Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:
1. Warta-warta Kerajaan
Persekutuan:
i.
P.U.(B)564 (30 November
2017); ‘Penetapan Tarikh Permulaan Kuat Kuasa’.
ii.
P.U.(A)372 (30 November
2017); ‘Kaedah-kaedah Pengambilan Tanah 2017’.
iii.
P.U.(A)373 (30 November
2017); ‘Kaedah-kaedah Pengambilan Tanah 2017 (Borang Elektronik) 2017’.
iv.
P.U.(A)374 (30 November
2017); ‘Kaedah-kaedah Pengambilan Tanah (Pindaan Jadual Kedua) 2017’
2. Pekeliling-pekeliling
Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) Persekutuan:
i.
Pekeliling KPTG Persekutuan 5/2020; ‘Panduan
Pelaksanaan Pengambilan Tanah Bawah Tanah’.
ii.
Pekeliling KPTG Persekutuan 6/2020; ‘Panduan Pelaksaan
Pengambilan Bangunan Atau Tanah Yang Dipecah Bahagi’.
iii.
Pekeliling KPTG Persekutuan 7/2020; ‘Panduan
Pelaksanaan Pendudukan Atau Penggunaan Sementara Tanah Di Bawah Akta
Pengambilan Tanah 1960’.
Perkara Berkaitan Dengan Pentadbiran Tanah:
1. Ketiga-tiga Pekeliling Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) Persekutuan
Bil. 5 hingga 7/2020 di atas, ia dikeluarkan selepas dipersetujui oleh Pengarah-Pengarah Tanah dan Galian
Negeri Semenanjung dan Wilayah-wilayah Persekutuan Malaysia sebagai panduan
kepada Pentadbir Tanah berhubung tindakan yang perlu dilaksanakan dalam urusan
pengambilan tanah bawah tanah, urusan pengambilan bangunan atau tanah yang
dipecah bahagi, urusan pendudukan atau penggunaan sementara tanah di bawah Akta
Pengambilan Tanah 1960 [Akta 486] selaras dengan Akta Pengambilan Tanah
(Pindaan) 2016 [Akta A1517].
2. Oleh kerana Akta Pengambilan Tanah 1960 [Akta 486] telah dipinda melalui
Akta Pengambilan Tanah (Pindaan) 2016 [Akta A1517]. Akta A1517 ini telah
diwartakan pada 9 September 2016 dan telah dikuatkuasakan pada 1 Disember 2017
(kecuali seksyen 11 Akta A1517). Ini telah mewujudkan 3 Panduan yang telah dikeluarkan
oleh JKPTG melalui ketiga-tiga Pekeliling Ketua Pengarah
Tanah dan Galian Persekutuan Bil. 5 hingga 7/2020 dipara 1.
2. Berikut adalah latar belakang 3 panduan yang di keluarkan:
Bil. |
Panduan |
Latar Belakang |
01. |
Panduan Pelaksanaan
Pengambilan Tanah Bawah Tanah. |
-Akta A1517 telah memperuntukkan beberapa seksyen
berhubung dengan pengambilan tanah bawah tanah. Seksyen 7 Akta 486 telah
dipinda dengan memperuntukkan keperluan penyediaan suatu pelan sepertimana
yang diperuntukkan dalam perenggan 7(1) (a) Akta 486 yang hendaklah juga
memperihalkan tentang keluasan dan kedalaman tanah bawah tanah bagi
pengambilan tanah bawah tanah. Baki tanah permukaan akan kekal dalam
pemilikan tuan tanah dengan had kedalaman yang ditetapkan. |
02. |
Panduan Pelaksaan Pengambilan
Bangunan Atau Tanah Yang Dipecah Bahagi |
-Antara
peruntukan baharu dan pindaan berhubung dengan pengambilan tanah melibatkan
bangunan atau tanah yang dipecah bahagi yang dimasukkan melalui pindaan
adalah seperti yang berikut:
a) seksyen 2 - takrifan
'scheduled land' sedia ada diperluas; b) perenggan 9(2)(a) - bagi
membenarkan endorsan dalam hakmilik yang melibatkan pengambilan bangunan atau
tanah yang dipecah bahagi dalam daftar strata yang berkenaan; c) subseksyen 22(3) —
perenggan (c) baharu dimasukkan bagi menghendaki Pentadbir Tanah untuk
menyampaikan suatu salinan notis Borang K Akta 486 kepada pihak-pihak yang
berkenaan termasuklah Perbadanan Pengurusan (Management Corporation [MC]); d) subseksyen 23 (a) dan
seksyen 66 bagi memperjelaskan bahawa pengambilan petak strata akan terus
terletak hak kepada penerima pindahan iaitu Pihak Berkuasa Berkanun, orang
atau badan yang bagi pihaknya petak tersebut diambil; dan e) subseksyen 26(4) - bagi
membolehkan Pentadbir Tanah atau pihak berkuasa pendaftaran berkenaan membuat
tindakan susulan selaras dengan Akta Hakmilik Strata 1985 [Akta 318] |
03. |
Panduan Pelaksanaan
Pendudukan Atau Penggunaan Sementara Tanah Di Bawah Akta Pengambilan Tanah
1960 |
-Peruntukan
berhubung pendudukan sementara atau penggunaan sementara tanah telah sedia
ada di bawah Akta 486. Walau bagaimanapun, bagi tujuan memperjelaskan dan
memperkemaskan lagi pelaksanaan pendudukan sementara atau penggunaan
sementara tanah, maka Akta 486 telah dipinda melalui Akta A1517. Akta A1517
telah memperuntukkan beberapa peruntukan berhubung dengan pendudukan atau
penggunaan sementara tanah.
-
Pindaan kepada seksyen 57 Akta 486 adalah bertujuan untuk memperkemaskan
peruntukan berhubung dengan pendudukan atau penggunaan sementara tanah.
Selain itu, seksyen 57 Akta 486 ini juga diperluaskan bagi membolehkan
kerja-kerja awam dilaksanakan ke atas mana-mana tanah atau sepertimana yang
ditunjukkan dałam pelan pembangunan selaras dengan peruntukan yang dinyatakan
di bawah perenggan 57(1) (b) dan (c) Akta 486.
-Pengenalan
kepada peruntukan baharu ini memerlukan catatan endorsan mengenai pendudukan
dan penggunaan sementara tanah atas dokumen hakmilik atau apa-apa dokumen
lain yang dinyatakan di bawah perenggan 9(2) (a) dan (b) Akta 486 |
3. Justeru itu, keadaan-keadaan
dan tatacara permohonan-permohonan
berdasarkan panduan-panduan tersebut menyebabkan pentadbiran tanah
hendaklah memahami isu pengambilan dan keperluan agensi yang mengambil tanah
serta ‘the do’s and don’t’s’ bagi agensi pengambil itu.
4. Oleh demikian, pentadbiran tanah hendaklah menjemput pihak Institut
Tanah dan Ukur Negara (INSTUN) dan Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan
Galian (JKPTG) untuk membuat kursus/bengkel/seminar mengenai penjelasan serta kefahaman
tentang 3 panduan dipara 2.
5. Selain itu juga, pihak Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) hendaklah membuat penambahbaikan dan semakan semula ‘Manual Pengambilan Tanah’ sediada
selaras mematuhi kehendak peruntukkan perundangan semasa.
6.
Ketua-ketua Jabatan Pentadbiran Tanah juga, hendaklah membuat kemaskini dan
pindaan ‘Manual Prosedur Kerja’ dan ‘Fail Meja’ sediada selaras mematuhi kehendak
prosedur dan proses kerja semasa. Melalui pekeliling MAMPU ‘Pekeliling Kemajuan
Pentadbiran Awam bil. 1/2002’ dan 8/1991; ‘GARIS PANDUAN SEMAKAN SEMULA PROSEDUR DAN
PROSES KERJA DI AGENSI KERAJAAN’ dan ‘PANDUAN MENGENAI MANUAL
PROSEDUR KERJA DAN FAIL MEJA’.
Perkara Untuk Tindakan:
Pentadbir Tanah hendaklah mematuhi ketiga-tiga Pekeliling Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) Persekutuan Bil. 5 hingga 7/2020.
Sehubungan itu, pentadbiran
tanah hendaklah menjemput pihak Institut Tanah dan Ukur Negara (INSTUN) dan
Jabatan Ketua
Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) untuk membuat kursus/bengkel/seminar mengenai penjelasan serta kefahaman
tentang 3 panduan itu kepada pegawai-pegawai pentadbiran tanah yang berkenaan,
terutamanya di peringkat proses permohonan Pengambilan Balik Tanah.
1 ulasan:
perundangan pengambilan balik tanah makin berkembang dalam pernyatuan perundangan strata & stratum, pentadbiran tanah kena memperkasa ilmu & rujukan kepada jkptg, instun & punn...
Catat Ulasan