Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:
1. Seksyen 96A Kanun Tanah Negara 1965,
iaitu:
“Rent
of land with subdivided building
96A.
(1) Upon the coming into operation of Part IVa of the Strata Titles Act 1985,
the provisions of Part Six of this Act except section 101 (which relates to
revision of rent), shall not be applicable in respect of land with subdivided
building and any action taken for non-payment thereof shall be in accordance
with the Strata Titles Act 1985.
(2)
The application of section 101 in respect of land with subdivided building
shall be in accordance with the provision of subsection 101(7).
(3)
In the event of termination of the subdivided building in accordance with
section 57 of the Strata Titles Act 1985, the rent in respect of the land shall
become payable as from the beginning of the calendar year next following in
accordance with this Act.”.
2. Seksyen 4C Akta Hakmilik Strata 1985,
iaitu:
Permulaan kuat kuasa cukai bagi petak atau blok sementara,
dsb.
4C. (1) Menteri boleh, dengan kelulusan Majlis Tanah
Negara, melalui pemberitahuan dalam Warta, menetapkan suatu tarikh bagi permulaan
kuat kuasa cukai bagi petak atau blok sementara di mana-mana Negeri.
(2) Apabila mula berkuat
kuasa pelaksanaan cukai bagi petak atau blok sementara di mana-mana Negeri—
(a) peruntukan Bahagian IVA hendaklah terpakai;
(b) peruntukan bagi Akta ini hendaklah—
(i) setakat
mana peruntukan itu berkait dengan tatacara bagi pelaksanaan cukai bagi petak
atau blok sementara dan untuk maksud yang berkaitan dengannya; dan
(ii) setakat mana
peruntukan itu berkait dengan endorsan yang perlu dibuat atau perkara lain
bersampingan dengannya untuk menguatkuasakan cukai bagi petak atau blok
sementara, kepada dokumen hakmilik strata atau daftar strata,
dibaca dengan ubah suaian, pindaan,
penambahan, pemotongan, penggantian atau penyesuaian sebagaimana yang
diperuntukkan dalam Bahagian IVA.
3. Seksyen
23C Akta Hakmilik Strata 1985, iaitu:
Penentuan dan pengiraan cukai
23C. (1) Apabila
mula berkuatkuasanya seksyen 4C—
(a) Pentadbir Tanah hendaklah menentukan jumlah cukai;
dan
(b) Pendaftar hendaklah—
(i) membuat
memorial pada dokumen hakmilik daftar dan keluaran bagi lot itu, tarikh cukai
bagi lot tersebut terhenti daripada berkuat kuasa dan cukai bagi petak atau
blok sementara mula berkuat kuasa, walau apa pun apa-apa yang terkandung dalam
hakmilik bagi lot itu; dan
(ii) mengendorskan
pada dokumen-dokumen hakmilik strata jumlah cukai itu.
Perkara Berkaitan Pentadbiran Tanah:
1.
Apabila akaun Cukai Petak telah dikuatkuasakan pada 1 Januari 2019, pelaksanaan
cukai petak akan menggantikan bayaran cukai tanah kepada semua pemilik hakmilik
strata. Maka, kutipan bayaran cukai tanah daripada pemilik hakmilik strata bagi
tahun 2019 dan seterusnya akan dihentikan, kecuali kutipan ke atas sebarang
tunggakan cukai tanah dan denda lewat.
2.
Sehubungan itu, sebarang tunggakan cukai tanah dan denda lewat yang telah dikenakan
sebelum tahun 2019 mesti dijelaskan oleh pemilik hakmilik strata bagi
mengelakkan tindakan penguatkuasaan dikenakan dan halangan ke atas sebarang
urusniaga/transaksi berkaitan dengan petak strata tersebut. Jumlah tunggakan cukai tanah dan denda lewat
akan dinyatakan di dalam bil cukai petak pada tahun 2020 dan tahun-tahun
seterusnya sehingga ianya selesai dilunaskan.
3.
Apa yang menjadi isu apabila tunggakan dan denda lewat cukai tanah
tersebut dimasukkan ke bil cukai petak 2020, sekiranya pemilik tidak
menjelaskan cukai petak pada 31 Mei 2020, denda lewat akan dikenakan 5%
daripada kesemua tunggakan dan denda lewat cukai tanah terdahulu ditambah
dengan cukai petak semasa akan menyebabkan bayaran cukai menjadi tinggi.
4.
Oleh demikian, sepatutnya tunggakan dan denda lewat cukai tanah terdahulu
tidak dimasukkan di dalam perkara tunggakan cukai dan denda cukai petak,
sebaliknya diubah kepada kutipan kurang bagi mengelakkan denda lewat dikenakan
kepada pemilik petak. Ini adalah kerana tunggakan dan denda lewat cukai tanah
bukan tunggakan dan denda lewat cukai petak itu merujuk kepada seksyen 96A
Kanun Tanah Negara 1965 dan seksyen 4C Akta Hakmilik Strata 1985.
5.
Justeru itu, tunggakan dan denda lewat cukai tanah itu hendaklah dikutip
mengikut seksyen 23C (8)(b) Akta Hakmilik Strata 1985, iaitu;
(8)
Bagi maksud perenggan (1)(a), cukai bagi petak atau blok sementara—
(b) tunggakan cukai bagi lot itu bolehlah—
(i) dimasukkan
berkadaran dengan unit syer dan unit syer sementara; atau
(ii) didapatkan
kembali melalui apa-apa cara yang ditetapkan.
6.
Oleh demikian, tunggakan dan denda lewat cukai tanah juga boleh
didapatkan kembali melalui seksyen 77, 78 dan 79 Akta Pengurusan Strata 2013
oleh perbadanan pengurusan, iaitu;
Mendapatkan jumlah wang sebagai hutang yang kena dibayar kepada
perbadanan pengurusan atau perbadanan pengurusan subsidiari
77. (1) Pembayaran
apa-apa jumlah yang ditanggung dengan sah oleh perbadanan pengurusan atau
perbadanan pengurusan subsidiari dalam penjalanan mana-mana kuasanya atau
fungsinya atau menjalankan kewajipan atau obligasinya hendaklah menurut kuasa
seksyen ini dijamin oleh pemilik yang pada masa itu membentuk perbadanan
pengurusan atau perbadanan pengurusan subsidiari itu.
(2) Setiap
pemilik hendaklah bertanggungan di bawah jaminan yang disebut dalam subseksyen
(1) hanya bagi apa-apa perkadaran wang yang ditanggung sebagai unit syer bagi
petaknya atau unit syer sementara bagi blok sementaranya yang dibandingkan
dengan unit syer agregat.
(3) Jika
mana-mana pemilik belum melepaskan atau melepaskan dengan sepenuhnya
liabilitinya bagi maksud subseksyen (1), perbadanan pengurusan atau perbadanan
pengurusan subsidiary adalah berhak untuk mendapatkan daripada pemilik itu
dalam mahkamah yang mempunyai bidang kuasa berwibawa atau di hadapan Tribunal
sebagai hutang yang kena dibayar kepadanya.
(4) Jika atas
sebab ketidakcukupan dana untuk memenuhi jumlah wang yang dijamin di bawah
subseksyen (1), perbadanan pengurusan atau perbadanan pengurusan subsidiari
boleh pada mesyuarat agung tahunan atau pada mesyuarat agung luar biasa menentukan
jumlah yang hendak dicarumkan oleh setiap pemilik dan memutuskan apa-apa isu
atau perkara lain yang berhubungan dengan penyelesaian jumlah wang itu.
Tatacara mendapatkan jumlah wang yang kena dibayar
78. (1) Jika suatu
jumlah wang menjadi boleh didapatkan oleh perbadanan pengurusan menurut kuasa
subseksyen 52(4), 60(4), 60(5), 61(4), 61(5) atau 77(3), atau oleh perbadanan
pengurusan subsidiari menurut kuasa subseksyen 68(4), daripada seorang pemilik
di bawah Akta ini, perbadanan pengurusan atau perbadanan pengurusan subsidiari
itu, mengikut mana-mana yang berkenaan, boleh menyampaikan suatu notis bertulis
kepada pemilik yang menuntut pembayaran jumlah wang yang kena dibayar itu dalam
tempoh yang dinyatakan dalam notis itu yang tidak boleh kurang daripada dua
minggu dari tarikh penyampaian notis itu.
(2) Jika
mana-mana jumlah wang itu masih tidak dibayar oleh pemilik pada akhir tempoh
yang dinyatakan dalam notis di bawah subseksyen (1), perbadanan pengurusan atau
perbadanan pengurusan subsidiari, mengikut mana-mana yang berkenaan, boleh
memfailkan suatu saman atau tuntutan dalam mahkamah yang mempunyai bidang kuasa
berwibawa atau di hadapan Tribunal untuk mendapatkan wang itu atau, sebagai alternative
kepada mendapatkan wang di bawah seksyen ini, menggunakan cara mendapatkan wang
di bawah seksyen 79.
(3) Mana-mana
pemilik yang, tanpa alasan yang munasabah, tidak mematuhi notis bertulis di
bawah subseksyen (1) melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan,
didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak
melebihi tiga tahun atau kedua-duanya, dan dalam hal suatu kesalahan yang berterusan,
didenda selanjutnya tidak melebihi lima puluh ringgit bagi tiap-tiap hari atau
sebahagiannya kesalahan itu berterusan selepas disabitkan.
Mendapatkan jumlah wang melalui penahanan harta alih
79. (1) Pesuruhjaya
boleh, atas permohonan bersumpah secara bertulis yang dibuat oleh mana-mana
anggota jawatankuasa pengurusan perbadanan pengurusan atau jawatankuasa
pengurusan subsidiari perbadanan pengurusan subsidiari, mengeluarkan suatu waran
penahanan dalam Borang A Jadual Ketiga yang memberi kuasa penahanan bagi
apa-apa harta alih kepunyaan pemilik yang ingkar yang boleh dijumpai di dalam
bangunan atau di tempat lain di dalam Negeri itu.
(2) Waran
penahanan di bawah subseksyen (1) hendaklah dilaksanakan oleh seorang anggota
jawatankuasa pengurusan perbadanan pengurusan atau jawatankuasa pengurusan subsidiary
perbadanan pengurusan subsidiari atau oleh seseorang yang diambil bekerja
secara khusus oleh jawatankuasa pengurusan atau jawatankuasa pengurusan
subsidiari untuk melaksanakan waran sedemikian, di hadapan Pesuruhajaya atau
seseorang pegawai daripada pejabat Pesuruhjaya.
(3) Jika
anggota jawatankuasa pengurusan perbadanan pengurusan atau jawatankuasa pengurusan
subsidiari perbadanan pengurusan subsidiari atau orang yang disebut dalam subseksyen
(2) menghadapi masalah dalam melaksanakan waran itu, dia boleh mendapatkan
bantuan Pesuruhjaya, dan dalam memberikan bantuan itu, Pesuruhjaya boleh
meminta bantuan pegawai polis yang berpangkat tidak rendah daripada Inspektor.
(4) Seseorang
yang melaksanakan waran penahanan itu—
(a) boleh, pada
waktu siang, masuk dengan cara kekerasan ke dalam mana-mana rumah atau bangunan
atau manamana bahagian rumah atau bangunan itu bagi maksud melaksanakan waran
itu; dan
(b) hendaklah,
sebaik selepas penahanan itu, membuat suatu inventori bagi harta yang ditahan
di bawah waran itu dan menyampaikan suatu notis dalam Borang B Jadual Ketiga
kepada orang yang, pada masa penahanan itu, memiliki atau didapati memiliki
harta itu.
(5) Mana-mana
penyewa, penyewa kecil, atau penghuni yang, untuk mengelakkan penahanan atau
penjualan harta alih kerana apa-apa jumlah wang yang kena dibayar kepada
perbadanan pengurusan atau perbadanan pengurusan subsidiari tidak dibayar oleh
pemilik, membayar jumlah wang itu boleh selepas itu, jika tiada apa-apa
perjanjian bertulis yang berlawanan, menolak jumlah yang telah dibayar
sedemikian olehnya daripada sewa yang kena dibayar atau menjadi kena dibayar
olehnya kepada pemilik, dan boleh memegang milikan harta itu sehingga jumlah
itu dibayar balik sepenuhnya kepadanya sama ada dengan penolakan daripada sewa
atau selainnya.
(6) Resit yang
dikeluarkan oleh perbadanan pengurusan atau perbadanan pengurusan subsidiari
bagi apa-apa jumlah yang dibayar sedemikian oleh mana-mana penyewa, penyewa
kecil atau penghuni itu di bawah subseksyen (5) hendaklah disifatkan sebagai
pelepasan penuh bagi jumlah yang sama dengan sewa itu.
(7) Jika
mana-mana orang yang hartanya ditahan mempertikaikan kesahan penahanan itu, dia
boleh, dalam masa empat belas hari dari tarikh penahanan itu, memohon kepada
Mahkamah Majistret yang mempunyai bidang kuasa di tempat penahanan itu suatu perintah
bagi pelepasan harta itu, dan Mahkamah Majistret, selepas membuat apa-apa
siasatan sebagaimana yang perlu, hendaklah membenarkan atau enggan membenarkan
perintah itu.
(8) Jika jumlah
wang yang kena dibayar itu tidak dibayar dalam masa empat belas hari dari tarikh
penahanan itu, harta yang ditahan itu atau mana-mana bahagian harta yang
ditahan itu yang mencukupi untuk menghasilkan jumlah wang itu hendaklah dijual
secara lelong yang dijalankan oleh perbadanan pengurusan di bawah penyeliaan
Pesuruhjaya, melainkan jika dalam tempoh itu suatu permohonan dibuat di bawah
subseksyen (7), yang dalam hal itu harta itu hendaklah dipegang sementara
menunggu keputusan Mahkamah Majistret dan hendaklah kemudiannya diuruskan sebagaimana
yang diperintahkan oleh Mahkamah Majistret.
(9) Jika
Mahkamah Majistret enggan membenarkan suatu perintah untuk pelepasan harta itu,
dan keputusan Mahkamah Majistret itu dicapai dalam masa empat belas hari dari
tarikh penahanan, harta itu tidak boleh dijual sebelum habisnya tempoh itu.
(10) Walau apa
pun subseksyen (8) dan (9), jika harta itu adalah jenis mudah musnah, ia boleh
dijual dengan segera, dan dalam hal itu, hasil jualan hendaklah dipegang
sementara menunggu keputusan Mahkamah Majistret dan hendaklah kemudiannya diuruskan
sebagaimana yang diperintahkan oleh Mahkamah Majistret.
(11) Dalam
mana-mana hal lain, hasil jualan hendaklah digunakan untuk menjelaskan jumlah
wang yang kena dibayar bersama dengan kos penahanan dan penjualan itu, dan
apa-apa lebihan dan apa-apa harta yang tidak dijual hendaklah dibayar atau
dikembalikan kepada orang yang, pada masa penahanan itu, memiliki atau didapati
memiliki harta itu.
(12) Kos
penahanan hendaklah termasuk perbelanjaan bagi penyenggaraan ternakan dan
penjagaan harta alih. Pengurusan Strata 105
(13) Dalam
seksyen ini, melainkan jika konteksnya menghendaki makna yang lain, “pemilik”,
berhubung dengan mendapatkan suatu jumlah wang yang boleh didapatkan menurut
kuasa subseksyen (6) atau (8) daripada seseorang pemilik, termasuklah mana-mana
pengganti dalam hakmilik kepada pemilik itu.
(14) Jika
apa-apa harta dijual menurut kuasa subseksyen (10) sebelum habis tempoh empat
belas hari dari tarikh penahanan, sebutan dalam subseksyen (7) mengenai suatu
“perintah bagi pelepasan harta itu” hendaklah ditafsirkan sebagai suatu sebutan
mengenai suatu perintah bagi pelepasan hasil jualan harta itu.
7.
Sekiranya isu tunggakan dan denda lewat cukai tanah yang lapok ini dapat
diselesaikan dengan cara baik oleh perbadanan pengurusan dan pemilik petak, ia akan
dapat menyelesaikan masalah tunggakan cukai tanah yang merupakan hasil utama kepada
pentadbiran Kerajaan Negeri umumnya dan pentadbiran tanah khususnya.
8. Pentadbiran ini bolehlah merujuk perkara ini
kepada YB Penasihat Undang-Undang Negeri (PUUN), selaras ‘Cabutan Minit
Jawatankuasa Tanah Bil. 2/2015’ (lampiran). Sekiranya perlu bolehlah merujuk juga
kepada Jabatan Audit Negara kerana Cukai Tanah dan Cukai Petak adalah ‘wang awam’
merujuk seksyen 2(2) Akta Audit 1957, iaitu:
Tafsiran
2. (2) Walau apa
pun peruntukan dalam subseksyen 1(2), dalam pemakaiannya bagi Akta ini,
ungkapan “wang awam” termasuklah wang yang diterima oleh atau untuk mana-mana pihak
berkuasa awam yang ditubuhkan di bawah undang-undang Persekutuan atau Negeri
dan ungkapan “simpanan awam” meliputi catel yang menjadi harta atau berada
dalam milik atau di bawah kawalan mana-mana pihak berkuasa sedemikian.
Perkara Untuk Tindakan Pentadbiran Tanah:
Pentadbiran Tanah dapat meneliti semula menjadi isu tunggakan dan denda lewat cukai tanah tersebut dimasukkan ke bil cukai petak mengikut peruntukan Undang-undang sediada selaras kehendak Dasar Kerajaan Negeri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan