Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:
1. Akta Pengambilan
Balik Tanah, 1960.
2. Manual
Pengambilan Tanah, Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG).
3.
Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam Bilangan 8
Tahun 1991; ‘PANDUAN
MENGENAI MANUAL PROSEDUR KERJA DAN FAIL MEJA’.
4. Pekeliling-pekeliling Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) dan
Pengarah Tanah dan Galian (PTG) berkenaan.
Perkara Berkaitan Dengan Pentadbiran Tanah:
1. Manual Prosedur Kerja (MPK) adalah sebuah dokumen rujukan bagi peringkat
jabatan/pejabat, mengandungi fungsi dan objektif rasmi pejabat,
prosedur-prosedur yang jelas serta pegawai dan staf yang bertanggungjawab bagi
melaksanakan tiap-tiap aktiviti yang dipertanggungjawabkan. Dokumen ini adalah
rujukan utama yang akan membantu jabatan/pejabat berfungsi dengan cekap dan
berkesan. Keterangan mengenai fungsi dan objektif rasmi yang sejelas-jelasnya
dan diketahui secara dekat dan terperinci oleh setiap anggota jabatan/pejabat
akan membolehkan mereka melaksanakan tugas dengan lebih berkesan. Prosedur
kerja yang terperinci serta penentuan tanggungjawab yang jelas pula akan juga
membantu pegawai dan staf menjalankan tugas masing-masing dengan lebih cekap
dan teratur.
2. Berdasarkan
pemerhatian, didapati bahawa MPK Permohonan Jabatan / Agensi Pengguna Untuk
Mendapatkan Suatu Tanah Milik Di Bawah Akta Pengambilan Tanah, 1960 di pentadbiran tanah tidak
diurus dengan sebaiknya mengikut kehendak Akta, Manual
Pengambilan Tanah, Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) dan Pekeliling-pekeliling Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) dan
Pengarah Tanah dan Galian (PTG) berkenaan. Di mana pekerja-pekerja dalam jabatan/pejabat melaksanakan tugas masing-masing
berasaskan pengetahuan yang dipelajari dari pengalaman dan tunjuk ajar
pekerja-pekerja lama. Seringkali pengetahuan tersebut tidak berasaskan kepada
cara-cara bekerja yang seragam dan hanya berasaskan kepada kefahaman
pegawai-pegawai lama. Dengan yang demikian terdapat pekerja-pekerja yang menjalankan
tugas tanpa mengetahui cara-cara bekerja dengan betul dan tidak jelas dengan
bidang kuasa masing-masing. Keadaan ini melambatkan penyelesaian ke atas sesuatu
tugas
3. MPK mendokumentasikan
secara sistematik susunan cara bekerja. Tiap-tiap kerja mempunyai proses dan
peraturan yang tertentu. Kerja yang dijalankan dengan tidak mengikut proses dan
peraturan yang telah ditetapkan boleh menimbulkan kelewatan, pembaziran masa
dan ketidakcekapan. Bagi membolehkan kerja dibuat dengan tepat dan cekap, satu
cara yang sistematik perlu diwujudkan. Adalah penting proses, peraturan, pegawai
yang bertanggungjawab dan hubungan kerja di antara pegawai dikenalpasti, disusun
dan dibukukan dengan jelas supaya ia dapat dijadikan sebagai bahan rujukan. Cara
bekerja yang jelas dan teratur akan meningkatkan produktiviti jabatan/pejabat.
Bagi menyenangkan rujukan, tiap-tiap Ketua Bahagian perlu dibekalkan dengan MPK.
4. Perkara yang perlu diberi penekanan ialah Manual Prosedur Kerja perlu
dikaji semula bersama Fail Meja dari semasa ke semasa. Jabatan/pejabat
hendaklah membuat kajian semula ke atas Manual Prosedur Kerja dan Fail Meja
mereka sekurang-kurangnya setahun sekali. Dokumen-dokumen ini juga perlu
dikemaskinikan apabila timbul 2 keperluan. Misalnya, Manual Prosedur Kerja dan
Fail Meja perlu dikemaskinikan apabila berlaku perubahan dalam dasar dan
undang-undang kerajaan yang melibatkan jabatan/pejabat tersebut. Kedua-dua
dokumen juga perlu dikemaskini apabila wujud proses-proses atau tugas-tugas
baru dalam jabatan/ pejabat hasil daripada penyemakan semula proses yang ada,
penyusunan semula tugas atau struktur jabatan/pejabat yang berkaitan.
5. Kajian semula dan pengemaskinian kedua-dua
dokumen ini hendaklah dilakukan bagi memastikan ianya sesuai dijadikan dokumen
rujukan utama bagi pegawai dan staf jabatan/pejabat pada setiap masa. Dokumen-dokumen
yang kemaskini boleh membantu dengan berkesan pegawai dan staf yang baru melaporkan
diri di jabatan/ pejabat berkenaan. Setiap pegawai dan staf jabatan/pejabat
yang akan bertukar keluar daripada sesuatu jabatan/pejabat hendaklah
menyerahkan Fail Meja berserta dengan nota serah tugasnya kepada penggantinya.
6. Walaubagaimanapun pengubahsuaian perlu dibuat
ke atas cadangan MPK ini selaras kehendak 3 Pekeliling Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) Persekutuan
Bil. 5 hingga 7/2020 yang terkini, ia dikeluarkan selepas dipersetujui
oleh Pengarah-Pengarah Tanah dan Galian Negeri Semenanjung dan Wilayah-wilayah
Persekutuan Malaysia sebagai panduan kepada Pentadbir Tanah berhubung tindakan
yang perlu dilaksanakan dalam urusan pengambilan tanah bawah tanah, urusan
pengambilan bangunan atau tanah yang dipecah bahagi, urusan pendudukan atau
penggunaan sementara tanah di bawah Akta Pengambilan Tanah 1960 [Akta 486]
selaras dengan Akta Pengambilan Tanah (Pindaan) 2016 [Akta A1517].
7.
Oleh demikian, berbincangan hendaklah dibuat di antara Pengarah Tanah dan Galian dan
Pentadbir-Pentadbir Tanah dalam menjayakan dan menyelaraskan MPK ini diperingkat
pentadbiran masing-masing dalam menyelesaikan isu berbangkit.
Perkara Untuk Tindakan Pentadbiran Tanah:
Pentadbir Tanah untuk mewujudkan MPK Permohonan Jabatan /
Agensi Pengguna Untuk Mendapatkan Suatu Tanah Milik Di Bawah Akta Pengambilan
Tanah, 1960.
Justeru itu, dengan MPK ini akan memudahkan pengurusan pentadbiran Kerajaan Negeri amnya dan pentadbiran tanah khususnya dalam mengurus permohonan di bawah pentadbiran tanah, bagi mematuhi peruntukan Undang-undang sediada selaras mengikut kehendak Dasar Kerajaan Negeri.
PERMOHONAN
JABATAN / AGENSI PENGGUNA
UNTUK MENDAPATKAN
SUATU TANAH MILIK DI BAWAH
AKTA PENGAMBILAN
TANAH, 1960
1. Dua (2) tahun sebelum
perlaksanaan projek, Jabatan / Agensi Pengguna (JAP) hendaklah mencari tapak
yang sesuai dengan berunding dengan agensiagensi yang berkaitan serta
memastikan peruntukan kewangan telah mencukupi.
2. JAP boleh memohon
pengambilan tanah sama ada melalui pengistiharan di bawah Seksyen 4, Akta
Pengambilan Tanah 1960 (APT 1960) jika sekiranya tanah milik yang dicadang
untuk dibuat pengambilan tersebut perlu dibuat kajian kesesuaian tapak terlebih
dahulu ataupun boleh terus memohon untuk dibuat pengistiharan di bawah Seksyen
8, APT 1960 jika sekiranya tanah tersebut telah dipastikan kesesuaiannya untuk
dibuat pengambilan. Bagi projek berbentuk jajaran, KJP diminta memohon
pengistiharan pengambilan di bawah Seksyen 4, APT 1960 terlebih dahulu.
3. Sekiranya semasa
permohonan pengambilan sedang diproses, jika JAP ingin membuat sebarang
perubahan/pindaan ke atas pelan pengambilan atau lot tanah atau keluasan tanah
yang hendak diambil, maka JAP hendaklah memaklumkan kepada Pengarah Tanah dan
Galian (PTG) dan Pentadbir Tanah Daerah (PTD) dan mengemukakan butir-butir
tanah dan pelan pengambilan yang baru. Sekiranya melibatkan perubahan-perubahan
yang besar, maka PTG dan PTD akan memproses semula permohonan tersebut sebagai
satu permohonan yang baru.
4. Jika sekiranya
sesuatu permohonan ingin dibatalkan/ditarik balik/ ditangguhkan, maka JAP
hendaklah memaklumkam kepada PTD secara bertulis dengan salinan kepada PTG
hasrat tersebut dengan menyatakan sebab-sebab pembatalan/penarikan
balik/penangguhan tersebut dipohon. JAP juga hendaklah menyediakan peruntukan
untuk membayar sebarang kos kerosakan semasa kerja-kerja ukur, kajian tanah serta
kerosakan lain akibat daripada proses pengambilan ini seperti yang ditetapkan
oleh Pentadbir Tanah (PT). Sebarang permohonan pembatalan/penarikan hanya boleh dipertimbangkan selagi Notis
Borang ‘K’ belum diserahkan kepada tuan tanah. Walau bagaimanapun, bagi
pengambilan tanah melalui Sijil Perakuan Segera (Borang I), JAP tidak boleh
menarik balik permohonan.
5. Bagi permohonan
penangguhan, JAP diingatkan bahawa pengistiharan di bawah Seksyen 4 dan Seksyen
8, APT 1960 akan masing-masing luput kuatkuasanya selepas satu (1) tahun dan
dua (2) tahun dari tarikh pengistiharan. Sebarang permohonan yang tertangguh
melebihi tempoh tersebut hendaklah dipohon semula sebagai satu permohonan baru
jika cadangan pengambilan ingin diteruskan kelak.
6. Bagi tanah yang terletak
di dalam Kawasan Penempatan Berkelompok (GSA) ataupun di dalam kawasan yang
telah diwartakan sebagai Rancangan Tanah Pinggir, tindakan pengambilan tanah
hanya boleh dilakukan setelah kawasan tersebut atau bahagian yang terlibat
dengan pengambilan itu dibatalkan dahulu sebagai Kawasan Penempatan
Berkelompok/Rancangan Tanah Pinggir. Sila rujuk Pekeliling KPTG Bil 4/1986.
7. JAP juga boleh
memohon pengambilan menduduki dan menggunakan tanah untuk kegunaan sementara
seperti membina jalan lencongan, jambatan sementara awam dan sebagainya bagi
tempoh tidak melebihi tiga (3) tahun. Sila rujuk Lampiran (6).
8. Badan-Badan Berkanun
di Pulau Pinang juga boleh memohon pengambilan tanah dengan syarat Badan-Badan
Berkanun tersebut di bawah Akta penubuhan masing-masing ada memperuntukkan
suatu peruntukan yang membolehkannya mengambil tanah secara paksa di bawah APT,
1960.
LANGKAH
UTAMA |
PERKARA-PERKARA
UNTUK DIAMBIL PERHATIAN
|
RUJUKAN
|
1. Cadangan Pengambilan Tanah
Untuk Diwartakan Di bawah Seksyen 4,
APT 1960 (i) JAP |
a) JAP berbincang
dengan PTG dan Pentadbir Tanah Daerah berhubung dengan cadangan untuk
mendapatkan tanah yang mungkin akan diambil untuk diwartakan di bawah Seksyen
4, APT 1960 bagi membolehkan JAP memasuki tapak untuk mengkaji kesesuaian
tanah (soil test) serta lain-lain maklumat dan keperluan
sebelum mengemukakan permohonan. b) Semasa menentukan
kesesuaian tapak, JAP perlu mengambil perhatian kepada perkara-perkara
berikut: i) menentukan
spesifikasi projek; ii) memastikan projek
yang dicadangkan bersesuaian dengan perancangan
pembangunan; iii) memastikan tiada
bantahan oleh masyarakat setempat (politik/orang awam/NGO); iv) elakkan tapak yang mempunyai bebanan sosial yang
rumit. v) menyediakan peruntukan yang mencukupi |
|
LANGKAH UTAMA |
PERKARA-PERKARA UNTUK DIAMBIL PERHATIAN |
RUJUKAN |
(ii) PTD (iii) PTG
(v)
JAP |
c)
JAP mengemukakan permohonan kepada PTD perkara-perkara
berikut: i)
surat iringan beserta satu (1) salinan borang
permohonan ii)
salinan pelan pengambilan yang lengkap (mengikut
skala) yang mengandungi ; ·
butir-butir tanah terkini seperti senarai No. lot/PT
yang terlibat, nombor. hakmilik, Mukim dan Daerah di mana tanah tersebut
berada; dan ·
bilangan salinan pelan yang mencukupi. iii)
pengesahan peruntukan kewangan yang mencukupi untuk
membiayai kos pampasan kerosakan akibat kerja-kerja ukur dan kajian tanah. d)
PTD menerima,
menyemak dan seterusnya disalinkan kepada Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri
(SUK). e)
PTG akan memproses permohonan bagi mendapatkan kelulusan
Pihak Berkuasa Negeri (Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) dan diwartakan di
bawah Seksyen 4, APT 1960. f)
JAP boleh memasuki tanah dan
membuat kerja-kerja ukur dan mengkaji kesesuaian tanah hanya setelah PTG
mengeluarkan Borang ‘B’. g)
Segala gantirugi kerosakan
ke atas tanah akibat kerja-kerja ukur dan mengkaji kesesuaian tanah
sebagaimana yang dinilai oleh PT akan dibayar oleh JAP kepada tuan tanah
sekiranya tanah tersebut didapati tidak sesuai dan tidak jadi dibuat
pengambilan. |
PTG perlu mengeluarkan seperti Pekeliling Lampiran (2)’ |
LANGKAH UTAMA |
PERKARA-PERKARA
UNTUK DIAMBIL PERHATIAN |
RUJUKAN |
|
h) Dalam tempoh
setahun, jika JAP mendapati tanah tersebut sesuai dibuat pengambilan, maka
JAP hendaklah memohon pengistiharan pengambilan tanah di bawah Seksyen 8, APT
1960. i) Jika sekiranya pada
akhir tempoh sembilan (9) bulan, JAP merasakan kajian tidak dapat
diselesaikan dalam tempoh satu (1) tahun, maka JAP perlu membuat permohonan
baru untuk pengistiharan di bawah Seksyen 4, APT 1960 |
|
2. Permohonan Pengambilan Tanah Untuk
diwartakan Di Bawah Seksyen 8, APT 1960 (i) JAP
(ii) PT (iii) JAP |
a) JAP berbincang
dengan PTG dan PTD bagi memastikan tanah tersebut akan dibuat pengambilan
untuk diwartakan di bawah Seksyen 8, APT 1960. b) PT akan membawa
cadangan ini untuk dibincangkan dan mendapatkan persetujuan Mesyuarat
Jawatankuasa Pembangunan Daerah. c) JAP mengemukakan
permohonan kepada PTD perkara-perkara berikut: i) Surat iringan
beserta satu (1) salinan borang permohonan; ii) Salinan pelan
pengambilan yang lengkap (mengikut skala) yang mengandungi; ·
butir-butir tanah terkini seperti yang tercatat dalam
kedua-dua syit litho di Pejabat Tanah dan Pelan Akui di Pejabat JUPEM yang
berkenaan; |
|
LANGKAH UTAMA |
PERKARA-PERKARA
UNTUK DIAMBIL PERHATIAN |
RUJUKAN |
|
·
skala sama seperti dalam syit litho Pejabat Tanah; ·
menggunakan warna berlainan untuk menandakan kawasan
dan status tanah yang terlibat dengan
pengambilan - warna merah (tanah berimilik), kuning (tanah kerajaan),
hijau (tanah rizab hutan) oren (tanah milik Persekutuan), coklat (tanah rizab
negeri) dan biru muda (tanah rizab Persekutuan); ·
jadual yang mempunyai maklumat tanah yang tepat,
lengkap dan terkini mengenai Mukim, Daerah, nombor syitlitho, nombor lot dan
nombor hakmilik ·
pelan pengambilan yang mempunyai jadual berasingan
mengenai sebarang tanah milik/ rizab Persekutuan, tanah rizab Negeri dan
tanah kosong/kerajaan, serta keluasan yang diperlukan untuk kegunaan projek
(bagi projek berbentuk jajaran); dan ·
bilangan salinan pelan yang mencukupi, iii) Sijil Carian Rasmi
yang terkini bagi lot-lot tanah yang terlibat; iv) Ulasan Jabatan
Teknikal dan Laporan Kajian Kesan Alam Sekitar (EIA) jika perlu v) Persetujuan
Jawatankuasa Pembangunan Daerah/Jawatankuasa seumpamanya |
|
LANGKAH UTAMA |
PERKARA-PERKARA
UNTUK DIAMBIL PERHATIAN |
RUJUKAN |
(iv) PTD (v) PTG (vi) JAP |
vi) Sijil Carian Rasmi
yang terkini bagi lot-lot tanah yang terlibat; vii)
Ulasan Jabatan Teknikal dan Laporan Kajian Kesan Alam
Sekitar (EIA) jika perlu viii) Persetujuan
Jawatankuasa Pembangunan Daerah/Jawatankuasa seumpamanya ix) Pengesahan
peruntukan yang mencukupi termasuk kos penandaan, pengukuran, bayaran ‘ex-gratia’, bayaran kenaikan ‘award’ Pentadbir Tanah, pelarasan
permohonan ukur, pecah pisah (severence),
kesan mudarat (injurious affection)
dan lain-lain kos serta mengambil kira kos tambahan dari harga tanah asalsebanyak
15% - 30% ; dan x) Surat Perakuan
Segera (Borang ‘I’). Jika tanah tersebut diperlukan segera. (Bayaran caj 8%
setahun akan dikenakan mulai dari tarikh pengeluaran Borang K hingga tarikh bayaran pampasan dibuat). d) PTD menerima, menyemak dan seterusnya mengemukakan permohonan dan disalinkan kepada Pejabat SUK. e) PTG akan memproses permohonan bagi mendapatkan kelulusan Pihak
Berkuasa Negeri (MMK) untuk
dibuat pengistiharan di bawah Seksyen 8, APT 1960. PTG akan mengeluarkan Borang ‘D’. f) JAP akan membuat
penandaan kawasan pengambilan apabila dimaklumkan oleh PT. Manakala bagi
projek-projek berbentuk jajaran, JAP hendaklah mengarahkan Jurukur Berlesen
untuk membuat penandaan. |
|
LANGKAH UTAMA |
PERKARA-PERKARA
UNTUK DIAMBIL PERHATIAN |
RUJUKAN |
3. Hadir Siasatan (i) JAP |
Setelah menerima
Notis Perbicaraan dalam Borang ’E’
daripada Pentadbir Tanah, JAP hendaklah menghantar wakil yang mempunyai
pengetahuan mengenai projek yang akan dilaksanakan bagi pengambilan tanah
tersebut di dalam setiap siasatan yang dijalankan. |
|
4. Pembayaran Pampasan Di Bawah Seksyen 14, APT 1960 (i) JPA |
a) Setelah JPA
menerima senarai bayaran pampasan dalam Borang
‘H’ daripada Pentadbir Tanah, maka
tindakan-tindakan berikut hendaklah diambil dengan segera; i) Menguruskan
penyediaan cekcek bayaran pampasan ataupun melalui Electronic Fund Transfer (EFT) terus ke akaun orang yang
berkepentingan dan pembayaran ini hendaklah dimaklumkan kepada Pentadbir
Tanah mengikut butir-butir yang dinyatakan dalam Borang ‘H’ serta bayaran
lain-lain kos (Jika bayaran menggunakan cek, maka cek-cek tersebut hendaklah
dihantar kepada PT untuk diserahkan kepada orang-orang yang berkepentingan); ii) Sekiranya
pembayaran pampasan tidak dibuat dalam tempoh tiga (3) bulan dari tarikh
penyerahan Borang ‘H’, maka caj bayaran
lewat akan dikenakan kepada JAP dengan kadar 8% setahun daripada jumlah
pampasan; |
Surat Pekeliling KPTG Bil. 2/2007 Rujuk Jadual Caj Bayaran Denda Lewat (8%) dan Kaedah Kiraan
seperti Lampiran
(4)’ |
LANGKAH UTAMA |
PERKARA-PERKARA
UNTUK DIAMBIL PERHATIAN |
RUJUKAN |
|
iii) Jika JAP hendak
membuat bantahan terhadap amaun pampasan bagi sesuatu lot tanah melebihi RM
15,000.00 maka JAP hendaklah membuat pembayaran sebanyak 75% sahaja daripada
amaun pampasan dan menahan baki 25% sehingga enam (6) minggu dari tarikh Borang ‘H’ diserahkan kepada JAP. Jika JAP
tiada bantahan, maka JAP hendaklah menjelaskan baki 25% tersebut selepas
tamat tempoh tersebut. Walau bagaimanapun, sekiranya JAP mempunyai bantahan,
maka baki 25% tersebut hendaklah disimpan sehingga mendapat perintah
mahkamah. |
|
5. Rayuan Atau Bantahan Di Bawah Seksyen
37(3) dan Seksyen 49, APT 1960 (i) JAP |
a) JAP boleh membuat
rayuan/bantahan ke Mahkamah Tinggi jika difikirkan award yang telah diberi
dalam Borang ‘H’ terlalu tinggi. b) Jika JAP memutuskan
untuk membuat bantahan ke Mahkamah Tinggi, maka hendaklah disediakan Borang ‘N’ dan dihantar terus kepada
Pentadbir Tanah dan hendaklah sampai kepadanya dalam tempoh enam (6) minggu dari
tarikh penyampaian Borang ‘G’ kepada JAP
(jika wakil JAP tidak hadir semasa perbicaraan tempoh adalah enam (6) minggu
daripada tarikh terima Borang ‘H’ atau
enam bulan daripada tarikh Borang ‘G’
mana-mana yang terdahulu tamat. Borang ‘N’
yang diterima oleh Pentadbir Tanah selepas tempoh tersebut tidak boleh
diambil apa-apa tindakan kecuali mendapat perintah Mahkamah Tinggi. JAP
hendaklah mengemukakan Borang ‘N’ beserta
bayaran deposit RM3,000.00 atas nama ‘Pentadbir Tanah’. |
|
LANGKAH
UTAMA |
PERKARA-PERKARA
UNTUK DIAMBIL PERHATIAN
|
RUJUKAN
|
|
c)
Jika JAP tidak bersetuju dengan keputusan Mahkamah
Tinggi maka KJP boleh membuat rayuan ke Mahkamah Persekutuan di bawah Seksyen
49, APT 1960. |
|
6. Keputusan Mahkamah Mengenai Bantahan
Amaun
Pampasan
(i) JAP |
a) JAP akan menerima
daripada Pentadbir Tanah keputusan Mahkamah
Tinggi atau Mahkamah Persekutuan mengenai bantahan daripada JAP atau orang
yang berkepentingan sama ada terdapat pertambahan /pengurangan /kekal
mengenai amaun pampasan. Satu salinan keputusan Mahkamah tersebut hendaklah
dikemukakan kepada PTG untuk tujuan rekod. b) Sekiranya terdapat
pertambahan amaun pampasan, bayaran yang perlu dibuat kepada orang yang
berkepentingan adalah (tertakluk kepada keputusan Mahkamah): i) Bayaran pampasan
tambahan; ii) faedah 8% setahun
atas pampasan tambahan yang dikira daripada tarikh tanah diambil milik
(tarikh Borang K) hingga tarikh pembayaran pampasan tambahan ke Mahkamah
Tinggi atau kepada orang yang berkepentingan; iii) pampasan 25% yang
telah ditahan pembayarannya di bawah Seksyen 29(A), APT 1960; dan iv) faedah 8% setahun
ke atas pampasan 25% yang telah ditahan pembayarannya di bawah Seksyen 29(A),
APT 1960 yang dikira daripada tarikh pembayaran pampasan 75% sehingga tarikh
pembayaran pampasan 25% tersebut. |
|
LANGKAH UTAMA |
PERKARA-PERKARA UNTUK DIAMBIL PERHATIAN |
RUJUKAN |
|
c)
KJP hendaklah dengan segera menguruskan penyediaan cek
bayaran ataupun melalui EFT bayaran pampasan tambahan dan pampasan 25% kepada
orang yang berkepentingan melalui Pentadbir Tanah yang berkenaan atau kepada
Pendaftar Mahkamah Tinggi (jika diperintah oleh Mahkamah). d) Setelah dipastikan Tarikh penyampaian cek atau melalui EFT bayaran
pampasan tambahan dan bayaran 25% kepada orang yang berkepentingan atau
kepada Pendaftar Mahkamah Tinggi, maka KJP hendaklah dengan segera
menguruskan pembayaran faedah 8% setahun kepada orang yang berkepentingan. |
|
7. Pengambilan Tanah
Secara Rasmi Di Bawah Seksyen 22, APT 1960 (i)
JAP |
a)
Apabila JAP menerima daripada Pentadbir Tanah notis
pengambilan milik tanah (taking
possession) secara rasmi dalam Borang ‘K’ dan telah diendoskan dalam
Dokumen Hakmilik Daftar, maka JAP bolehlah memasuki dan menggunakan tanah. b)
Seterusnya JAP perlulah mengemukakan permohonan kepada
PTD sama ada tanah tersebut hendak dipohon pemberimilikan ataupun perizapan. c)
JAP juga perlu mengambil langkahlangkah penjagaan dan
kawalan ke atas tanah yang telah dibuat
pengambilan tersebut Catatan; Carta Aliran seperti di Lampiran (5)’. |
|
Lampiran (2)
PEKELILING
PENGARAH TANAH DAN
GALIAN
BILANGAN */20**
GARIS PANDUAN PERMOHONAN PENGAMBILAN TANAH
BAGI MAKSUD AWAM OLEH JABATAN DAN AGENSI NEGERI DI PULAU PINANG
1. TUJUAN
Tujuan
Pekeliling ini adalah sebagai garis panduan khas kepada semua Jabatan dan
Agensi Negeri mengenai tatacara memohon pengambilan tanah untuk maksud awam di
bawah seksyen 3(1)(a) Akta Pengambilan Tanah (APT) 1960 di Pulau Pinang.
2. PENGENALAN
2.1.
Di Semenanjung Malaysia, Kementerian dan Jabatan Persekutuan mempunyai 4 cara pilihan untuk
memperoleh tapak projek.
a)
memohon tanah kosong Kerajaan;
b) membeli tanah secara rundingan
dari pemilik atau pemaju
hartanah
c) memohon tukar guna tanah
dengan Jabatan atau Agensi
lain mengikut prosedur yang
ditetapkan; dan
d)
mengambil tanah secara paksa di bawah APT
1960.
Oleh
kerana tanah kosong Kerajaan semakin
berkurangan, (dan kalau pun ada mungkin tidak sesuai dari segi lokasi atau rupa
bentuk fizikal) dan perolehan melalui pembelian pula kadangkala tidak dapat
dilaksanakan atas sebab-sebab tertentu, maka kaedah pengambilan tanah secara
paksa merupakan alternatif yang boleh ditimbangkan oleh Jabatan dan Agensi
Negeri.
2.2
Urusan pengambilan tanah walau bagaimanapun kadangkala tidak dapat dilaksanakan
secara cepat mengikut tempoh keperluan tapak atas beberapa sebab. Antaranya
ialah kelemahan dalam merancang dan memilih tapak oleh Kementerian dan Jabatan
Persekutuan. Kelemahan ini malangnya hanya terserlah dan disedari kemudian,
iaitu semasa permohonan diproses oleh Pentadbir Tanah. Akibatnya, Jabatan dan
Agensi Negeri membazir masa dan tenaga kerana terpaksa mencari tapak-tapak
baru.
2.3
Kelemahan-kelemahan perancangan yang sering dikenal pasti termasuklah:-
a) tapak
yang dipilih tidak sesuai dari segi fizikal seperti berbukit, curam, mudah ditenggelami
air, tanah gambut, lokasi yang tidak mesra pelanggan dan sebagainya,
b) tapak
mempunyai bebanan sosial yang merumitkan seperti setinggan, keperluan
pemindahan penduduk, pembangunan sedia ada, dan bantahan penduduk,
c) projek
yang dicadangkan tidak sesuai dengan perancangan pembangunan persekitaran dan
di bantah oleh pemimpin dan Jabatan teknikal peringkat tempatan,
d) butir-butir
tanah tidak kemas kini,
e) spesifikasi
projek berubah dan memerlukan tambahan atau pengurangan saiz tapak; dan
f) kesilapan
dalam membuat anggaran kos pengambilan yang boleh menyebabkan urusan
pengambilan ditangguhkan sementara mendapatkan peruntukan tambahan.
2.4
Sebagai langkah untuk mengatasi sebarang kelewatan, garis panduan ini
menjelaskan tindakan-tindakan yang perlu diambil oleh Jabatan dan Agensi Negeri
semasa memohon pengambilan tanah.
3. PROSEDUR PEMILIHAN DAN KAJIAN KESESUAIAN TAPAK
3.1
Dua tahun sebelum perlaksanaan projek, pihak Jabatan/ Agensi Negeri yang memerlukan
tanah (selepas ini disebut agensi
pemohon) hendaklah mencari dan menentukan tapak atau jajaran projek yang
sesuai. Untuk maksud tersebut, agensi pemohon hendaklah berunding dengan
Pegawai Daerah, Jabatan Perancang Bandar dan Desa (JPBD), Pihak Berkuasa
Tempatan (PBT) dan PTG. Rundingan ini hendaklah meliputi kesesuaian lokasi
dengan perancangan guna tanah sekitarnya, keadaan fizikal tanah, aksesibiliti
serta mengambil kira isu-isu sosial dan ekonomi penduduk tempatan. Keputusan
rundingan ini hendaklah diklasifikasikan sebagai dokumen terperingkat (sulit)
sehinggalah pengambilan tanah yang berkenaan diwartakan di bawah seksyen 4 atau
seksyen 8 APT 1960.
3.2
Setelah tapak projek dipilih, agensi pemohon hendaklah mendapatkan ulasan rasmi
jabatan-jabatan teknikal mengenai kesesuaian tapak projek termasuk laporan
kajian kesan alam sekitar (EIA), jika perlu. Jabatan-jabatan teknikal ini ialah
JPBD/PBT, JKR dan JPS peringkat daerah. Agensi pemohon juga dikehendaki membuat
semakan butir-butir tanah dengan rekod di pejabat tanah yang berkenaan. Dengan mengambil kira butir-butir tanah dan
ulasan-ulasan jabatan teknikal berkenaan, agensi pemohon hendaklah
membentangkan cadangan pengambilan tersebut kepada Jawatankuasa Pembangunan
Daerah atau apa-apa Jawatankuasa seumpamanya di peringkat daerah untuk
persetujuan.
3.3
Sekiranya PBN ada menentukan peraturan yang perlu dipatuhi semasa memilih dan
menentukan kesesuaian tapak, termasuk sama ada perlu atau tidak permohonan di
bentang kepada Jawatankuasa Pembangunan Daerah, pihak agensi pemohon hendaklah
mematuhi peraturan tersebut.
4. PERMOHONAN PENGAMBILAN TANAH
4.1
Setelah tapak projek dipersetujui oleh Jawatankuasa Pembangunan Daerah atau
apa-apa jawatankuasa lain seumpamanya, agensi pemohon hendaklah memutuskan sama
ada pemilihan tapak ini telah muktamad atau masih memerlukan kajian teknikal
lanjut seperti kerja ukur atau kajian tanah (soil
test) sebelum dapat di muktamadkan. Sekiranya telah muktamad, agensi
pemohon boleh terus mengemukakan permohonan pengisytiharan pengambilan tanah di
bawah seksyen 8 APT 1960. Sekiranya
masih memerlukan kajian, agensi pemohon hendaklah memohon pengisytiharan
cadangan pengambilan tanah di bawah seksyen 4 terlebih dahulu. Pengisytiharan
di bawah seksyen 4 bertujuan untuk memberi kuasa kepada agensi pemohon dan
ejen-ejennya untuk memasuki tanah dan membuat kerja-kerja pengukuran dan kajian
tanah. Selepas kajian tanah, agensi pemohon hendaklah membuat permohonan
pengisytiharan di bawah seksyen 8 jika cadangan pengambilan hendak
diteruskan. Bagi sebarang projek baru
yang berupa jajaran, agensi pemohon di minta memohon pengisytiharan pengambilan
di bawah seksyen 4 terlebih dahulu.
4.2
Apabila pengisytiharan dibuat di bawah
seksyen 4 APT 1960, agensi pemohon diberi tempoh selama 1 tahun selepas
pewartaan untuk menyelesaikan kajian dan memutuskan sama ada hendak meneruskan
pengambilan atau tidak. Agensi pemohon hendaklah memberitahu Pentadbir Tanah
Daerah (PTD) perkembangan hasil kajian kesesuaian tapak dalam tempoh 9 bulan
dari tarikh pewartaan itu. Jika pada akhir tempoh 9 bulan itu agensi pemohon
merasakan kajian tidak akan dapat diselesaikan dalam tempoh satu tahun yang
dibenarkan, agensi pemohon hendaklah membuat permohonan baru untuk
pengisytiharan semula di bawah seksyen 4. Jika hasil kajian mendapati tapak
yang dipilih adalah sesuai dan muktamad agensi pemohon hendaklah memohon kepada
PTD untuk pengisytiharan dibuat di bawah seksyen 8.
4.3
Sekiranya tanah yang diisytiharkan di bawah seksyen 8 diperlukan segera, agensi
pemohon boleh memohon supaya tanah itu diambil melalui Surat Perakuan Segera
(Borang I) di bawah seksyen 19 APT 1960.
Namun demikian, walaupun APT 1960 membenarkan sebarang tanah termasuk
yang mempunyai bangunan diambil melalui surat perakuan segera, agensi pemohon
dinasihatkan supaya memohon surat perakuan segera hanya bagi lot-lot tanah yang
tiada sebarang bangunan. Agensi pemohon
juga hendaklah menyediakan peruntukan secukupnya untuk membayar denda lewat
atas kadar 8% setahun mulai tarikh tanah diambil milik secara rasmi.
4.4
Setelah memutuskan sama ada untuk memohon pengisytiharan di bawah seksyen 4
atau di bawah seksyen 8 APT 1960 dan sama ada pengambilan ini dibuat secara
biasa atau melalui surat perakuan segera, agensi pemohon hendaklah mengemukakan
permohonan pengambilan tanah melalui Ketua Jabatan masing-masing kepada PTD. PTD
akan membuat permohonan rasmi kepada pihak Kerajaan. Format surat permohonan
pengambilan tanah oleh agensi pemohon adalah seperti di Lampiran ‘A’ bagi permohonan
pengisytiharan di bawah seksyen 4, dan Lampiran ‘B’ bagi permohonan
pengisytiharan di bawah seksyen 8. Dokumen-dokumen dan maklumat-maklumat yang
perlu dikemukakan adalah seperti dalam senarai semak di Lampiran C bagi permohonan di
bawah seksyen 4 dan Lampiran D
bagi permohonan di bawah seksyen 8 iaitu:
a) Pelan
pengambilan tanah yang lengkap mempunyai ciri-ciri berikut:
i) Butir-butir
tanah terkini seperti yang tercatat dalam kedua-dua syitlitho di Pejabat Tanah
dan Pelan Akui di Jabatan Ukur dan Pemetaan Negeri berkenaan.
ii) Menggunakan
skala sama seperti skala dalam syitlitho di Pejabat Tanah;
iii) Menggunakan
warna yang berlainan untuk menandakan kawasan dan status tanah yang terlibat
dengan cadangan pengambilan seperti warna merah untuk tanah beri milik, kuning
untuk tanah Kerajaan, hijau untuk tanah rizab hutan dan biru untuk tanah rizab
sungai.
iv) Mengandungi
jadual yang menyatakan butir-butir tanah yang tepat, lengkap dan kemas kini
mengenai Mukim, Daerah, Nombor syitlitho, Nombor Lot dan Nombor Hak milik.
v) Bagi
projek berbentuk jajaran, pelan pengambilan juga perlu mempunyai jadual
berasingan mengenai sebarang tanah milik/rizab Persekutuan, tanah rizab Negeri
dan tanah kosong Kerajaan, serta keluasan yang diperlukan untuk kegunaan
projek.
vi) Bilangan
salinan pelan pengambilan yang mencukupi.
b) Sijil
Carian Rasmi atau Sijil Carian Persendirian yang terkini bagi lot-lot tanah yang terlibat dengan
pengambilan.
c) Ulasan
jabatan teknikal dan laporan kajian kesan alam sekitar jika perlu, serta
persetujuan Jawatankuasa Pembangunan Daerah atau Jawatankuasa seumpamanya.
d) Bagi
permohonan pengisytiharan di bawah seksyen 8, pengesahan bahawa peruntukan yang
mencukupi telah disediakan untuk membiayai kos-kos berikut:
i) Peruntukan
yang mencukupi telah disediakan untuk membiayai kos pampasan, kos menanda
kawasan, dan kos menjaga dan mengawal tanah selepas pengambilan seperti
pembinaan pagar dan kawalan pencerobohan dan
ii) Sijil
Perakuan Segera (Borang I APT 1960) diperlukan atau tidak.
e) Bagi
permohonan pengisytiharan di bawah seksyen 4, pengesahan bahawa peruntukan yang
mencukupi telah disediakan untuk membiayai kos pampasan kerosakan akibat
kerja-kerja ukur dan kajian tanah.
4.5
Setelah menerima permohonan, Pentadbir Tanah Daerah (PTD) bertanggungjawab
mengemukakan permohonan tersebut bersekali dengan dokumen-dokumen dan pelan
pengambilan PTG dan menghantar salinan-salinan kepada Setiausaha Kerajaan
Negeri. Permohonan ini akan diproses seterusnya oleh PTD termasuk mendapatkan
kelulusan MMK, pewartaan, menguruskan perbicaraan serta urusan pembayaran
pampasan dan mengambil milik tanah
secara rasmi.
5. PENANDAAN
KAWASAN PENGAMBILAN
Agensi
pemohon hendaklah bersedia membuat penandaan kawasan pengambilan apabila dimaklumkan
oleh Pentadbir Tanah. Bagi projekprojek berbentuk jajaran, agensi pemohon
hendaklah mengarahkan jurukur projek
untuk membuat penandaan.
6. KEHADIRAN SEMASA PERBICARAAN PENGAMBILAN TANAH
Apabila
diberitahu oleh Pentadbir Tanah, agensi pemohon hendaklah menghantar
sekurang-kurangnya seorang wakil dalam setiap perbicaraan dan wakil ini
hendaklah mempunyai pengetahuan mengenai permohonan pengambilan itu dan
bersedia memberi keterangan dan keputusan.
7. BAYARAN PAMPASAN
Setelah
selesai perbicaraan dan amaun pampasan ditetapkan, agensi pemohon perlulah
berhubung dengan PTD untuk mendapatkan salinan Borang H yang telah
disempurnakan. Agensi pemohon hendaklah dalam tempoh tidak melebihi tiga (3)
bulan mengemukakan cek bayaran atas nama setiap pihak yang ditetapkan dalam
Borang H tersebut kepada PTD. (Agensi pemohon akan dikenakan denda lewat atas
kadar 8% setahun jika pembayaran tidak dibuat dalam tempoh 3 bulan ini). PTD
menyerahkan cek kepada setiap orang yang berhak.
8. MENGAMBIL MILIK TANAH SECARA RASMI
Semasa
menyerahkan cek bayaran pampasan kepada setiap pihak yang berkepentingan, PTD
bertanggungjawab menyampaikan sekali notis Borang K (Notis Tanah Telah Diambil
Milik Secara Rasmi) kepada pemilik dan salinannya kepada PTG dan agensi pemohon
untuk memasuki dan mengambil milik tapak.
9. PINDAAN KE ATAS PELAN PENGAMBILAN ATAU LOT TANAH
Sekiranya
semasa permohonan sedang diproses, agensi pemohon ingin membuat sebarang
perubahan ke atas pelan pengambilan atau lot tanah atau keluasan tanah yang
hendak diambil, agensi pemohon hendaklah memaklumkan kepada PTG dan PTD dan
mengemukakan butir-butir tanah dan pelan pengambilan yang baru. Kecuali bagi
perubahanperubahan yang kecil, PTG dan PTD akan memproses semula permohonan ini
sebagai satu permohonan baru.
10.
PEMBATALAN,
PENARIKAN BALIK DAN PENANGGUHAN
PERMOHONAN PENGAMBILAN TANAH
10.1.
Sekiranya sesuatu permohonan ingin dibatalkan atau ditarik balik atau
ditangguhkan, agensi pemohon hendaklah memberitahu PTD secara bertulis dengan
salinan kepada PTG hasrat tersebut dengan menyatakan sebab-sebab pembatalan/
penarikan balik/penangguhan dipohon. Agensi pemohon juga hendaklah menyediakan
peruntukan untuk membayar sebarang kos kerosakan semasa kerja ukur, kajian
tanah dan kerosakan dan pampasan lain akibat urusan pengambilan ini yang
ditetapkan oleh Pentadbir Tanah. Sebarang permohonan pembatalan atau penarikan
balik hanya boleh dipertimbangkan selagi
notis Borang K belum diserahkan kepada pemilik.
10.2.
Bagi permohonan penangguhan, agensi pemohon diingatkan bahawa pengisytiharan di
bawah seksyen 4 dan seksyen 8 akan masing-masing luput kuat kuasanya selepas 1
tahun dan 2 tahun dari tarikh pewartaan. Sebarang permohonan yang tertangguh melebihi
tempoh tersebut hendaklah dipohon semula sebagai satu permohonan baru, jika
cadangan pengambilan ingin diteruskan kelak.
11. RUJUKAN
KE MAHKAMAH
Agensi
pemohon yang tidak berpuas hati dan membantah keputusan perbicaraan yang dibuat
oleh Pentadbir Tanah berkaitan amaun pampasan, boleh memohon untuk merujuk ke
mahkamah dengan mengemukakan Borang N (Permohonan Supaya Bantahan Dirujukkan
Kepada Mahkamah) APT 1960 yang lengkap kepada JKPTG Negeri. Tempoh masa bagi mengemukakan
permohonan bantahan bagi agensi pemohon yang hadir semasa perbicaraan ialah
enam minggu dari tarikh Pentadbir Tanah membuat award dalam Borang G (Award
Pampasan Bertulis). Bagi agensi pemohon yang tidak hadir semasa perbicaraan
ialah enam minggu dari terima notis Borang H (Notis Award Dan Tawaran Pampasan) atau dalam masa enam bulan
dari tarikh Pentadbir Tanah membuat award dalam Borang G, mengikut mana yang
lebih dahulu tamat tempohnya, dan lainlain syarat permohonan yang diperuntukkan
di bawah seksyen 37, 38 dan 39 APT 1960.
12. TINDAKAN-TINDAKAN
SELEPAS PENGAMBILAN
Setelah
tapak diambil milik secara rasmi, agensi pemohon hendaklah mengambil tindakan
membuat permohonan untuk perizaban atau pemberimilikan tanah kepada PTG, dengan
mematuhi Pekeliling KPTG/PTG dan mengambil langkah-langkah penjagaan dan
pengawalan tanah mengikut Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 2/1987 atau
apa-apa Pekeliling yang dikeluarkan dari masa ke semasa.
13. PERKARA-PERKARA AM
13.1.
Agensi-agensi pemohon dikehendaki memperuntukkan masa sekurang-kurangnya selama
1 tahun dari tarikh permohonan dikemukakan kepada PTD untuk urusan pengambilan
tanah di dalam jadual perlaksanaan projek masing-masing. Tempoh ini juga
hendaklah diambil kira dalam menetapkan tarikh penyerahan tapak kepada
kontraktor-kontraktor semasa menyediakan surat perjanjian kontrak.
13.2.
Bagi projek-projek yang berbentuk jajaran, agensi-agensi pemohon juga
dinasihatkan supaya mendapatkan khidmat para perunding tanah (Land Consultants)
untuk membantu dalam melicinkan urusan pengambilan tanah.
14. TARIKH BERKUAT KUASA
Tarikh
berkuat kuasa Pekeliling ini mulai dari tarikh ianya dikeluarkan.
15. PENUTUP
Dengan
adanya garis panduan ini, adalah diharapkan Kementeriankementerian dan
Jabatan-jabatan Persekutuan dapat membuat perancangan lebih awal dan mengambil
tindakan mengikut kaedahkaedah dan peraturan-peraturan yang telah ditetapkan
apabila memerlukan tapak untuk kegunaan masing-masing.
( )
PENGARAH
TANAH DAN GALIAN
Negeri .....................
Rujukan
Fail :
Tarikh :
LAMPIRAN
‘A’
(Seksyen 4)
Pentadbir
Tanah Daerah,
Daerah…………………………..,
Pulau
Pinang
Tuan,
Permohonan
Pengisytiharan Di Bawah Seksyen 4, APT 1960 Untuk Pengambilan Tanah Bagi Maksud
Awam.
Adalah
dimaklumkan bahawa tanah yang dinyatakan dalam jadual di bawah mungkin perlu
diambil di bawah APT 1960 untuk kegunaan Kementerian ini.
Kementerian
ini memohon supaya tanah-tanah tersebut diisytiharkan oleh PBN di bawah seksyen
4 APT 1960 dan dikeluarkan Borang B (Kuasa Untuk Membuat Kerja Ukur) untuk
membolehkan ejen-ejen Kementerian ini memasuki dan membuat kajian dan kerja
ukur.
Saya
mengesahkan bahawa peruntukan telah disediakan untuk membayar pampasan ke atas
sebarang kerosakan di atas tanah berkenaan akibat dari pelaksanaan kerja-kerja
tersebut.
Saya
juga mengesahkan bahawa cadangan
pengambilan ini telah dibentangkan dan dipersetujui oleh Jawatankuasa
Pembangunan Daerah yang berkenaan.
Sekian,
terima kasih.
……………………….
b.p.
Ketua Jabatan/Agensi
JADUAL
(Pengisytiharan
Seksyen 4)
a
Tujuan Pengambilan:
b
Butiran Tanah:
Bilangan |
Jenis/No. Hak milik |
No. Lot/No. P.T. |
Mukim/Pekan/Bandar |
Daerah/Jajahan |
Keluasan |
|
|
|
|
|
|
c
Pelan Cadangan disertakan.
LAMPIRAN ‘B’
(Seksyen
8)
Pentadbir Tanah
Daerah,
Daerah…………………………..,
Pulau Pinang
Tuan,
Permohonan
Pengambilan Tanah Di Bawah Seksyen 3(1) (a) Dan Pengisytiharan Di Bawah Seksyen
8 Akta Pengambilan Tanah 1960.
Adalah dimaklumkan
bahawa Kementerian ini telah memutuskan supaya tanah yang dinyatakan dalam
Jadual di bawah diambil oleh PBN di bawah seksyen 3(1) (a) APT 1960 dan
diwartakan di bawah seksyen 8 APT 1960.
Saya mengesahkan
bahawa:
1)
tanah telah disiasat dan didapati sesuai dari segi fizikal.
2)
segala bentuk bebanan dan pendudukan atas tanah telah diambil kira.
3)
rujukan telah dibuat dengan Pejabat Daerah, Pihak Berkuasa Tempatan dan
JPBD dan juga telah dipersetujui oleh Jawatankuasa Pembangunan Daerah.
4)
Butir-butir tanah dalam Jadual di bawah telah disemak dengan Pejabat
Tanah.
5)
Keperluan jalan masuk dan perparitan telah diambil kira.
Saya juga mengesahkan
bahawa:
1)
Peruntukan untuk kos pengambilan termasuk kos penandaan kawasan telah
disediakan.
2)
* Surat Perakuan Segera
(Borang I) diperlukan.
Bersama-sama ini
disertakan Pelan Pengambilan, sijil carian rasmi/persendirian dan ulasan-ulasan
jabatan teknikal yang berkenaan.
Sekian, terima kasih.
………………………….
b.p. Ketua Setiausaha
*potong yang tidak
berkenaan
JADUAL
(Pengisytiharan
Seksyen 8)
a
Tujuan:
b
Butiran Tanah:
Bil |
Jenis / No. Hak milik atau Kependudukan |
No. Lot/ No. P.T. |
Mukim/ Pekan/ Bandar |
Daerah/ Jajahan |
Tuan Punya Berdaftar atau Pendudukan yang
direkodkan |
Keluasan lot |
Anggaran Luas yang Akan Diambil |
|
|
|
|
|
|
|
|
c
Tarikh Tanah Dikehendaki:
Pengesahan
Saya mengesahkan
bahawa butir-butir tanah ini telah disemak dengan rekod Pejabat Tanah yang
berkenaan dan disahkan benar.
……………………………………………… (Tandatangan Pegawai Projek)
LAMPIRAN ‘C’
SENARAI SEMAK
PERMOHONAN PENGAMBILAN TANAH
DI BAWAH SEKSYEN 4
Nama Projek : ………………………………………………………………
………………………………………………………………
BIL
|
TINDAKAN |
TANDAKAN (√) |
|
LENGKAP |
TIDAK LENGKAP |
||
1.
2.
|
Pelan Pengambilan Tanah yang lengkap. Pengesahan peruntukan yang mencukupi untuk
membiayai kos pampasan kerosakan akibat kerja-kerja ukur dan kajian tanah. |
|
|
LAMPIRAN ‘D’
SENARAI SEMAK
PERMOHONAN PENGAMBILAN TANAH
DI BAWAH
SEKSYEN 8
Nama Projek : ………………………………………………………………
………………………………………………………………
BIL |
TINDAKAN |
TANDAKAN (√) |
|
LENGKAP |
TIDAK LENGKAP |
||
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. |
Pelan Pengambilan Tanah yang lengkap. Sijil Carian
Rasmi/Persendirian yang terkini. Ulasan dari Jabatan-Jabatan Teknikal. Ulasan dari Jabatan Alam Sekitar * Persetujuan
Jawatankuasa Pembangunan Daerah atau Jawatankuasa seumpamanya. Pengesahan peruntukan yang mencukupi
termasuk kos penandaan dan lain-lain kos. Surat Perakuan segera (Borang I) .*
*Potong jika tidak perlu |
|
|
Lampiran (4)
CAJ BAYARAN LEWAT (8%)
AKTA PENGAMBILAN TANAH 1960
BIL |
PERKARA |
JENIS BAYARAN |
TEMPOH |
KIRAAN
CAJ |
SEKSYEN |
1. 2. 3. 4. 5. 6. |
Tidak membayar atau tidak
mendeposit pampasan ke Mahkamah. Tidak membayar atau tidak
mendeposit pampasan ke Mahkamah. Semasa membuat bayaran
pampasan yang ditahan (25%) sama ada, ada pengurangan atau tidak oleh
Mahkamah. Semasa membuat bayaran
pampasan yang ditahan (25%) sama ada, ada pengurangan atau tidak oleh
Mahkamah. Membayar bayaran
penyelarasan selepas ukur halus. Membayar bayaran pampasan
selepas mendapat perintah Mahkamah. |
Bayaran Pampasan (100%). Bayaran Pampasan (75%) yang tertakluk kepada seksyen 29A(1). Bayaran pampasan 75% telah dibayar. Bayaran pampasan 75% tidak dibayar. Bayaran pampasan bagi kawasan yang lebih dan nilai bayaran ikut nilaian pada Borang G. Bayaran pampasan yang lebih
tinggi daripada award Pentadbir Tanah. |
Pada atau
sebelum “due date” Pada atau
sebelum “due date” Pada atau sebelum “due date”. Pada atau sebelum “due date”. - - |
Dari tarikh ‘due date’ hingga bayaran pampasan
100% atau deposit 100% dibuat. Dari tarikh ‘due date’ hingga bayaran pampasan 75% atau deposit 75% dibuat. Caj kepada amaun 25% di
kira dari tarikh bayaran pampasan 75% hingga tarikh bayaran 25% dibuat. Caj kepada amaun 25% di
kira dari tarikh “dua date” hingga
bayaran atau deposit 75% dibuat. Caj kepada amaun yang lebih
di kira dari tarikh “taking possession’
atau pampasan dibayar yang mana dahulu hingga tarikh bayaran lebih itu dibuat.
Caj kepada bayaran yang
lebih itu di kira dari tarikh “taking
possession’ hingga tarikh bayaran lebih dibuat kepada orang
berkepentingan atau kepada Mahkamah. |
32(1) 32(1A) 29A(5) 32(1B) 32(2) 48 |
KAEDAH KIRAAN CAJ BAYARAN LEWAT SEKSYEN 32(1) AKTA PENGAMBILAN TANAH
PROJEK : TAPAK PEJABAT IMIGRESEN TANJUNG, KOTA BHARU
MUKIM : PENDEK
LOT |
PENERIMA |
AWARD BORANG ‘H’ |
TARIKH TERIMA BORANG ‘H’/ PENGELUARAN
BORANG ‘K’ (PERAKUAN SEGERA) |
GENAP MASA |
TARIKH BAYARAN
|
JUMLAH
HARI LEWAT
|
CARA PENGIRAAN CAJ |
AMAUN CAJ
LEWAT |
Lot
123 PT
65 Lot
456 PT
84 Lot
787 PT
910 |
Roslan bin Daud
KP:650724045263
Nor Aini bt. Sulaiman KP:690904086263
Uwis Qorni bin Abdullah KP:680803066752
|
RM123,748.00 RM 61,874.00 RM 60,624.00 |
22.09.02
22.09.02
22.09.02
|
21.12.02
21.12.02
21.12.02
|
21.12.03
26.02.03
26.02.03
|
67
hari 67
hari 67
hari |
123,748.00
x 8% x 67 ---------------------------
365
61,874.00
x 8% x 67 ---------------------------
365
60,624.00
x 8% x 67 ---------------------------
365
|
RM1,817.23
RM
908.61 RM
890.25 |
|
|
|
|
|
|
|
JUMLAH |
RM3,616.09
|
Lampiran
(6)
PERMOHONAN JABATAN /
AGENSI PENGGUNA UNTUK PENGAMBILAN TANAH BAGI TUJUAN MENGGUNAKAN TANAH MILIK
SECARA SEMENTARA
DI BAWAH (BAHAGIAN
VII) AKTA PENGAMBILAN TANAH, 1960
LANGKAH UTAMA |
PERKARA-PERKARA
UNTUK DIAMBIL PERHATIAN |
RUJUKAN |
1. Membuat
Permohonan (i) JAP |
(a)
JAP
berunding dengan PTG / PTD bagi tujuan memohon penggunaan tanah secara
sementara. (b)
Tempoh
kegunaan tanah hendaklah tidak lebih daripada tiga (3) tahun dan selepas itu
tanah berkenaan akan dikembalikan semula kepada tuan tanah. (c)
JAP
perlu memastikan perkaraperkara yang berikut: (i)
mempunyai
peruntukan kewangan yang mencukupi untuk membayar pampasan dan kos pemulihan
tanah (Jika perlu dapatkan ulasan Jabatan Perkhidmatan dan Penilaian Harta
(JPPH); dan (ii)
tempoh
jangkamasa tanah dikehendaki, tarikh yang dijangka untuk memasuki tanah dan tarikh
mengembalikannya kepada tuan tanah. (d)
JAP
mengemukakan kepada PTD permohonan rasmi pengambilan tanah di bawah Seksyen
57, APT 1960 beserta pelan pengambilan
yang lengkap (mengikut skala) yang mengandungi: |
Seksyen 57, APT 1960 |
LANGKAH UTAMA |
PERKARA-PERKARA
UNTUK DIAMBIL PERHATIAN |
RUJUKAN |
|
(i)
butir-butir
tanah terkini seperti senarai No. lot/PT yang terlibat, nombor hakmilik,
Mukim dan Daerah di mana tanah tersebut berada; (ii)
bilangan
Salinan pelan yang mencukupi; dan menggunakan warna yang berlainan untuk
menandakan kawasan dan (iii)
status
tanah yang terlibat dengan pengambilan iaitu warna merah (tanah berimilik),
kuning (tanah kerajaan), hijau (tanah rizab hutan) dan biru (tanah rizab
sungai). |
|
2. Menerima dan Mengemukakan
Permohonan. (j) PTD
|
PTD
menerima, menyemak dan mengemukakan permohonan kepada Pejabat Pengarah Tanah dan Galian
(PTG) dan disalinkan kepada Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK). |
|
3. Memproses Permohonan (j) PTD |
(a) PT
memproses permohonan untuk menggunakan tanah milik secara sementara bagi
mendapatkan kelulusan Pihak Berkuasa Negeri (MMK). (b) PT
mengeluarkan Borang ’Q’ kepada
tuan tanah (disalinkan kepada JAP dan PTG) yang menetapkan tempoh jangkamasa
tanah dikehendakki, tarikh siasatan untuk merundingkan bayaran pampasan
dengan tuan tanah. |
|
LANGKAH UTAMA |
PERKARA-PERKARA
UNTUK DIAMBIL PERHATIAN |
RUJUKAN |
|
(c) PT
akan mengadakan rundingan / siasatan berhubung bayaran pampasan kepada tuan
tanah dan wakil KJP perlu hadir. |
|
4. JAP Memasuki Tanah. (i) JAP |
(a) Apabila JAP menerima perintah bayaran pampasan
(sama ada secara pukal atau berkala) daripada PT, maka JAP hendaklah
menguruskan penyediaan bayaran sama ada melalui EFT /Cek kepada Tuan
Tanah dan dihantar melalui Pentadbir
Tanah. (b) JAP boleh memasuki tanah sebagaimana tarikh yang
dinyatakan dalam Borang ‘Q’. |
|
5. Mengembalikan Tanah Kepada Tuan Tanah (i) JAP |
Setelah selesai
penggunaan tanah dan keadaan tanah telah dipulihkan seperti keadaan asal
dengan perbelanjaan JAP, maka JAP hendaklah memaklumkan kepada PT cadangan
tarikh untuk mengembalikan tanah tersebut kepada tuan tanah. (Disalinkan kepada PTG) Catatan; Carta Aliran seperti di Lampiran (7)’. |
|
2 ulasan:
MK oh MK boleh copy paste yey... Malas nak buat.... Nak print saja...
ok boleh, benda baik kongsi2..
Catat Ulasan