan yang dibenarkan beroperasi. 

24.Bagi sektor atau perkhidmatan yang tidak disenaraikan sebagai essential services, arahan bekerja dari rumah atau work from homeakan berkuatkuasa.Semua majikan mesti mematuhi arahan iniuntuk mengurangkan pergerakan di dalam komuniti, terutamanya di kawasan yang berkepadatan tinggi. Hanya dengan langkah ini, kita dapat mengurangkan risiko jangkitan COVID-19 di tempat kerja.

 25.Sepanjang pelaksanaan PKPkedai makandan gerai penjaja dibenarkan beroperasi HANYAuntuk perkhidmatan take away manakala bagi kawasan PKP-Bdan PKP-P, kedua-duanyadibenarkan beroperasiseperti biasa mengikut SOP yang telah ditetapkan.Perkhidmatan penghantaran makanan dibenarkan beroperasi. 

26.Pasar raya, perkhidmatan kesihatan termasuk klinik, hospital danfarmasi;sertabankdibenarkan beroperasi di kawasan PKPpada tahap berjaga-jaga.Patuhi SOP ketika berada di tempat-tempat ini seperti memakai pelitup muka dengan betul, jaga penjarakan fizikal dan kerap gunakan hand sanitizer. Sekiranya tidak adakeperluan segera atau mendesak, tidak perlulah keluar rumah.Stay at home. 

27.Kementerian Perdagangan Dalam negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) telah memberikan jaminan bahawa bekalan di semua sektor peruncitan adalah mencukupi. Pemantauan terhadap barangan keperluan pengguna sepertigula, minyak masak, tepung gandum, beras, roti putih, susu tepung, ayam, sayur-sayuran, telur, bawang, hand sanitizer dan pelitup muka akan dilakukan setiap hari.

 28.Walaupun terdapat sekatan pergerakan yang ketat, khususnya di negeri dikenakan PKP, pengecualian diberikan kepada pelajar dan calon peperiksaan utama termasuk peperiksaan SPM bagi sesi 2020 dan 2021.Mereka dibenarkan hadirke sekolah dengan SOP yang ketat. Pihak Kementerian Pelajaran Malaysia akan memperincikan SOP ini.

29.Bagi aktiviti keagamaan, hanya ahli jawatankuasa masjid atau rumah ibadat dibenarkanhadir di negeri yang dilaksanakan PKPdengan jumlah maksimum 5 orang. Bagi negeri yang dikenakan PKP-P dan PKP-B, aktiviti keagamaanmasih dibenarkan dengan bilangan kehadiran minimum yang ditetapkan di dalam SOP.Pihak berkuasa agama negeri disaranuntukmemberi penetapan yang bersesuaian dalam menetapkan jumlah kehadiran yang dibenarkan. 

30.Saya juga sedarbahawa pengasingan diri untuk satu tempoh yang lama boleh memberitekananterhadap kesihatan mental.Justeru bagi memastikan kesihatan minda dan fizikal yang berterusan, andadibenarkanmeninggalkan rumah untukberiadah dengan anggota isi rumah sahaja.Pastikan jarak anda dari orang lain adalah dua (2)meter setiap masa.Kalau hendak berjogging, jangan lebih daripada dua (2) orang dan kalau berbasikal, janganlah secara berkumpulan. Cukuplah seorang sahaja.

31.Tempoh dua minggu yang akan datang ini amatlah penting untuk bukan sahaja diri kita tetapi juga seluruh Negara. Semua kebebasan yang kita korbankan ini terputus hubungan dengan rakan-rakan, berada di dalam isolasi di rumah, dan kesukaran untuk melakukan aktiviti social di luar akan mampu menyelamatkan nyawa kita semua. 

32.Virus ini telah pun berada di dalam komuniti dan hidup bersama kita. Janganlah kita merasa terlalu selesa dan akhirnya mengabaikan langkah-langkah pencegahan yang begitu mudah untuk kita amalkan seperti kerap mencuci tangan dengan sabun, memakai pelitup muka dengan betul, jaga jarak fizikal dan elakkan dari bersentuhan. 

33.Saya ingin mengajak pemimpin-pemimpin masyarakat atau community leadersuntuk menjaga dan melindungi komuniti masing-masing daripada menjadi tempat penularan jangkitan COVID-19. Anda semua adalah frontliners di dalam komuniti anda dalam perjuangan melawan virus ini. Jalinkan kerjasama dengan pejabat kesihatan daerah, klnik-klinik kesihatan komuniti dan juga majlis daerah untuk mendidik warga komuniti anda supaya mereka juga tahu bagaimana cara terbaik untuk mencegah jangkitan COVID-19 ini. 

34.Sebagai bukti komitmen kerajaan untuk memperkasakan komuniti, satu jawatankuasa peringkat tinggi yang dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha Negara bersamaMenteri Tugas-Tugas Khas telah dibentuk untuk memastikan pelaksanaan langkah pemerkasaan komuniti dengan lebih berkesan. 

35.Anggaplah bahawa virus tersebut berada di dalam diri kita agar kita sentiasa berwaspada dan tidak leka dalam mematuhi SOPyang ditetapkan. Kita bergelak ketawa di luar bersama rakan dan keluarga,tetapi kita sering lupa segala SOP danpetugas-petugas kesihatan kita yang bertungkus-lumus, mengorbankan masa bersama keluarga danmengeluh bersendirian untuk mengawal penularan jangkitan COVID-19 ini.

36.Sayajugaingin mengambil kesempatan untuk mengumumkan bahawa Kajian Klinikal Fasa 3 vaksin COVID-19 akan bermula pada 21 Januari 2021 di sembilan (9) buah Hospital KKM di bawah kelolaan Pusat Kajian Klinikal (Clinical Research Centre -CRC) masing-masing.

37.Kajian klinikal yang pertama dilakukan di Malaysia ini dijangka akan melibatkan seramai 3,000 sukarelawan dan Malaysia bakal menjadi negara pertama di luar negara China untuk kajian calon vaksin inactivated COVID-19 vaccine buatan Institute of Medical Biology Chinese Academy of Medical Sciences, China(IMBCAMS) ini.Kesemua keperluan regulatoritermasuk kelulusan etika dari Medical Review & Ethics Committee(MREC)dan akhir sekali, Clinical Trial Import License(CTIL) dari NPRA telah diperolehi pada 8 Januari 2021.

 38.Selain itu, Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) Kementerian Kesihatan (KKM) juga telah meluluskan pendaftaran vaksin COVID-19 yang dihasilkan syarikat farmaseutikal, Pfizer. Justeru, Malaysia dijangka akan menerima bekalan vaksin Pfizer untuk fasa pertama pada hujung Februari iniinsya’Allah.Sebagai persediaan awal bagi memastikan pengagihan vaksin COVID-19 kepada rakyat Negara ini berjalan lancar apabila bekalan diperolehi, KKM telah membangunkan Pelan Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan.

 39.Bagi mencapai imuniti kelompok, sebanyak 60-70 peratus atau 20-23 juta populasi Malaysia perlu dberikan vaksin COVID-19. Buat masa ini, kerajaan telahpun menandatangani perjanjian awal dengan fasiliti Covax, syarikat Pfizer dan AstraZeneca bagi perolehan vaksin COVID-19 untuk mendapatkan jaminan bekalan vaksin sebanyak 40 peratus liputan populasi. Kerajaan juga sedang dalam proses rundingan akhir dengan Sinovac, CanSino dan Gamaleya bagi mendapatkan jaminan bekalan vaksin bertambah melebihi 80 peratus jumlah populasi negara atau 26.5 juta. 

40.Kerajaan akan pastikan hanya vaksin yang memenuhi ciri-ciri keselamatan, berkualiti dan berkesan akan didaftarkan dan digunakan di Malaysia. Proses penilaian ini dibuat oleh Jawatankuasa Penilaian Produk Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) untuk kelulusan dan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah bagi tujuan pendaftaran sebelum vaksin COVID-19 tersebut boleh digunakan di Malaysia.

41.Saya ingin mengingatkan seluruh rakyat termasuk diri saya sendiri untuk terus mematuhi semua SOP yang telah ditetapkan. Ya betul kita akan menerima bekalan vaksin tidak lama lagi tetapi itu bukan satu-satunya langkah pencegahan dan pastinya bukan untuk penyembuhan

42.Pencegahan paling utama adalah dengan diri kita sendiri melakukan amalan mencuci tangan menggunakan sabun dengan kerap, gunakan hand sanitizer sekiranya tiada punca air yang berdekatan, pakai pelitup muka ketika berada di tempat-tempat awam, jagajarak fizikal dan elakkan dari bersentuhan. 

43.Bersama, kita berpeluang untuk membendung dan memutuskan rantaian penularan jangkitan COVID-19 daripada menjadi lebih teruk. Saya sangat berharap agar segala nasihat dan peringatan yang saya sampaikan hari ini akan dipatuhi sepenuhnya oleh setiap lapisan masyarakat. 

44.Saya beri jaminan bahawa Kerajaan akan lakukan yang terbaik untuk memberi perlindungan kepada seluruh rakyat. Dan saya juga memohon kepada anda semua untuk lakukan yang terbaik untuk melindungi dirimasing-masing, komuniti dan masyarakat. Hanya dengan bersatu melawan virus ini, kita boleh menang. Insya-Allah. 

Sekian.Wabillahi taufiq wal hidayah wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. 

 

2 ulasan:

Zura berkata...

Semoga keadaan menjadi lebih baik

izuafdie berkata...

mudah2an amin..

PENTADBIRAN TANAH HENDAKLAH AKUR KEHENDAK PEKELILING KETUA PENGARAH TANAH DAN GALIAN PERSEKUTUAN BIL. 2/2023 TENTANG ‘TATACARA PENGGUNAAN TANAH KATEGORI BANGUNAN DAN INDUSTRI BAGI TUJUAN SELAIN KATEGORI ATAU SYARAT BANGUNAN DAN INDUSTRI’

  Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:   1. Sub eksyen 22(3) Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 [Akta 172] : 22. Layanan terhadap p...