Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian:
1. Seksyen
419. Kanun Tanah Negara 1965:
419. Power of Registrar and
Land Administrator to refer questions to the Court.
(1) The Registrar and,
subject to sub-section (3), any Land Administrator may, if he considers it
necessary or desirable to do so, refer to the Court any question arising in the
exercise or performance of any power of duty conferred or imposed on him by or
under this Act.
(2) Any such reference
shall be made in accordance with the provisions of any written law for the time
being in force relating to civil procedure; and the Court shall on any such
reference either determine the question in issue or make such other order as it
may consider appropriate in the particular circumstances of the case.
(3) No Collector shall refer any question to the Court pursuant to
this section except with the prior approval in writing of the State Director.
4. Pekeliling Pesuruhjaya Tanah Persekutuan Bil. 14/1980; ‘Pembatalan Dokumen Hakmilik Yang Tidak
Sempurna Oleh Mahkamah (Disemak 2007)’.
Perkara Berkaitan Pentadbiran Tanah:
1. Berdasarkan pemerhatian, didapati bahawa Pendaftar Hakmilik
dan Pentadbir Tanah sukar untuk menyelesaikan isu dan permasalahan berbangkit terhadap dokumen
hakmilik yang tidak sempurna seperti di dalam ‘Interim Register’ (IR) yang tidak
dapat diselesaikan di bawah ‘National Land Code (Penang and Malacca Titles) Act
1963’ [Act 518], setelah akta ini telah tidak digunakan lagi.
2. Tindakan di atas perlulah mematuhi
kehendak seksyen 419. Kanun Tanah Negara 1965 dan Pekeliling Pesuruhjaya Tanah
Persekutuan Bil. 14/1980; ‘Pembatalan Dokumen Hakmilik Yang Tidak Sempurna Oleh
Mahkamah (Disemak 2007)’. Di mana wujudnya dokumen hakmilik yang tidak sempurna
itu adalah disebabkan oleh kesilapan atau kelalaian Pendaftar ataupun Pentadbir
Tanah. Undang-undang tidak memberi kuasa atau membolehkan Pendaftar atau
Pentadbir Tanah untuk membatalkan dokumen hakmilik tersebut. Oleh yang demikian,
adalah menjadi tugas Pendaftar atau Pentadbir Tanah untuk mendapatkan keputusan
Mahkamah mengenai sesuatu dokumen hakmilik yang tidak sempurna itu (seksyen 417
Kanun Tanah Negara 1965). Setiap dokumen hakmilik itu mewujudkan kepentingan
dan hak mengenai sesebidang tanah (seksyen 92 atau subseksyen 176(2) Kanun
Tanah Negara 1965) dan pemilik berdaftar adalah dianggap mempunyai hak dan
kepentingan ke atasnya melainkan ada keputusan sebaliknya.
3. Justeru itu, Sesuatu dokumen hakmilik
tidak boleh dibatalkan atau digantikan sebab ianya tidak sempurna. Dokumen
hakmilik sedemikian hanyalah boleh dibatalkan selepas mendapat keputusan
Mahkamah bahawa ianya tidak sah. Oleh itu tindakan yang perlu diambil ialah
mendapatkan perintah Mahkamah yang sedemikian dengan membuat permohonan menurut
seksyen 419 Kanun Tanah Negara 1965.
4. Sehubungan itu, permohonan kepada Mahkamah
untuk mengisytiharkan bahawa sesuatu dokumen hakmilik itu tidak sah mungkin
menyebabkan orang yang terlibat itu menuntut pampasan kerana kehilangan hak dan
kepentingannya. Oleh yang demikian, persetujuan Pihak Berkuasa Negeri adalah
perlu diperolehi terlebih dahulu sebelum rujukan dibuat ke Mahkamah.
5. Pendaftar Hakmilik dan Pentadbir Tanah
adalah dengan ini dinasihatkan bahawa sesuatu dokumen hakmilik yang tidak
sempurna tidaklah boleh dibatalkan ataupun diperbetulkan dan tindakan yang
patut diambil ialah membuat permohonan kepada Mahkamah menurut seksyen 419
Kanun Tanah Negara 1965 selepas mendapat persetujuan Pihak Berkuasa Negeri.
6. Walaubagaimanapun, Pendaftar
Hakmilik atau Pentadbir Tanah boleh membuat siasatan dengan mengeluarkan Borang
2A (Notis Mengenai Siasatan) dibawah seksyen 27 Kanun Tanah Negara 1965 untuk
menjalankan siasatan kepada sesiapa yang berkepentingan ke atas dokumen hakmilik
yang tidak sempurna tersebut seperti di dalam ‘Interim Register’ (IR) dan individu
yang berkenaan selaras mematuhi kehendak akta:
27. Notice of enquiry.
Before holding any enquiry, the Land Administrator shall-
(a)
publish, in such manner as he may consider appropriate in the circumstances of
the case, a notice thereof in Form 2A; and
(b) serve on every person or body who is to his knowledge interested in
the subject-matter thereof a copy of that notice, to which shall be appended
the additional notice set out in the supplement to that Form.
7. Oleh demikian, saya mencadangkan Satu Jawatankuasa
Penyelesaian Hakmilik ‘Interim
Register’ (IR) Negeri
Pulau Pinang hendaklah ditubuhkan
untuk menyelesaikan isu dokumen
hakmilik yang tidak sempurna seperti di dalam ‘Interim Register’ (IR) yang tidak
dapat diselesaikan di bawah ‘National Land Code (Penang and Malacca Titles) Act
1963’ [Act 518], setelah akta ini telah tidak digunakan lagi. Kaedah dicadangkan ialah dengan mengemukakan permohonan pengambilan tanah sama ada
melalui pengistiharan di bawah Seksyen 4, Akta Pengambilan Tanah 1960 (APT
1960) jika sekiranya tanah milik yang dicadang untuk dibuat pengambilan
tersebut perlu dibuat siasatan hakmilik dan tapak terlebih dahulu ataupun boleh
terus menggemukakan permohonan untuk dibuat pengistiharan di bawah Seksyen 8,
APT 1960 jika sekiranya hakmilik atau tanah tersebut telah dipastikan sesuai
untuk dibuat pengambilan (seperti lampiran).
8. Dana
peruntukkan kos pengambilan tanah hendaklah disediakan Kerajaan Negeri terlebih
dahulu, dan akan memperolehi semula perolehan dana kewangan melalui pelupusan
semula melalui permohonan pemberimilikan, atau Lesen Pendudukan Sementara
kepada pihak yang mengusaha tanah atau tapak tersebut kepada pihak berkepentingan.
9. Bayaran saguhati (‘ex gratia’) tidak akan diberikan kepada
pemilik-pemilik bangunan di atas tanah atau tapak ini kerana Pihak Berkuasa
Negeri PBN akan memberi kelulusan serentak pengambilan tanah dan pelupusan semula melalui permohonan pemberimilikan,
atau Lesen Pendudukan Sementara kepada mereka.
Perkara Untuk Tindakan Pentadbiran tanah:
Pentadbiran ini dapat membuat
Kertas Cadangan Khas/khusus
kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) untuk mewujudkan penubuhan jawatankuasa di atas.
Justeru itu, dengan tubuhnya jawatankuasa ini akan memudahkan pengurusan pentadbiran Kerajaan Negeri amnya dan pentadbiran tanah khususnya dalam mengurus ‘Interim Register’ (IR) yang tidak dapat diselesaikan, bagi mematuhi peruntukan Undang-undang sediada selaras mengikut kehendak Dasar Kerajaan Negeri Pulau Pinang.
GARIS PANDUAN
PENUBUHAN DAN PERANAN
JAWATANKUASA PENYELESAIAN HAKMILIK ‘INTERIM REGISTER’ (IR) NEGERI
PULAU PINANG
KANDUNGAN
1.0 PENUBUHAN JAWATANKUASA
2.0 KEANGGOTAAN JAWATANKUASA
3.0 KEKERAPAN MESYUARAT
4.0 LAPORAN MESYUARAT
5.0 BIDANG TUGAS JAWATANKUASA
6.0 PERTANYAAN
GARIS PANDUAN PENUBUHAN DAN PERANAN
JAWATANKUASA PENYELESAIAN HAKMILIK ‘INTERIM REGISTER’ (IR) NEGERI
PULAU PINANG
1.0 PENUBUHAN JAWATANKUASA
Satu Jawatankuasa
Penyelesaian Hakmilik ‘Interim
Register’ (IR) Negeri
Pulau Pinang hendaklah ditubuhkan
untuk menyelesaikan isu dokumen
hakmilik yang tidak sempurna seperti di dalam ‘Interim Register’ (IR) yang tidak
dapat diselesaikan di bawah ‘National Land Code (Penang and Malacca Titles) Act
1963’ [Act 518], setelah akta ini telah tidak digunakan lagi. Kaedah dicadangkan ialah dengan mengemukakan permohonan pengambilan tanah sama ada
melalui pengistiharan di bawah Seksyen 4, Akta Pengambilan Tanah 1960 (APT
1960) jika sekiranya tanah milik yang dicadang untuk dibuat pengambilan
tersebut perlu dibuat siasatan hakmilik dan tapak terlebih dahulu ataupun boleh
terus menggemukakan permohonan untuk dibuat pengistiharan di bawah Seksyen 8,
APT 1960 jika sekiranya hakmilik atau tanah tersebut telah dipastikan sesuai
untuk dibuat pengambilan.
Dana peruntukkan kos pengambilan tanah
hendaklah disediakan Kerajaan Negeri terlebih dahulu, dan akan memperolehi
semula perolehan dana kewangan melalui pelupusan semula melalui permohonan pemberimilikan,
atau Lesen Pendudukan Sementara kepada pihak yang mengusaha tanah atau tapak
tersebut kepada pihak berkepentingan.
Bayaran saguhati (‘ex
gratia’) tidak akan diberikan kepada pemilik-pemilik bangunan di atas tanah
atau tapak ini kerana Pihak Berkuasa Negeri PBN akan memberi kelulusan serentak
pengambilan tanah dan pelupusan
semula melalui permohonan pemberimilikan, atau Lesen Pendudukan Sementara
kepada mereka.
2.0 KEANGGOTAAN JAWATANKUASA
2.1 Jawatankuasa ini,
kecuali jawatan Setiausaha, hendaklah dianggotai oleh semua ketua/wakil jabatan
Kerajaan Negeri yang berkenaan.
Jawatankuasa ini terdiri dari:
(i) Pengerusi (Dicadangkan YB Setiausaha Kerajaan
Negeri)
(ii) Timbalan Pengerusi (Dicadangkan YB Pegawai
Kewangan Kerajaan Negeri)
(iii)
Setiausaha (Dicadangkan Setiausaha Bahagian Perancang
Ekonomi [BPN])
(iv) Ahli-Ahli
(Dicadangkan):
- Wakil Pejabat
PTG (Pendaftaran).
- Pentadbir Tanah
& Pendaftar Hakmilik DBD.
- Pentadbir Tanah
& Pendaftar Hakmilik DTL.
- Pentadbir Tanah
& Pendaftar Hakmilik SPS.
- Pentadbir Tanah
& Pendaftar Hakmilik SPT.
- Pentadbir Tanah
& Pendaftar Hakmilik SPU.
- Lain-lain
wakil ditentukan oleh Pengerusi.
2.2 Majlis Mesyuarat
Kerajaan hendaklah melantik dan memilih Pengerusi, Timbalan Pengerusi dan
Ahli-Ahli Jawatankuasa. Kehadiran ahli mesyuart khas hendaklah tidak kurang
daripada dua per tiga (2/3).
2.3 Pengerusi hendaklah
melantik Setiausaha dari jabatan sendiri atau jabatan lain.
2.4 Jawatankuasa ini
hendaklah dipilih mengikut keperluan semasa.
(i) Pengerusi
(ii) Timbalan Pengerusi
(iii) Setiausaha
(iv) Ahli-Ahli
3.0 KEKERAPAN MESYUARAT
Mesyaurat Jawatankuasa hendaklah diadakan sekurang-kurangnya setahun
empat (4) kali dan kehadiran ahli mesyarat hendaklah tidak kurang daripada dua
per tiga (2/3).
4.0 LAPORAN MESYUARAT
Laporan mesyuarat hendaklah dikemukakan dalam tahun semasa kepada Majlis Mesyuarat
Kerajaan.
5.0 BIDANG TUGAS JAWATANKUASA
5.1 Memantau dan mengawasi
prestasi isu/perkara berbangkit berhubung penyelesaian Hakmilik ‘Interim
Register’ (IR) melalui kaedah permohonan pengambilan tanah dan pelupusan semula melalui permohonan pemberimilikan,
atau Lesen Pendudukan Sementara:
5.2 Bertindak sebagai
pengantara perhubungan di antara Kerajaan Negeri dan pihak berkepentingan Hakmilik ‘Interim Register’ (IR) dalam mencari penyelesaian bersama mengenai isu/perkara berbangkit
melalui kaedah permohonan
pengambilan tanah dan pelupusan
semula melalui permohonan pemberimilikan, atau Lesen Pendudukan Sementara:
5.3 Menimbangkan dan menyelaras
secara bersama isu/perkara berbangkit berhubung penyelesaian Hakmilik ‘Interim
Register’ (IR) melalui kaedah permohonan pengambilan tanah dan pelupusan semula melalui permohonan pemberimilikan,
atau Lesen Pendudukan Sementara.
5.4 Membantu agensi Kerajaan
Negeri (Pentadbir Tanah & Pendaftar Hakmilik) berhubung isu/perkara
berbangkit berhubung penyelesaian
Hakmilik ‘Interim
Register’ (IR) melalui kaedah permohonan pengambilan tanah dan pelupusan semula melalui permohonan pemberimilikan,
atau Lesen Pendudukan Sementara.
5.5 Mengemukakan apa jua
pandangan dan cadangan lain kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan.
5.6 Membantu Majlis
Mesyuarat Kerajaan ke arah pentadbiran baik, terurus dan dinamik serta mencapai
hasrat ‘Penang 2030’.
5.7 Membantu Majlis
Mesyuarat Kerajaan membuat dasar-dasar kerajaan selaras peruntukkan
undang-undang semasa dan tadbir urus teratur secara bersama serta adil kepada pihak
berkepentingan Hakmilik ‘Interim
Register’ (IR).
6.0 PERTANYAAN
Sebarang pertanyaan mengenai perlaksanaan Jawatankuasa ini
bolehlah menghubungi jabatan berikut:
(a)
Setiausaha,
Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang
Tingkat 25,
KOMTAR, 10503 Pulau Pinang,
MALAYSIA.
(Telefon: 04-2621957/Fax: 04-2633010)
(b)
Pengarah,
Pejabat Pengarah Tanah dan Galian,
Tingkat 3, 21 & 22,
KOMTAR, 10503 Pulau Pinang,
MALAYSIA.
(Telefon: 04-6505211/Fax: 04-261958
Tiada ulasan:
Catat Ulasan